En ymmärrä sitä, miksi lähihoitajan ammattia pitäisi hävetä/paheksua
Etenkin täällä vauvapalstalla lähihoitajia haukutaan melkein jopa enemmän, kuin elämäntapatyöttömiä. Moni sanoo häpeävänsä sitä, että on lähihoitaja, ja vielä useampi paheksuu lähihoitajia, vaikka itse eivät olisi sen paremmassa työssä tai töissä ollenkaan. Miksi ihmeessä haukutaan niin tärkeää ammattia? Olisiko parempi, ettei lähihoitajia siis olisi olemassakaan, ja vanhana mätänisit yksin sänkyysi?
Kommentit (19)
En ymmärrä, mutta en myöskään ole huomannut halveksuntaa. Tärkeä ammatti ja rehellinen tapa tienata leipänsä!
Sen vielä ymmärtää, miksi puhelinmyyjiä yms myyntityrkyttäjiä paheksutaan, mutta minkään rehellisen työn teko ei pitäisi ikinä olla hävettävää!!
Lähihoitajat tulevat korvaamaan sairaanhoitajat lähitulevaisuudessa. Saavat jatkossa tehdä sairaanhoitajien tehtäviä, kun sairaanhoitajia ei enää riitä osastoille. Lyhyempi koulutus säilyttää ammatin vetovoiman. Muutos on jo joissain yksiköissä käynnistynyt.
Minä en paheksu. Olen tosin lähihoitaja. Pidän siitä työstäni. Vanhustyössä olen. On kiva tunne, kun voi olla avuksi ja saa käyttää omaa tietotaitoa päivittäin.
Asiakkaat tykkäävät käynneistäni melkein aina. Ja jos eivät tykkää niin siinäpähän eivät.
En koe työtäni liian raskaaksi. Sitähän ei saa ääneen sanoa. Mutta, kun olen ollut myös työssä, jossa on ollut oikeasti fyysisesti raskasta jopa niin että pelkäsin henkeni edestä ja siihen vielä julmettu kiire. Tämä on ihan hyvä.
Ihan käsittämätöntä. Hyvä ja tärkeä ammatti, ja arvostettu: Itselläni omaisena kokemusta vanhuspuolen hoitajista. Loistavia ammatissaan ja kullanarvoisia. Media ja yksityiset ymmärtämättömät ihmiset tekevät hallaa vähätellessään lähihoitajan hommaa. En vaan ymmärrä.
Aika yllättävä mielipide. En minäkään ole kuullut että lähihoitajien työtä ei arvostettaisi. Hieno mutta raskas ammatti.
Hä, missä on hoitajia haukuttu? Eipä ole missään sattunut silmään moista.
Ehkä 5 prosenttia lähihoitajista on sellaisia, joille nauretaan ja ovat tuon maineen aikaansaaneet. Itse työssä ei todellakaan ole mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitajat tulevat korvaamaan sairaanhoitajat lähitulevaisuudessa. Saavat jatkossa tehdä sairaanhoitajien tehtäviä, kun sairaanhoitajia ei enää riitä osastoille. Lyhyempi koulutus säilyttää ammatin vetovoiman. Muutos on jo joissain yksiköissä käynnistynyt.
Meillä ei ainakaan ole montaa hommaa työssäni lähihoitajana, jotka eroaa sairaanhoitajan työstä työpaikallamme. Pistämme s.c. ja i.m., hoidamme hyvinkin vaativia haavoja, avannehoidot-ja ohjeistus, katetroinnit, lääkejaot, lääketarkustukset ja -tilaukset jne, diabeteshoidot. Sh on paikalla lääkäripalavereissa
Enemmän näkee näitä itkuketjuja, miksi meitä hoitajia ei arvosteta jne. Mä en arvosta vollottajia, ammatista riippumatta. Lähäreinä tuntuu kyllä olevan sitä heikompaa ainestakin. Ei toki kaikki, mutta ne pitää kovimpaa ääntä.
Vierailija kirjoitti:
Johan täällä palstallakin joka päivä haukutaan roskasakiksi jne.
Jos suuntautuminen on sairaanhoito ja huolenpito, niin lähihoitajan työ voi olla hyvinkin monipuolista ja mielenkiintoista.
Kaksi ammattia, joita täällä palstalla toistuvasti mollataan: lähihoitaja ja siivooja.
En väheksy ja arvostan. Arvostan niin kauan kun lähihoitaja kutsuu itseään lähihoitajaksi tai hoitajaksi, eikä ainakaan hoitsuksi. Myös lähäri on vähättelevä nimitys. Tiedän, että vallan moni on kanssani samaa mieltä.
Ihminen paljastaa aivan itse sen kuinka paljon arvostaa ammattiaan. Eli puhuu oikeilla nimityksillä.
Vierailija kirjoitti:
No palstallahan on kunnon stereotypia "lihava lähäri-yh" joka on hemmetin tyhmä, eikä saa miestä kuin yhden yön panoon. Joka käänteessä puhutaan halventavaan sävyyn.
Minä arvostan suuresti, kun olen saanut kokea ja nähdä, kouluttautumattomana lähihoitajan sijaisena toimiessani (kun oli vielä mahdollista aikoinaan), kuinka tärkeää tuo työ on.
Sä olet monesti se ainoa kontakti kotikäynnillä siellä avopalvelussa, ja lähdet aamulla tekemään pitkää päivää "reppu selässä".
Monta käyntiä oli aina minullakin, ja piti muistaa asioita, ei ollut varaa virheisiin. Piti kohdata ihminen, silmästä silmään ja avoimin mielin, oli siellä vastassa mitä tahansa. Ja voi se palaute, kyynelsilmin monesti kiiteltiin, kun tulin. Pipoa nostan teille!!!
Vierailija kirjoitti:
Kaksi ammattia, joita täällä palstalla toistuvasti mollataan: lähihoitaja ja siivooja.
Ja kaupan kassa. Ja kaikki tärkeitä ammatteja. Ja ei todellakaan mennä tekemään pystymetsästä noita hommia.
Vierailija kirjoitti:
En väheksy ja arvostan. Arvostan niin kauan kun lähihoitaja kutsuu itseään lähihoitajaksi tai hoitajaksi, eikä ainakaan hoitsuksi. Myös lähäri on vähättelevä nimitys. Tiedän, että vallan moni on kanssani samaa mieltä.
Ihminen paljastaa aivan itse sen kuinka paljon arvostaa ammattiaan. Eli puhuu oikeilla nimityksillä.
Ei kai nuo lähäri ja hoitsu mitään halventavia ole, vaan lyhennyksiä, jolloin on helpompaa puhekielessä, kuin pitemmät termit sairaanhoitaja tai lähihoitaja.
Mitä olen miesten kuullut jutustelevan, on todella kovassa huudossa esim. "vaalea hoitsu".
Kiitos tästä keskustelusta - tuli hyvä mieli! Terveisin yksi lähihoitaja
En ymmärrä minäkään!!