Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v 10 kk poika - pissivahingot

25.09.2006 |

apuja kaivataan!

meidän pojalle on jo pidemmän aikaa sattunut pissivahinkoja. Oppi kuivaksi (myös yö) 2,5 v ikäisenä ja sen jälkeen sattui vain ihan satunnaisesti vahinkoja. Päiväkodin aloitti viime syksynä ja silloin parin vkon ajan sattui vahinkoja aika paljonkin, mutta nämä johtuivat päiväkodin aloittamisesta ja aika nopeasti päästiin takaisin normaaliin rytmiin. Heinäkuusta lähtien on sattunut kaikenlaisia vahinkoja. Alkuun tuli pieniä kakkoja housuun (ei ihan päivittäin) ja nyt viimeisen parin kolmen viikon aikana on tullut oikeastaan vain pissivahinkoja. Välillä niitä tulee jopa useat päivässä. Useimmiten on niin, että laskee vähän housuun ja sitten tekee loput pönttöön (voiko olla malttamisesta kyse?). Viime viikolla tehtiin suoraan lattialle pissit ja jatkettiin leikkiä kuin mitään ei olisi tapahtunut. Vaikuttaisi siltä kuin yrittäisi kieltää, että on pissit tullut housuun. Olen maltillisesti yrittänyt selittää, että vessaan pitää mennä ajoissa ja vahinkoja välillä sattuu jne. mutta eipä ole mitään tapahtunut. Lääkärissä käytiin reilu vko sitten ja pissatulehdus suljettiin pois. Lääkäri oli sitä mieltä, että pitäisi mennä ohitse itsestään, mutta kehoitti palaamaan asiaan, jos ei 2 vkon kuluessa mene ohitse.... kaipa ens vkolla on mentävä lääkäriin.

Meillä on rakennusprojekti käynnissä ja isi on hyvin vähän kotona... oli juuri heinäkuuta, kun rakentaminen alkoi ja oiskohan tässä syy vahinkoihin. Toisaalta välillä miettii, et voikohan suolen toiminnassa olla jotain probleemia ja se vaikuttais näihin vahinkoihin. Aika usein pojalta tulee vessassa ihan pieni kakkakikkare, ehkä parisen kertaa päivässä.

Onko muilla ollut vastaavaa ja olisiko hyviä vinkkejä?

Etukäteen kiitokset!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on 3v1kk ja ollut puolisen vuotta ilman vaippoja päivät yöt. Yöllä vahinkoja on sattunut noin 3 kertaa koko aikana ja on öisin hyvinkin 12 tuntia pissaamatta.

Olen huomannut että päiväkodissa ja sen jälkeen pojan housut on aina ihan kuivat (ja raikkaan tuoksuiset) (käyvät pissalla säännöllisesti) mutta kotona poika ei malta mennä vessaan ennen kun on todella kiire ja siksi kalsarit on useinkin vähän pissassa. Mä luulen että a) poika ei tosiaan halua keskeyttää juttuja pissahädän takia ennen kun on ihan pakko ja toisekseen se on hänestä kenties hauskaa päästellä pippelistä pari tippaa sillon tällön.

Mulla oli itselläni varmaan puolen vuoden kausi tarhassa joskus 4-vuotiaana että pissasin puolet pissasta housuun joka ainoa päivä. Muistan sen vielä mutta en muista lainkaan miksi niin tein. Sinänsä musta oli kiusallista kun housut oli vähän märät mutta myös jotenkin " kivaa" ja " kiellettyä" ... Oon mäkin ollut hullu...

Teillähän voi olla myös tuo isän enempi poissaolo yksi syy mihin lapsi reagoi.

Vierailija
2/4 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä osaa auttaa, mutta voin kertoa, että et ole yksin. Meillä poika on nyt 3v 3kk. Hän oppi päiväkuivaksi vasta juuri 3-vuotta täytettyään. Tai siis, kuivaksi ja kuivaksi. Normaalin kotipäivän jälkeen kalsarit ovat aina hieman pissaiset, eli vaikka kuinka yritän käyttää potallaa vähintään puolentoista tunnin välein, niin aina ehtii hieman lirahtaa pöksyihin. Hän osaa kyllä itse sanoa, milloin on pissähätä ja osaa mennä itse potalle ja on taidostaan hirveän ylpeä.

Hän aloitti perhepäivähoitajalla nyt syyskuun alussa. Siellä ollessa kalsarit pysyvät koko päivän kuivina. Oikein ihmettelinkin asiaa hoitajalle. Ihan samanlaiset rutiinit siellä tuntuvat olevan kuin kotona. Olisiko vain jotenkin vieraalla ihmisellä isompi auktoriteetti, jotta poika paremmin malttaa lähteä pissalle heti kun siltä tuntuu?

(Tämä on nyt minun amatööripsykologiaani, mutta olen sitä mieltä, että päivähoitolasten " kiltteys" hoidossa on osin puhdasta pelkoa hoitajia kohtaan. Kotona rakkaisiin vanhempiin voi luottaa, vaikka ei olisi täydellinen (=ei aina niin ehdi pissalle), mutta hoitotäti, vaikka kuinka olisi mukava, on kuitenki vieras ihminen, jonka rakkauteen ei ole luottamista.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
25.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivät menee siis tosi hyvin, poika käy pissalla pyttyyn ja kakalla pottaan ihan itsenäisesti. Tosin kakan käyn aina pyyhkimässä. Tosin joskus sillä ehtii lirahtaa vähän housuun jos on paljon kavereita tai uutta ja jännää tekemistä niin ei malta mennä vessaan, mutta näitä tilanteita onneksi tosi harvoin. Tarkkaan en muista milloin yövaippa jätettiin pois, mutta päivävaipat jätettiin noin 2,5v ja lähes heti pysyi päivät kuivana. Aika pian siitä jätettiin myös se yövaippa ja muutamien vahinkojen jälkeen pysyi kuivana yötkin. Nyt sitten loppukesästä vahinkoja alkoi taas sattumaan useammin ja useammin ja joka pian vaihtelin lakanoita joka yö. Nyt sitten herään yöllä ja käytän poikaa pissalla ja näin pysyy yön kuivana. En sitten tiiä kuinka kauan tuota jatkan, mutta toistaiseksi siitä ei ole suurta vaivaa kun itse odotan neljättä lasta niin joudun itse käymään vessassa yön aikana 2-3 kertaa ja sittenhän pian on se vauva joka syö yöllä niin samallapa tuon pojan käyttää vessassa.

Esikoinen meillä nukkuu 8-10 tuntia yössä eikä käy kertaakaan vessassa ja pysyy kuivana eikä aamullakaan ole mitään kiirettä vessaan.

Eipä tainnut tästä mitään apua olla, mutta joku minulle sanoi tästä vaivasta että saattaa kuulua ikäänkin.

Mutta mitenhän pojan sais yöllä menemään itsekseen vessaan?

Nyt herää siis vasta sitten kun housut ja sänky märkänä.

Vierailija
4/4 |
26.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vertaistuesta, jotenkin sitä on niin voimaton ja suoraan sanottuna kypsyttää jatkuva pissojen/kakkojen pesu. Sitä aattelee, että vain meillä on näin, mutta eihän se tietenkään näin ole. Taitaapi kuulua ikään (eilen oli kakat housussa kun hain päiväkodissa... ei ilmeisesti tosiaankaan malta lähteä vessaan...) ja ei auta muuta kuin muistaa olla ite hermostumatta ja koittaa nätisti patistella poikaa käymään aika ajoin vessassa.