Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Turkiskaulus pesukoneeseen?
25.09.2006 |
Auttakeehan nyt joku:
ostin kirpputorilta tosi siistin jakkupuvun sellasta paksua villakangasta jossa on turkiskaulus. Asu haisee aikas kauheelta (sellainen " mummon" haju...) vaikka oon tuulettanut viikkotolkulla ulkona.
Voiko jakun turkiskauluksineen laittaa pesukoneeseen? Hameen pesin koneessa, hyvin kesti villapesun. Mutta tuo turkis epäilyttää.
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Vaikka itse kangas kestääkin vesipesun, niin ei ole sanottua että jakku kestää, sillä jakussa on usein kovikekankaita ja toppauksia, jotka saattavat kutistua, venyä ja irtoilla siten, että lopputulos on aika arvaamaton. Usein myös vanhemmissa vaatteissa vuorikangas on silkkiä tai viskoosia, joka saattaa kutistua hirveästi.
Jos haluat kuitenkin kokeilla pesua itse, niin katsopa saako turkiskauluksen ratkottua irti. Yleensä turkiskaulus on aina vanhemmissa vaatteissa kiinnitetty siten, että sen saa irti, se saattaa olla esim. sellainen " tasku" joka on vain harsittu puvun oman kauluksen päälle.
Jos kaulusta ei saa irti, niin ei se ole mikään kriisi käsinpesun kannalta, turkis kestää käsinpesun hyvin. Eli pese koko jakku varovasti puristellen lämpimässä (ei kuumassa!!) pulverivedessä ja huuhtele hyvin. Valuta liiat vedet vaikka vaakatasossa pois, ja ripusta jakku hyvin topatun/muotoillun henkarin päälle kuivumaan. Oio ja venyttele varovasti nappilistat, katso että olkatoppaukset kuivuvat oikeaan asentoon eivätkä esim. kaksinkerroin.