Kirjoitteleeko lääkärit huvikseen lähetteitä jatkohoitoon, jotta pääsevät eroon heistä?
Tekevät siis lähetteitä erikoissairaanhoitoon, vaikka tietävät että lähete hylätään todennäköisesti
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli hematologian polilta lähete bumerangilla takaisin ja siinä oli tarkka selonteko miksi käännytettiin. Ei tämmöinen käännyttäminen sinänsä suututtanu koska oli hyvin selitelty miksi. Terveyskeskuslääkäri yritti parhaansa , koska hänen asiantuntemuksensa ei riittänyt. No, lopputulos on se että asia vieläkin selvittämättä ja tulee olemaan selviämättä.
Mikä oli ongelmasi?
Vierailija kirjoitti:
Lähetteellä itse olen käynyt silmäpolilla, naistentaudeissa, neurolla, kirurgilla. Silmäpolia lukuun ottamatta muissa useamman kerran. Ikääkin on jo 60.
Semmoinen uutinen sinulle, että lähetteillä ne muutkin noihin menee. Erikoissairaanhoitoon ei pääse ilman lähetettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletettavaa kuitenkin on, ettei kukaan lääkäri ala turhia lähetteitä tehtailemaan. Katsos se esh:n lääkäri joka niitä sitten ottaa vastaan ja tutkii ja tarkastelee, voi alkaa kiinnittää huomiota. jos joku ihan siis - kuten aloittaja sanoi - huvikseen lähetteitä kirjoittelee, niin siitä saattaa huvittelijan maine kollegiaalisissa yhteyksissä kärsiä...
Onko tämmösiä tapakauksiii?
Aloittaja kysyi, kirjoitteleeko lääkärit lähetteitä huvikseen.
Siis lukekaapa nyt tarkasti, mitä otsikossa kysytään.
Eli kysyy, että kirjoitellaanko JATKOHOITOON lähetteitä huvikseen.
Mikä on jatkohoito? Joku asia on hoidettu, ja nyt pitäs jatkaa hoitoa vielä jonkin aikaa. Eli tarkoittaako kysyjä nyt että joku on osastolla, ja pitäs kotiuttaa jonnekin muualle jatkohoitoon... Sitäkö sinä nyt kysyt?
Vai kysyitkö että kirjoitteleeko joku huvikseen lähetteitä erikoishoitoon tarkempiin tutkimuksiin ja hoitoon...
Ota näistä nyt ja selvää...
Totta kai jos osastolta kirjoitetaan lähetettä jatkohoitoon, niin tilanne on se, että hoidossa on edetty vaiheeseen, jossa ei sitä senhetkistä osastohoitoa enää tarvita... paikka tarvitaan jollekin uudelle potilaalle...
Ainakin HUS;n alueella tullut useampikin lähete takaisin. Ei tarvetta erikoissairaanhoidolle, mene yksityiselle .saatteella. Henkilökohtaisesti en mene vapaaehtoisesti enää yhdenkään lääkärin vastaanotolle, ellei just ole hengenlähtö lähellä, Sittenkin mietin vielä kaksi kertaa.
Kiitti mulle riitti kirjoitti:
Ainakin HUS;n alueella tullut useampikin lähete takaisin. Ei tarvetta erikoissairaanhoidolle, mene yksityiselle .saatteella. Henkilökohtaisesti en mene vapaaehtoisesti enää yhdenkään lääkärin vastaanotolle, ellei just ole hengenlähtö lähellä, Sittenkin mietin vielä kaksi kertaa.
Mikä oli oireesi??
Kyllä.
Yksi ryhmä on ihmiset, jotka kuuluisivat eläkkeelle. Ihmistä on hoidettu niin pitkälle kuin se on mahdollista, mutta Kelan mielestä ei riitä vielä eläkkeeseen. Lääkäri tietää tasan tarkkaan, että on tehty jo aiemmin se mitä voidaan, mutta tekee lähetteen, jotta saadaan taas yksi paperi nippuun siitä, että tämän ihmisen osalta on jo tehty mitä voidaan. Kela tulee ehkä jossain vaiheessa samaan lopputulokseen, mutta tämä ralli voi kestää vuosikausia, ja lääkäriaikoja tuhraantuu aivan turhaan.
Luulen että lääkärini sekä halusi minusta eroon, sekä katsoi parhaaksi laittaa lähetteen. Sen verran ärsyyntynyt minuun oli..
Vierailija kirjoitti:
Luulen että lääkärini sekä halusi minusta eroon, sekä katsoi parhaaksi laittaa lähetteen. Sen verran ärsyyntynyt minuun oli..
Miksi olit niin ärsyttävä?
Kysyin hämmennyksissäni samaa asiaa useampaan kertaan. Hän suuttui.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Yksi ryhmä on ihmiset, jotka kuuluisivat eläkkeelle. Ihmistä on hoidettu niin pitkälle kuin se on mahdollista, mutta Kelan mielestä ei riitä vielä eläkkeeseen. Lääkäri tietää tasan tarkkaan, että on tehty jo aiemmin se mitä voidaan, mutta tekee lähetteen, jotta saadaan taas yksi paperi nippuun siitä, että tämän ihmisen osalta on jo tehty mitä voidaan. Kela tulee ehkä jossain vaiheessa samaan lopputulokseen, mutta tämä ralli voi kestää vuosikausia, ja lääkäriaikoja tuhraantuu aivan turhaan.
Millä perusteella kuuluisivat eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Millä perusteella kuuluisivat eläkkeelle?
Ihminen kuuluu eläkkeelle, jos hän ei vaivoiltaan pysty tekemään töitä ja vaivoille on lääketieteellisesti tehty se, mitä voidaan. Vaikka lääketiede kehittyy, silläkin on yhä rajansa.
Iso osa ainakin meidän polille tulevista lähetteistä kyllä palautetaan. Jos erikoissairaanhoidon kriteerit ei lähetteen tietojen mukaan täyty, niin sitten ei oteta erikoissairaanhoitoon.
Erikoisin tilanne jonka olen kuullut on ollut sellainen että osastonylilääkäri on ollut yksityislääkärinä pitämässä vastaanottoa ja kirjoittanut omalle erikoisalalleen potilaalle lähetteen. Sitten seuraavana päivänä virka-aikana muuttanut lähetteen aivan toiseksi.
Mulle tuli hematologian polilta lähete bumerangilla takaisin ja siinä oli tarkka selonteko miksi käännytettiin. Ei tämmöinen käännyttäminen sinänsä suututtanu koska oli hyvin selitelty miksi. Terveyskeskuslääkäri yritti parhaansa , koska hänen asiantuntemuksensa ei riittänyt. No, lopputulos on se että asia vieläkin selvittämättä ja tulee olemaan selviämättä.