Kuinka paljon pituutta vielä tulee kuukautisten alkamisen jälkeen?
ja kuinka kauan pituuskasvu jatkuu? Tytölläni alkoi kuukautiset 12v ja nyt 13v:nä pituutta on 153cm. Itse olen 161cm ja isänsä on 182cm. Kasvaakohan tyttö tuosta vielä ja kuinka paljon?
Kommentit (23)
Olin muistaakseni 166 cm pitkä kun kuukautiset alko ja oon nyt 171 cm pitkä. Terkkari sano että kasvan vielä.
Kolme metriä, kaikille, varma tieto.
Itselläni alkoi 12 veenä, pituutta oli silloin varmaan suunnilleen saman verran kuin tytölläsi, nyt pituutta 165cm.
Mulla alkoi 14 v menkat ja sitten kasvoin vielä noin vuoden verran kunnes kasvaminen loppui. Noin 4 cm tuli lisää pituutta.
Mun 13-vuotias on nyt 152 cm ja menkat alkoivat kaksi vuotta sitten. Pituuttaa on tullut vain kaksi senttiä lisää tuon kahden vuoden aikana. Kaksi vanhinta tyttöä kasvoi n. viisi senttiä menkkojen alkamisen jälkeen, ovat nyt. aikuisina 161-senttisiä. Yksi kasvoi sen sijaan yli 10 senttiä ja hänestä tuli n. 170-senttinen. Kaikilla alkoi menkat 11-vuotiaana. Kovin yksilöllistä on tuo pituuskasvu. Itse olen muuten 171 cm enkä kasvanut menkkojen alkamisen jälkeen yhtään, mutta mulla ne alkoivatkin vasta viikkoa ennen kuin täytin 15.
Itselläni alkoi kuukautiset 10 vuotiaana, jolloin olin vielä ikäisekseni "pieni". Kasvoin silti 164 cm pituiseksi.
minä kasvoin vielä pari senttiä 18-20 vuotiaanakin
Jos ei aloita klitraamista niin saattaa kasvaa 1-2m vielä
Yksilöllistä tosiaan. Itse olin vain 139cm kun menkat alkoivat 12-vuotiaana. Onneksi kasvoin vielä 15cm eli nyt olen 154cm.
Olin 161cm menkkojen alkaessa, nykyään 162. Vanhemmat 168 & 179.
Minä en kasvanut enää sen jälkeen. Kuukautiset tosin alkoivat 16-vuotiaana, tuolloin olin kasvanut 156 senttiseksi ja sen pituiseksi jäin.
Yksilöllistä, mutta keskimäärin 7 cm.
Täysin yksilöllistä ja siten mahdoton sanoa.
Meillä alkoi tytöllä kuukautiset aivan yliaikaisin eli oli kymmenen ja puoli. Pituutta en muista, mutta ihan tavallinen ikätovereihinsa nähden. Oli vielä todella hoikka tyttö eli kyseessä ei ollut painonnousu.
Nyt on 17 ja ei tietenkään enää kasva, mutta pituutta on 170 cm. Pituuskasvu pysähtyi ehkä 14-vuotiaana. Oli tosi rajua kasvua pari vuotta välillä 11-13, sitten vielä viimeisenä vuonna pari senttiä.
Se vaihtelee tosi paljon, ja riippuu siitä miten paljon on kasvanut ennen menkkoja. Jotkut on kasvaneet täyteen potentiaaliinsa jo ennen menkkoja , eikä ne sen jälkeen kasva enää, vaikka kasvuaikaa oiskin jäljellä, kun yli sen oman geeneissä määrätyn pituutensa ei voi kasvaa. Toiset sitten kasvaa vielä vaikka kuinka pitkään kun kasvupotentiaalia on jäljellä, eli ei ole vielä saavuttanut geeneissä määrättyä pituutta. Kasvuaikaa on useampi vuosi vielä menkkojen jälkeen. Luulenpa että sinun tyttö kuuluu tähän viimeiseen joukkoon, koska vanhempien pituuksien perusteella odotettava pituus ois joku 165.
Itse olin 10 ja "jopa" 160cm pitkä, hurjan isokokoinen tyttölapsi siis. SEn jälkeen tuli vielä 3cm lisää, ei siis huikeita määriä.
Ei yhtään. Naiset olisivat paljon miehiä pidempiä jos joka kuukausi venähtäisivät pituutta kuukkelien alkaessa.
Mun tytöllä kuukautiset alkoi 11-vuotiaana ja pituutta tuli sen jälkeen enää pari cm. Oli hetken luokkansa pisin tyttö, mutta nyt pian 14 vuotta täyttävänä on ihan lyhimmästä päästä (pituus tasan 160 cm eikä ole pariin vuoteen kasvanut lainkaan).
Taisin itse kasvaa noin 5 cm. Kai se on yksilöllistä. Olen kuullut, että noin 3 vuotta kuukautisten alkamisesta kasvaa vielä pituutta.