Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En päässyt opiskelemaan, mitäs nyt?

Vierailija
29.06.2015 |

Tilanne on nyt siis se että hain yliopistoon enkä päässyt. Ahdistaa tosi paljon että mitä mä nyt teen :( Saan asua kotona vielä (oon tän kevään ylioppilas) joten taloudellisia ongelmka ei tule. Aattelin hakea syksyn yhteishaussa ammattikorkeaan mutta mitä mä NYT teen tän puoli vuotta?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:08"]En myöskään päässyt kouluun niin avoin amk on mielessä. Pystyykö avoimessa suoritetut opintopisteet hyödyntää ensi yhteishaussa? Tarkoitan jos nyt ei pisteet riittäneet koulupaikkaan niin saako ensi keväänä näitä uusia opintopisteitä lisätä hakemukseen?
[/quote]

Ei tietääkseni saa opintopisteitä hakemukseen, mutta opintopisteet voi hyödyntää myöhemmin opinnoissa yliopistossa tai AMK:ssa.

Vierailija
22/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:00"]Töitä löytyy kyllä, kaupan kassana, siivoojana, puhtaanapidossa
[/quote]

...joihin hommiin on jonoksi asti tulijoita, joista monella on jo alan kokemusta ennestään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 19:52"]

Tuskin tuore ylioppilas saa sellaisia töitä näinä aikoina, joista oikeasti olisi siihen omaan tulevaan alaan hyötyä (viittaan tuohon nro6 vastaukseen).

Mutta siis ihan rauhassa, et ole ainoa! Tottakai on hyvä, jos löydät jotain työtä ja saat rahaa säästöön, mutta ehdottomasti kannattaa suorittaa avoimessa jokin opintokokonaisuus tai useampi, josta hyödyt omalla alallasi tai jonka saat sivuaineeksi. Näin et kauheasti menetä, vaan opiskelet jo valmiiksi sellaista, mitä sinun kuitenkin pitäisi opiskella :)

[/quote]

Olen nro6 ja nyt tarkoitan erityisesti sitä arvokasta kokemusta, kontakteja, suosittelijoita ja aktiivisuutta.

[/quote]

Haluan hammaslääkäriksi. Mihin siis kannattaa hakea töihin, kun en nyt päässyt opiskelemaan. Hammaslääkäriasemalle en kelpaa edes siistijäksi.

ei ap

Vierailija
24/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:28"]

Toi avoin yliopisto voisi olla hyvä idea. Ajattelin että voisin kuitenkin hakea syksyn yhteishaussa ammattikorkeaan ja yrittää saada nyt puolen vuoden ajaksi jotain työtä. Tietääkö kukaan että olisiko te-toimistosta mulle mitään apua, jos pääsisi vaikka työharjoitteluun?

[/quote]

Työkokeilu se on nimeltään. Katso te-palvelut.fi -sivuilta, mistä siinä on kyse. Koska olet ylioppilas, on sinulla ensin 5 kk tueton jakso (koska ei ole ammattia, katsotaan, että ei voi olla tukea saava työtön), mutta työkokeilun ajalta saat työmarkkinatukea

Vierailija
25/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:00"]

Töitä löytyy kyllä, kaupan kassana, siivoojana, puhtaanapidossa

[/quote]

Mistä? Olen helsinkiläinen opiskelija ja etsinyt ko. töitä. Hakijoita kaupan kassalle on satoja ja jos kysyy suoraa kaupasta, otetaan nimi ylös ja luvataan soittaa, jos on tarvetta. Soittoa ei tule. Minulla on tällä hetkellä huonopalkkainen työ, joten en ihan jouten ole, mutta kauppaan tai siivoamaan ei todellakaan noin vain mennä.

Vierailija
26/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

avoin yo

Vierailija
27/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:28"]

Toi avoin yliopisto voisi olla hyvä idea. Ajattelin että voisin kuitenkin hakea syksyn yhteishaussa ammattikorkeaan ja yrittää saada nyt puolen vuoden ajaksi jotain työtä. Tietääkö kukaan että olisiko te-toimistosta mulle mitään apua, jos pääsisi vaikka työharjoitteluun?

[/quote]

Työkokeilu se on nimeltään. Katso te-palvelut.fi -sivuilta, mistä siinä on kyse. Koska olet ylioppilas, on sinulla ensin 5 kk tueton jakso (koska ei ole ammattia, katsotaan, että ei voi olla tukea saava työtön), mutta työkokeilun ajalta saat työmarkkinatukea
[/quote]
Tää ratkasee mun kaikki ongelmat! Jos onnistuisin pääsemään työkokeiluun niin saisin kivasti rahaa säästöön ja ois järkevää tekemistä. Googlailen lisätietoja hetimmiten. Osaako kukaan sanoa että kuinka vaikeaa työkokeiluun on päästä?
- ap

Vierailija
28/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene mihinkään "ihan ok"-koulutukseen, koska kohta olet jumissa. Kannattaa miettiä hyvin mihin haluaa ja tähdätä siihen.

Vierailija
29/29 |
29.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:41"][quote author="Vierailija" time="29.06.2015 klo 20:28"] Toi avoin yliopisto voisi olla hyvä idea. Ajattelin että voisin kuitenkin hakea syksyn yhteishaussa ammattikorkeaan ja yrittää saada nyt puolen vuoden ajaksi jotain työtä. Tietääkö kukaan että olisiko te-toimistosta mulle mitään apua, jos pääsisi vaikka työharjoitteluun? [/quote] Työkokeilu se on nimeltään. Katso te-palvelut.fi -sivuilta, mistä siinä on kyse. Koska olet ylioppilas, on sinulla ensin 5 kk tueton jakso (koska ei ole ammattia, katsotaan, että ei voi olla tukea saava työtön), mutta työkokeilun ajalta saat työmarkkinatukea [/quote] Tää ratkasee mun kaikki ongelmat! Jos onnistuisin pääsemään työkokeiluun niin saisin kivasti rahaa säästöön ja ois järkevää tekemistä. Googlailen lisätietoja hetimmiten. Osaako kukaan sanoa että kuinka vaikeaa työkokeiluun on päästä? - ap

[/quote]

Periaatteessa sinne on helppo päästä, jos löydät itse työkokeilupaikan eli yrityksen, jossa ei ole menossa YT:t eikä ole väkeä lomautettu. Valitettavasti monessa paikassa on! Sen jälkeen hyväksytät sen paikan te-toimistossa, siitä kokeilusta tehdään sopimus ja menet kokeiluun. Tämä kaikki pitää tietty ensin siellä te-toimistossa sopia eli ilmoittaudut netissä työttömäksi, ellet jo ole ilmoittautunut ja sitten kirjaat sinne tietoihin, että haluat työkokeiluun ... alalle (mikä se sinulla on). Sitten odotat soittoa, että voit sopia asiasta tarkemmin.

Monissa kaupoissa, yksityisissä päiväkodeissa jne. on työkokeilijoita

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi