Miten joillain ei yhtään tajua iän määritykseen?
Nykyisen uuden lainsäännönhän mukaan jokaiselta alle 30 vuotta näyttävän näköiseltä tulee pyytää paperit alkoholiostosten yhteydessä.
Laki sinänsä on minusta todella kummallinen, mutta siihen puuttumatta tässä keskustelussa..
Olen nähnyt useasti, kun AIVAN selvästi nelikymppisiltä pyydetään papereita. Eikö löydy sen vertaa arviointikykyä ihmisiltä? Kuuluisi palvelun periaatteisiin, ettei tällaisilla kysymyksillä häiritä maksavaa asiakasta.
Ja monet siis ovat tuttavapiirissä raportoineetkin, että kysytään, vaikka ovat jo lähempänä neljääkymppiä. Tämähän voi olla miehille todella loukkaavaa. Moni nainen ehkä on mielissään.
Jos viinipulloa on ostamassa, niin kyllä jumankeka pitäisi erottaa, onko tyyppi vasta 17. Tai edes sen vaaditun, onko alle 30 näköinen.
Kommentit (11)
Missä nähdään ja moneltako? Haluan nähdä, kun arvioit minun ikäni oikein.
Iän arviointi on oikeasti vaikeaa. Nuoret yrittävät näyttää vanhemmalta esimerkiksi pukeutumalla kuten keski-ikäiset, sen takia kehoitetaan katsomaan ainoastaan ihmistä, ei koskaan hiustyyliä tai vaatteita tai laseja tms.
Joskus olen kysynyt todella vanhannäköiseltä papereita, ja henkilö on ollut parikymppinen. Mieluummin kysyy varmuuden vuoksi kuin jättää kysymättä.
T: kassa
Nippelitietona kerron että kyseessä ei ole laki, vaan kauppojen sääntö..
16-35 ikävuosien väliin mahtuu todella monen näköistä. Pyöreä 17v nainen voi näyttää helposti 30v. Hoikka ja siro 35v nainen taas näyttää helposti teinitytöltä...
Miehillä sitten parrattomuus tai laihuus myös tekevät poikamaiseksi.. naisellinen pyöreys miehillä melkein aina nuorentaa..
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:28"]
Iän arviointi on oikeasti vaikeaa. Nuoret yrittävät näyttää vanhemmalta esimerkiksi pukeutumalla kuten keski-ikäiset, sen takia kehoitetaan katsomaan ainoastaan ihmistä, ei koskaan hiustyyliä tai vaatteita tai laseja tms. Joskus olen kysynyt todella vanhannäköiseltä papereita, ja henkilö on ollut parikymppinen. Mieluummin kysyy varmuuden vuoksi kuin jättää kysymättä. T: kassa
[/quote]
Sähän fiksu olet! Kysyt siis mahdollisimman vanhan näköiseltä?
Voin jotenkin arvata, että ap ei ole työssä siellä missä niitä papereita kysellään.. Ei muuten ole kovin helppoa aina arvioida minkä ikäinen ihminen on. Itse kyselen papereita aika usein, jos vähänkään epäilen. Vasta kysyin papereita henkilöltä, jonka arvioin olevan 28-30v. Henkilö oli pari kuukautta sitten täyttänyt 18v.. Sitten tulee näitä 15v näköisiä ostamaan alkoholia/tupakkaa ja ovatkin jo 20-24v. Ulkonäköön vaikuttaa pukeutuminen ja elintavat. En ymmärrä miksi henkkareiden kysyminen olisi loukkaavaa, eihän se ole kuin näyttää niitä papereita ja siihen ei kauaa mene. Turhaa siitä suuttua kellekkään, kun työnpuolesta sen joutuu tekemään.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:43"]
Voin jotenkin arvata, että ap ei ole työssä siellä missä niitä papereita kysellään.. Ei muuten ole kovin helppoa aina arvioida minkä ikäinen ihminen on. Itse kyselen papereita aika usein, jos vähänkään epäilen. Vasta kysyin papereita henkilöltä, jonka arvioin olevan 28-30v. Henkilö oli pari kuukautta sitten täyttänyt 18v.. Sitten tulee näitä 15v näköisiä ostamaan alkoholia/tupakkaa ja ovatkin jo 20-24v. Ulkonäköön vaikuttaa pukeutuminen ja elintavat. En ymmärrä miksi henkkareiden kysyminen olisi loukkaavaa, eihän se ole kuin näyttää niitä papereita ja siihen ei kauaa mene. Turhaa siitä suuttua kellekkään, kun työnpuolesta sen joutuu tekemään.
[/quote]
No en varsinaisesti, mutta olen terveydenhoitaja ja vastaanotolla tietysti aina tulee ikä esiin. Eipä heittele kuin viidellä vuodella korkeintaan arviointini.
En katso mitään olemuksellisia tekijöitä, vaan kaulan ja kädet. Sekä tietysti kasvoja viime kädessä.
Ei mitään rakettitiedettä tämä, niin ihmettelen kassojen käytöstä. Mutta eipä tämä nyt kuulu maailman suurimpiin ongelmiin. Tuli vain mieleen eilen , kun edeltä olevalta 42-vuotiaalta naiselta kysyttiin papereita. Tiedän hänet hyvin, kolmen lapsen äiti.
Eikö tämä ole kenestäkään vähän kornia, kun ikäräaja on 18 tosiasiallisesti?
ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:21"]
Missä nähdään ja moneltako? Haluan nähdä, kun arvioit minun ikäni oikein.
[/quote]
En nyt mihinkään lähde kenenkään ikää arvioimaan. Kysymys oli yleisluontoinen.. Oletan, että sinua on arvioitu nuormmaksi. Tuskin muuten kirjoittaisit asiasta. Silmänympärykset ja aavistuksenomaiset otsarypyt erottavat hyvin kymmenen vuotta.
Ei näissä niin suuria eroja ole, mitä kuvittelette. Jos osaa katsoa, niin osaa.
ap
Joissain kaupoissa on ns. vaatimus että jokaisen kassan pitää kysyä vuorossa X määrältä henkkarit. Jos ei satu teinejä olemaan, niin silloin mielummin kysyy niiltä jotka ovat n. 35-v eikä esim. 65-v näköisiltä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 13:43"]
Tuli vain mieleen eilen , kun edeltä olevalta 42-vuotiaalta naiselta kysyttiin papereita. Tiedän hänet hyvin, kolmen lapsen äiti.
[/quote]
Tiesikö kassa-tyyppi tätä? ei varmaankaan, siksi kysyi. Kaikki ihmiset ei ole arviointi kyvyltään samanlaisia kuin sinä.
Itse yli 40-vuotiaana huomaan, että mun on todella vaikea hahmottaa nuorista, onko ne jotain 17 - 27 -vuotiaita. Arvaukseni voi mennä usein pieleen. Luulen, että oikein nuoren kassa (esim. joku 20-vuotias) voi olla yhtä vaikea erottaa 30 - 40 -vuotiaita. Mitä lähempänä tyyppi on omaa ikää, sen helpompi ne on jotenkin tunnistaa. Itsekin osaan aika hyvin arvoida siinä 35 - 45 -vuotiaat.
Ainakin naiset tulevat mielellään uudestaan sellaiseen kauppaan. Moni haluaa näyttää alle kolmikymppiseltä nelikymppisenä.
Ihan markkinointikikka tämä. Tietyn tyyppisiltä ulkonäkökeskeisen oloisilta naisilta sitten kysellään, jotta hyvä mieli.
Olen 55 ja eipä ole kyselty, joten omakohtaista kokemusta ei ole.