Lapsen ammatinvalinta
Ei kuulu minulle. Ei. Mutta olisin toivonut, että hän olisi päätynyt muuhun kuin opiskelemaan lääketiedettä. Moni pitää sitä nykyisin lähes parhaana uravalintana. Minä en. Raskas koulutus. Raskas ammatti. Kuraa tulee joka taholta, kun lääkäri teki sen ja sen virheen, väärän diagnoosin, puhutteli väärällä tavalla jne. Ja tätä riittää. Sen verran olen opintomateriaalia katsonut, että lääkäriksi opiskelu ei ole läpihuutojuttu. Ihminen on niin komleksikas kokonaisuus. Mikä tänään on totta, huomenna kumotaan. Aloitti opinnot, joissa olisi voinut olla tekemisissä enemmän asioitten kuin ihmisten kanssa. Toisaalta. Lääkärin ammaista hän on ikänsä haaveillut. Suuntautumisvaihtoehtoja on lähes 50. Tutkimustiekin on olemassa.
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 11:53"]
Joillekin sopii ikuinen opiskelu, vaikka sua se miten ahdistais.
---
Ei ole siitä kysymys. Joudun omassakin työssäni opiskelelemaan uutta jatkuvasti. Ja olen ollut ikiopiskelija koko aikuisiän. Yliopistotason koulutuksessa. Mutta lääkärin ammatin raskaus on ihan eri luokkaa kuin omani, vaikka teen työtä alalla, jossa olen ns. ihmissuhdeammatissa.
Maailman helpoin homma. Ei tartte osata mitäään, ei tartte osata käytöstapoja, koulutuksessa tärkeintä perslihakset ja ylimielisyys. Ja ammattiliitto on huolehtinut, että kaikille on hyväpalkkainen työ.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 11:53"]
---
Mutta lääkärin ammatin raskaus on ihan eri luokkaa kuin omani, vaikka teen työtä alalla, jossa olen ns. ihmissuhdeammatissa.
[/quote]
No, enpä tiedä, tuntemani lääkärit eivät kyllä ole antaneet ymmärtää, että duuni olisi raskasta, ainakaan liian raskasta. Yksikin olisi jo voinut jäädä eläkkeelle, vaan vielä tekee töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 12:07"]
Maailman helpoin homma. Ei tartte osata mitäään, ei tartte osata käytöstapoja, koulutuksessa tärkeintä perslihakset ja ylimielisyys. Ja ammattiliitto on huolehtinut, että kaikille on hyväpalkkainen työ.
-----
Juuri tällaista vähättelyä. Ettei olisi pieni kateuden piikki. Voin vannoa, että vaikka itselläni on maisteritason koulutus, niin en selviäisi lääkärikoulutuksesta millään. Ehkä jotkut psykologian, etiikan kurssit, joissa riittää lukeminen. Mutta esim. fysiikka, kemia ja biologia. Vaatii luonnntieteellistä lahjakkuutta.
Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun luen jonkun pettyneen lapsen uravalintaan kun haluaa lääkäriksi. Tiedoksi vain, että se on ihan sama vaikka olisit asfalttimies, muut kyllä keksivät tekemästäsi työstä haukkumista ja harvemmin sitä kiitosta saat. Lääkäreillä sentään on kunnollinen palkka, hyvät työnsaamismahdollisuudet (käytännössä parhaat Suomessa, ehkä joidenkin tuomareiden lisäksi) ja käytännössä lääkärit ovat edelleen yhteiskunnassa arvostettuja, vaikka arvostelujakin on viime vuosina alkanut tulla (mikä toisaalta on ihan tervettäkin, ei sekään ollut hyvä kun ennen lääkäri oli jumalasta ylempi ja hoitovirheitäkään ei voinut kritisoida).