Tulevat morsiamet: haittaako sinua morsiuspukuliikkeen kuvauskielto?
Kommentit (59)
Ei haittaa koskan tilaan häämekkoni netistä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:05"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 06:59"]
OT, eurokankaassa eivät antaneet kuvata kankaita. Se vaikutti ostopäätökseen, kun olin luvannut tehdä opiskelevalle pojalleni verhot, mitat olivat tiedossani. Olisin laittanut hänelle kuvaviestinä muutamia vaihtoehtoja, joista arvelin hänen pitävän, mutta ei sitten. Ostettiin sitten kankaat yhdessä toisesta liikkeestä hänen opiskelukaupungistaan.
[/quote]
Kauppa on julkinen tila, ja julkisessa tilassa SAA kuvata, vaikka myyjät muuta sanoisivatkin. Kunhan ei aiheuta häiriötä muille, kuvaamista ei voi kieltää. Kaupan kuvauskieltoa ei siis tarvitse noudattaa, koska kauppa ei voi kieltää julkisessa tilassa kuvaamista.
[/quote]
Kauppa EI ole julkinen tila. Ei se ole kunnan tai valtion omistama ja hallinnoima tila. Se on yritys ja yritykset saavat kieltää valokuvaamisen. Näin monessa teollisessakin yrityksessä on teollisuusvakoilun varalta.
Se on sitten toinen asia, kannattaako kuvaamista kieltää. Kuvaamismahdollisuus kun voi myös edistää kaupantekoa.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 06:59"] OT, eurokankaassa eivät antaneet kuvata kankaita. Se vaikutti ostopäätökseen, kun olin luvannut tehdä opiskelevalle pojalleni verhot, mitat olivat tiedossani. Olisin laittanut hänelle kuvaviestinä muutamia vaihtoehtoja, joista arvelin hänen pitävän, mutta ei sitten. Ostettiin sitten kankaat yhdessä toisesta liikkeestä hänen opiskelukaupungistaan. [/quote] Nyt en ymmärrä ollenkaan. Miksi sinun olisi pitänyt saada valokuvata kankaita, kun niistä on taatusti paremmat kuvat kaikkine mahdollisine tietoineen netissä? Tässä satoja verhokankaita värivaihtoehtoineen: http://www.eurokangas.fi/kankaat/tuotteet/tuoteryhma/39 [/quote] "Moi Marko, oon nyt eurokankaassa ostamassa kangasta. Kipaseppa eurokankaan sivuille kattoon sellasta mustaa kangasta missä on kukkia. Ai siellä on 16 sellasta? No tässä on punasia yksityiskohtia. Ai siellä on 5 sellasta?" Helpompaa tuossa vaiheessa on laittaa kuva.
[/quote]
Anteeksi, en ymmärtänyt, että Marko on heikkolahjainen eikä osaa avata mamman lähettämiä linkkejä.
[/quote]
En ole ylempi, mutta ei mulla ainakaan ole aikaa eikä mielenkiintoa ruveta kivan kankaan nähtyä surffaamaan pitkin eurokankaan nettisivuja ja etsimään juuri niitä tiettyjä tuotekuvia ja lähettelemään linkkejä ihmisille. Kahdella painalluksella saan jaettua kuvan whatappilla. Mutta eihän se multa ole pois jos joku haluaa tehdä asiat vaikeimman kautta.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 08:58"]
Jonkun pitäis perustaa hääpukusovittamo, jonne vois nettikauppahääpukunsa tilata ja tää sovittaja sitten tekee pikkukorjaukset, myy vaikka asusteita, auttaa stailaamisessa jne. Eli kilpailee hääkauppojen kansa myymättä pukuja ja voisihan se myydä palvelukonseptin myös nettikaupoille.
[/quote]
Nytpä tuli semmoinen loistoidea, että lähde on heti tiedossa:
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 06:54"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 03:05"]
Ei taida yksityinen liike olla julkinen paikka, jossa saisi vapaasti kuvata.
[/quote]
Aiva kuten mikä tahanasa kauppa, ei voi kieltää kuvaamasta, mutta voi poistaa liikkeestä.
Aika älytöntä että ei saisi kuvata, kun kyse on kuitenkin aika kaalliista puvusta. Olisihan niitä kuvia nyt kiva näyttää muillekkin ja hakea apua puvun valintaan.
Vai onko niin että täsmälleen saman puvun saa tosiaan kiinasta, mutta kuudesosahinnalla?
Ylipäätään kyseenalaistan koko puvun. Järjetöntä pistää suuri summa pukuun, joka on kertakäyttövaate. Paljon fiksumpaa olisi ostaa siisti asu, jota voi käyttää myöhemminkin ja yhdistellä muihin vaatteisiin.
[/quote]
Tai vuokrata. Jostain syystä suomalaiset ennemmin ostavat puvun josta on vaikea päästä niiden muutaman tunnin jälkeen eroon kuin vuokraavat.
Mistä tietää onko "tuleva morsian" :D
Joo kyllä jäisi ostamatta puku tuollaisesta liikkeestä. Ostin jo oman pukuni ja meillä oli aivan ihana ko. liikkeen omistaja, hän oikein otti minusta paljon kuvia kännykälläni. Taisi jopa kysyä että haluanko kuvia, kun mietin kahden puvun väliltä että kumman otan. :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:03"]
Joo kyllä jäisi ostamatta puku tuollaisesta liikkeestä. Ostin jo oman pukuni ja meillä oli aivan ihana ko. liikkeen omistaja, hän oikein otti minusta paljon kuvia kännykälläni. Taisi jopa kysyä että haluanko kuvia, kun mietin kahden puvun väliltä että kumman otan. :)
[/quote]
Sinä olitkin ostamassa pukua, et silminnähden vain sovittelemassa ja viihtymässä.
alokuvaaminen julkisella paikalla on sallittu. Kuvaamisen ei tarvitse pyytää keneltäkään lupaa. Kuvauskohteelta ei tarvitse pyytää lupaa. Julkiseksi paikoiksi katsotaan kaikki sellaiset alueet joihin jokaisella on mahdollisuus vapaasti päästä. Julkisia paikkoja ovat rautatieasemat, kauppakeskukset, lentoasemat, metroasemat, torit, kaupat, rannat ja puistot jne.
Kauppakeskuksen kauppiaalla on oikeus valita asiakkaansa, eli hän voi kieltää valokuvaamisen sillä perusteella, että ei halua palvella asiakkaita, jotka mahdollisesti valokuvaavat. Periaatteessa näin, mutta siinä vaiheessa kun olet kiellosta huolimatta ottanut valokuvat ei kauppiaalta eikä sen paremmin vartialta kuin poliisiltakaan löydy laillisia perusteita vaatia kuvia näytille tai tuhottavaksi.
EI BOIKOTTIIN TUOLLAISET LIIKKEET
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:10"]
[/quote]
Sinä olitkin ostamassa pukua, et silminnähden vain sovittelemassa ja viihtymässä.
[/quote]
No kyllä minä siellä olin nimenomaan sovittelemassa, eihän se myyjä voinut tietää siinä vaiheessa että ostaisin puvun. En ollut tehnyt minkäänlaista ostolupausta myyjälle/omistajalle siinä vaiheessa kun hän tarjoutui ottamaan minusta kuvia kännykälläni. En edes tällä ko. kerralla ostanut pukua vaan palasin liikkeeseen myöhemmin seuraavana päivänä ostamaan puvun.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:13"]
[/quote]
[/quote]
No kyllä minä siellä olin nimenomaan sovittelemassa, eihän se myyjä voinut tietää siinä vaiheessa että ostaisin puvun. En ollut tehnyt minkäänlaista ostolupausta myyjälle/omistajalle siinä vaiheessa kun hän tarjoutui ottamaan minusta kuvia kännykälläni. En edes tällä ko. kerralla ostanut pukua vaan palasin liikkeeseen myöhemmin seuraavana päivänä ostamaan puvun.
[/quote]
Kokenut myyjä on usein aika hyvä ihmistuntija eli hänellä on silmää erottaa toisistaan potentiaaliset asiakkaat ja ne muut. Ainakin ääripäät.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kokenut myyjä on usein aika hyvä ihmistuntija eli hänellä on silmää erottaa toisistaan potentiaaliset asiakkaat ja ne muut. Ainakin ääripäät.
[/quote]
Ääripäät, mutta kun nuo kuvauskiellothan nyt koskee kaikkia. Niitäkin jotka ihan tosissaan miettisivät puvunostoa liikkeestä, mutta kiertävät useampia liikkeitä (silloinhan ainoastaan yksi liike monesta saa ostajan vaikka kaikissa sovitellaan tositarkoituksella). Ja näille tositarkoituksella oleville mietiskelijöille nämä kuvathan olisi tosi tärkeää saada: he jäivät liikkeessä empimään, mutta sitten kotona katsovat pukua ja näyttävät muille ja päättävät ostaa puvun.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tätä myyjät eivät tunnu ymmärtävän. Kuvauskielto on huonoa asiakaspalvelua ja turha silloin itkeä kun asiakas ei palaa takaisin. Kun saa rauhassa miettiä ja verrata kuvia niin on helppo palata ja ostaa vaikka se kalliimpikin puku kun sitä on pohtinut.
Ihan oikeastiko uo kuvauskielto muka toimii näiden "sovittelijoiden" karkottimena? Jos itse ostaisin tuohon tyyliin pukua netistä, niin en minä siihen mitään kuvia tarvitsisi. Harvoin netistä kuitenkin löytyy aivan prikulleen samanlaista pukua, mutta liikkeessä voisin sovittaa että minkätyylinen puku minulle parhaiten sopii ja miten kokoluokitukset menevät eri merkeillä. Sitten painaisin merkin ja mallin mieleen ja etsisin netistä samantyylisen puvun.
Nyt tämä kuvauskielto karkottaa nimenomaan näitä, jotka olisivat ihan oikeasti ostamassa pukua, mutta haluavat miettiä päätöstä rauhassa. Morsiuspuku kuitenkin sen verran kallis ja kerran käytettävä puku, ettei sitä voi kovin spontaanisti ostaa.
Minä olen niin ummikko, etten edes tajunnut, että niitä pukuja pitää kuvata.. :D
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 10:05"][quote author="Vierailija" time="30.06.2015 klo 06:59"] OT, eurokankaassa eivät antaneet kuvata kankaita. Se vaikutti ostopäätökseen, kun olin luvannut tehdä opiskelevalle pojalleni verhot, mitat olivat tiedossani. Olisin laittanut hänelle kuvaviestinä muutamia vaihtoehtoja, joista arvelin hänen pitävän, mutta ei sitten. Ostettiin sitten kankaat yhdessä toisesta liikkeestä hänen opiskelukaupungistaan. [/quote] Nyt en ymmärrä ollenkaan. Miksi sinun olisi pitänyt saada valokuvata kankaita, kun niistä on taatusti paremmat kuvat kaikkine mahdollisine tietoineen netissä? Tässä satoja verhokankaita värivaihtoehtoineen: http://www.eurokangas.fi/kankaat/tuotteet/tuoteryhma/39 [/quote] "Moi Marko, oon nyt eurokankaassa ostamassa kangasta. Kipaseppa eurokankaan sivuille kattoon sellasta mustaa kangasta missä on kukkia. Ai siellä on 16 sellasta? No tässä on punasia yksityiskohtia. Ai siellä on 5 sellasta?" Helpompaa tuossa vaiheessa on laittaa kuva.
[/quote]
Anteeksi, en ymmärtänyt, että Marko on heikkolahjainen eikä osaa avata mamman lähettämiä linkkejä.
[/quote]
No ei niitä kaikkia siellä netissä vaan nyt ole, kun on jotain uutuuksia tai sitten niin päin, että joku kangas on loppu. Helpompi liikkeessä katsella ja siellä saa myös tuntuman kankaaseen. Olen sen verran huono ompelija, että mun pitää saada tunnustella kangas myös. Pyysin ihan nätisti luvan. Myös se kankaan paksuus, ei sitä kuvista saa selville vaikka se olisikin sanottu, eli helpointa oli että olin liikkeessä tunnustelemassa helposti ommeltavia kankaita ja tarkoitus oli valita niistä muutama vaihtoehto. Pojalla on kyllä muutakin tekemistä kuin syynätä kankaita netistä, osaa kyllä, mutta ei nuoria poikia niin kamalasti kiinnosta käyttää aikaa sellaiseen. Siinä liikkeessä kun saatavuudenkin näkee heti.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy ottaa Markorepairs tai Pasi Viheraho seuraavalla kerralla mukaan, kun menee morsiuspukuliikkeeseen, niin saadaan tähän kuvaamisasiaan joku tolkku.
Niinpä
Haittaa tietysti. Kuvaamiselle on kyllä tarvetta. En asioisi tällaisessa liikkeessä.
Suomalainen yrittäjä ampuu taas kerran itseään omaan nilkkaan. Kohta itketään, kun konkurssi on edessä yhdellä jos toisellakin. Ikävää, että tässä maassa asiakas on vain pakollinen paha. No, minkäs teet- minäkin ostan hääpukuni jostain muualta sitten tulevaisuudessa.