Miten lyhennätte n. 1-vuotiaan lapsen hiuksia?
Mä oon vähän lapsen nukkuessa nyrhinyt, mutta ei siitä kovin kaksinen tule.
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"] Vein kampaajalle 8 kk ikäisenä. Leikattiin otsatukka. Noin vuoden iässä leikattiin polkkatukka myös kampaajalla. Hienosti sujui. Itse en uskaltanut lähteä nyrhimään. [/quote] Mä en usko, että tämä antaisi kampaajan koskea. Ap [/quote] Menkää kokeilemaan. Mitä nuorempana käytte edes poikkeamassa niin sitä helpommaksi se käy sitten vanhempana kun pitää jo oikeasti leikata malli. :)
[/quote]
Tämä lapsi ujostelee vieraita, ei anna koskea. Mä leikkasin esikoisen hiukset melkein nelivuotiaaksi itse!
Ap
Lastenohjelmaa töllöttämään ja nopeasti nips naps.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:46"]
No sitte tietty, jos silmille ja haitaksi kasvaa. Omalla lapsella tuon ikäsenä hiukset oli vasta ihan hentoa hiusta, ei todellakaan mennyt lähellekään silmiä. Pahoitteluni. :) -se vauvan hiusten leikkausta ihmettelevä.
[/quote]
Meillä on molemmat lapset hyvillä tukkageeneillä varustettu, muttei esikoisella tainnut vielä 1-vuotiaana ehkä ihan silmille tulla.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"] Vein kampaajalle 8 kk ikäisenä. Leikattiin otsatukka. Noin vuoden iässä leikattiin polkkatukka myös kampaajalla. Hienosti sujui. Itse en uskaltanut lähteä nyrhimään. [/quote] Mä en usko, että tämä antaisi kampaajan koskea. Ap [/quote] Menkää kokeilemaan. Mitä nuorempana käytte edes poikkeamassa niin sitä helpommaksi se käy sitten vanhempana kun pitää jo oikeasti leikata malli. :)
[/quote]
Tämä lapsi ujostelee vieraita, ei anna koskea. Mä leikkasin esikoisen hiukset melkein nelivuotiaaksi itse!
Ap
[/quote]
Sillähän siitä ujoudesta pääsee. Käytte ensin vaikka vaan katsomassa kampaajaa, seuraavalla kerralla vähän harjailua äidin sylissä ja pian antaakin jo leikata. Pieni itku ei ole pahaksi lapselle ja hyvä kampaaja osaa huomioida pelokkaat lapset.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:38"]
En ole vielä koskenutkaan, poika 1,5v, tukka mallia Vaahteramäen Eemeli.
[/quote]
Eikö lasta haittaa, kun tukka menee silmille?
Ap
[/quote]
Itseasiassa ei jostain syystä tule silmille asti, meillä sitten vissiin kasvaa taakse ja sivuille, mutta ei eteen. :D
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:46"]
No sitte tietty, jos silmille ja haitaksi kasvaa. Omalla lapsella tuon ikäsenä hiukset oli vasta ihan hentoa hiusta, ei todellakaan mennyt lähellekään silmiä. Pahoitteluni. :) -se vauvan hiusten leikkausta ihmettelevä.
[/quote]
Meillä on molemmat lapset hyvillä tukkageeneillä varustettu, muttei esikoisella tainnut vielä 1-vuotiaana ehkä ihan silmille tulla.
Ap
[/quote]
Miten olis nää muiden ehdottamat, lapsen katsellessa lastenohjelmaa ja isä tms pitämässä kiinni, ettei vahingossakaan esim säikähdä saksien ääntä ja näin ollen käännä päätä äkisti? Tai sitte just pienen nukkuessa.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"] Vein kampaajalle 8 kk ikäisenä. Leikattiin otsatukka. Noin vuoden iässä leikattiin polkkatukka myös kampaajalla. Hienosti sujui. Itse en uskaltanut lähteä nyrhimään. [/quote] Mä en usko, että tämä antaisi kampaajan koskea. Ap [/quote] Menkää kokeilemaan. Mitä nuorempana käytte edes poikkeamassa niin sitä helpommaksi se käy sitten vanhempana kun pitää jo oikeasti leikata malli. :) [/quote] Tämä lapsi ujostelee vieraita, ei anna koskea. Mä leikkasin esikoisen hiukset melkein nelivuotiaaksi itse! Ap [/quote] Sillähän siitä ujoudesta pääsee. Käytte ensin vaikka vaan katsomassa kampaajaa, seuraavalla kerralla vähän harjailua äidin sylissä ja pian antaakin jo leikata. Pieni itku ei ole pahaksi lapselle ja hyvä kampaaja osaa huomioida pelokkaat lapset.
[/quote]
En kyllä keksi sitäkään, että miten tämän saisi istumaan paikallaan. Eikä mulla toisaalta ole rahaa turhiin kampaajakäynteihin. En itsekään käy kuin kerran parissa vuodessa. Siinä iässä, kun vien lapsen kampaajalle, se osaa kyllä jo olla. Eikä sitä vierastamista voi opettaa pois, se on lapsen persoonallisuuteen kuuluva juttu. Loppuu sitten kun loppuu. Ihan iloisesti suhtautuu ihmisiin, kunhan eivät tule liian lähelle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:46"] No sitte tietty, jos silmille ja haitaksi kasvaa. Omalla lapsella tuon ikäsenä hiukset oli vasta ihan hentoa hiusta, ei todellakaan mennyt lähellekään silmiä. Pahoitteluni. :) -se vauvan hiusten leikkausta ihmettelevä. [/quote] Meillä on molemmat lapset hyvillä tukkageeneillä varustettu, muttei esikoisella tainnut vielä 1-vuotiaana ehkä ihan silmille tulla. Ap [/quote] Miten olis nää muiden ehdottamat, lapsen katsellessa lastenohjelmaa ja isä tms pitämässä kiinni, ettei vahingossakaan esim säikähdä saksien ääntä ja näin ollen käännä päätä äkisti? Tai sitte just pienen nukkuessa.
[/quote]
Nukkuessa mä oonkin leikannut.
Tarkoitukseni ei siis ollut kysyä neuvoa, vaan ihan mielenkiinnosta kysellä, mitä toiset tekevät!
Ap
Mun lapsi on neljä eikä koskaan olla leikattu. Kiehkurat kasvoi vasta viime talvena ohi silmien, ovat kiharat ja korvan taa laitetaan ja laittaa itekin jos on edessä. Tykkään luonnonlapsi-tyylistä ja sellainen se on kunnes itse haluaa muuttaa.
Varmaan olisin yksvuotiaalta vaan vetänyt etutukan nopeeta sormien väliin kampaajaotteella ja napsassut pois sen silmien eteen menevän osan. Mikäli ei oo joku viidakon ykä että tukka on tuuhee ku tukiaisella. :)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"] Vein kampaajalle 8 kk ikäisenä. Leikattiin otsatukka. Noin vuoden iässä leikattiin polkkatukka myös kampaajalla. Hienosti sujui. Itse en uskaltanut lähteä nyrhimään. [/quote] Mä en usko, että tämä antaisi kampaajan koskea. Ap [/quote] Menkää kokeilemaan. Mitä nuorempana käytte edes poikkeamassa niin sitä helpommaksi se käy sitten vanhempana kun pitää jo oikeasti leikata malli. :) [/quote] Tämä lapsi ujostelee vieraita, ei anna koskea. Mä leikkasin esikoisen hiukset melkein nelivuotiaaksi itse! Ap [/quote] Sillähän siitä ujoudesta pääsee. Käytte ensin vaikka vaan katsomassa kampaajaa, seuraavalla kerralla vähän harjailua äidin sylissä ja pian antaakin jo leikata. Pieni itku ei ole pahaksi lapselle ja hyvä kampaaja osaa huomioida pelokkaat lapset.
[/quote]
En kyllä keksi sitäkään, että miten tämän saisi istumaan paikallaan. Eikä mulla toisaalta ole rahaa turhiin kampaajakäynteihin. En itsekään käy kuin kerran parissa vuodessa. Siinä iässä, kun vien lapsen kampaajalle, se osaa kyllä jo olla. Eikä sitä vierastamista voi opettaa pois, se on lapsen persoonallisuuteen kuuluva juttu. Loppuu sitten kun loppuu. Ihan iloisesti suhtautuu ihmisiin, kunhan eivät tule liian lähelle.
Ap
[/quote]
Kampaajat harvoin ottavat rahaa näistä kokeilukäynneistä. Ja voin vannoa että kyllä se ujoinkin lapsi oppii. :)
Mä olen ajanut koneella takatukkaa pois, tytöllä kun ei ekoina kuukausina muualla hiukset kasvanut. Nyt on 1-vuotias ja annan olla vaan, muuten kasvaa tasaisesti mutta otsalla on ihan lyhyttä:D
En kyllä ymmärrä MIKSI vauvaikäisen hiuksia pitäisi ylipäätään leikata. Tytölle leikkasin otsatukan kun hän oli n4-5v ja poika oli 5v ennen kuin hiuksille tehtiin mitään. Molemmilla oli kauniit, paksuhkot ja pitkät hiukset eikä kumpikaan ikinä valittanut että mitenkään olisi häirinneet.
Arka minunkin lapseni oli pienenä, mutta 1 v 3 kk lähtien on parturissa käyty.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:57"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:49"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"] Vein kampaajalle 8 kk ikäisenä. Leikattiin otsatukka. Noin vuoden iässä leikattiin polkkatukka myös kampaajalla. Hienosti sujui. Itse en uskaltanut lähteä nyrhimään. [/quote] Mä en usko, että tämä antaisi kampaajan koskea. Ap [/quote] Menkää kokeilemaan. Mitä nuorempana käytte edes poikkeamassa niin sitä helpommaksi se käy sitten vanhempana kun pitää jo oikeasti leikata malli. :) [/quote] Tämä lapsi ujostelee vieraita, ei anna koskea. Mä leikkasin esikoisen hiukset melkein nelivuotiaaksi itse! Ap [/quote] Sillähän siitä ujoudesta pääsee. Käytte ensin vaikka vaan katsomassa kampaajaa, seuraavalla kerralla vähän harjailua äidin sylissä ja pian antaakin jo leikata. Pieni itku ei ole pahaksi lapselle ja hyvä kampaaja osaa huomioida pelokkaat lapset. [/quote] En kyllä keksi sitäkään, että miten tämän saisi istumaan paikallaan. Eikä mulla toisaalta ole rahaa turhiin kampaajakäynteihin. En itsekään käy kuin kerran parissa vuodessa. Siinä iässä, kun vien lapsen kampaajalle, se osaa kyllä jo olla. Eikä sitä vierastamista voi opettaa pois, se on lapsen persoonallisuuteen kuuluva juttu. Loppuu sitten kun loppuu. Ihan iloisesti suhtautuu ihmisiin, kunhan eivät tule liian lähelle. Ap [/quote] Kampaajat harvoin ottavat rahaa näistä kokeilukäynneistä. Ja voin vannoa että kyllä se ujoinkin lapsi oppii. :)
[/quote]
Toki vien sitten kampaajalle, kun lapsi ei ole enää vierastusiässä, nyt en näe siinä oikein mitään ideaa. Leikkaan todennäköisesti taaperovuodet tukan itse niin kuin tein esikoisenkin kohdalla - ihan puhtaasti säästösyistä ja silsi, että saa mieluisamman.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:59"]En kyllä ymmärrä MIKSI vauvaikäisen hiuksia pitäisi ylipäätään leikata. Tytölle leikkasin otsatukan kun hän oli n4-5v ja poika oli 5v ennen kuin hiuksille tehtiin mitään. Molemmilla oli kauniit, paksuhkot ja pitkät hiukset eikä kumpikaan ikinä valittanut että mitenkään olisi häirinneet.
[/quote]
Kivat teille. Meidän tyttö 11kk jo puhaltelee otsahiuksia kun kutittavat silmiä ja hyvä ettei nypi irti kun hermo menee kesken kaiken.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:59"]
En kyllä ymmärrä MIKSI vauvaikäisen hiuksia pitäisi ylipäätään leikata. Tytölle leikkasin otsatukan kun hän oli n4-5v ja poika oli 5v ennen kuin hiuksille tehtiin mitään. Molemmilla oli kauniit, paksuhkot ja pitkät hiukset eikä kumpikaan ikinä valittanut että mitenkään olisi häirinneet.
[/quote]
SIKSI, että tukka menee silmille.
Ap
Mä oon istuttanut pojan syöttötuoliin ja nopeasti nipsinyt sieltä täältä. Yrittää se riehua ja käännellä päätään mutta pitää olla todella tarkkana. Ja sen hiukset on tiukkaa kiharaa niin ei näy vaikka ei olisi täydellisen tasainen. Kaksi kertaa oon joutunut jo leikkaamaan lyhyemmäksi ja poika täytti just vuoden.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Sillähän siitä ujoudesta pääsee. Käytte ensin vaikka vaan katsomassa kampaajaa, seuraavalla kerralla vähän harjailua äidin sylissä ja pian antaakin jo leikata. Pieni itku ei ole pahaksi lapselle ja hyvä kampaaja osaa huomioida pelokkaat lapset.
[/quote]
Se ei kyllä aina menne näin. Mä vein esikoiswn juuri tuolla mentaliteetillakoska mua neuvottiin juuri näin, vähän alle 2 v kampaajalle, vaikka aavistin, että se ei ole hyvä idea.. Poika tuli hysteeriseksi, siis täydelliseen paniikkiin joka kerta kun kampaaja lähestyi päätä saksien kanssa. Vaikka istui mun sylissä ja kampaaja oli todella ammattitaitoinen ja kiltti. Lopulta kampaaja melkein itki ja oli pakko luovuttaa. Ja lapsi on aivan normaali, vain erittäin herkkä. Leikkasin suosiolla itse jopa 6-vuotiaaksi. Ne joilla ei tällaisella temperamentilla varustettua lasta ole, eivät voi tajuta. Meilläkin kaksi muuta ovat olleet aivan erilaisia, rohkeampia.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:49"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:45"] [quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 21:41"] Vein kampaajalle 8 kk ikäisenä. Leikattiin otsatukka. Noin vuoden iässä leikattiin polkkatukka myös kampaajalla. Hienosti sujui. Itse en uskaltanut lähteä nyrhimään. [/quote] Mä en usko, että tämä antaisi kampaajan koskea. Ap [/quote] Menkää kokeilemaan. Mitä nuorempana käytte edes poikkeamassa niin sitä helpommaksi se käy sitten vanhempana kun pitää jo oikeasti leikata malli. :) [/quote] Tämä lapsi ujostelee vieraita, ei anna koskea. Mä leikkasin esikoisen hiukset melkein nelivuotiaaksi itse! Ap [/quote] Sillähän siitä ujoudesta pääsee. Käytte ensin vaikka vaan katsomassa kampaajaa, seuraavalla kerralla vähän harjailua äidin sylissä ja pian antaakin jo leikata. Pieni itku ei ole pahaksi lapselle ja hyvä kampaaja osaa huomioida pelokkaat lapset. [/quote] Se ei kyllä aina menne näin. Mä vein esikoiswn juuri tuolla mentaliteetillakoska mua neuvottiin juuri näin, vähän alle 2 v kampaajalle, vaikka aavistin, että se ei ole hyvä idea.. Poika tuli hysteeriseksi, siis täydelliseen paniikkiin joka kerta kun kampaaja lähestyi päätä saksien kanssa. Vaikka istui mun sylissä ja kampaaja oli todella ammattitaitoinen ja kiltti. Lopulta kampaaja melkein itki ja oli pakko luovuttaa. Ja lapsi on aivan normaali, vain erittäin herkkä. Leikkasin suosiolla itse jopa 6-vuotiaaksi. Ne joilla ei tällaisella temperamentilla varustettua lasta ole, eivät voi tajuta. Meilläkin kaksi muuta ovat olleet aivan erilaisia, rohkeampia.
[/quote]
Joo, en mäkään näe mitään syytä kiusata pientä lasta tuollaisella sivuseikalla. Ihan hyvin esikoinenkin istui kampaajalla nelivuotiaana, vaikka olin aina itse leikannut tukan. Tämä kuopus on tietyissä asioissa niin herkkä, voi mennä ihan pois tolaltaan, kun säikähtää jotain tai kokee tilanteen ahdistavaksi. Hän oloutuu kyllä yleensä aluksi vierastamiinsa ihmisiin kyllä, esim. kaverin mieheen lomareissulla, kun mies vain jaksoi lähestyä lasta ensin varovaisesti. Sitten heistä tuli ihan ylimmät ystävät.
Mun mielestä vierastaminen tässä iässä on ihan normaalia, tai ainakin esikoistani päiviteltiin, kun ei vierastanut oikeastaan lainkaan. Näin me kaikki ollaan erilaisia!
Ap
No sitte tietty, jos silmille ja haitaksi kasvaa. Omalla lapsella tuon ikäsenä hiukset oli vasta ihan hentoa hiusta, ei todellakaan mennyt lähellekään silmiä. Pahoitteluni. :)
-se vauvan hiusten leikkausta ihmettelevä.