Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välitätkä roskaamisesta ja sotkemisesta julkisilla paikoilla tai ulkona?

Vierailija
14.02.2022 |

Miksei ulos tai kaduille voisi heittää roskia ja purukumia, kun sillä nimenomaan työllistetään siivousfirmoja?Jos sinne kaduille kustaan tai paskotaan tai töhritään spraymaalilla tai tukitaaan katuja autolla niin hyödyntäähän sekin. On olemassa siivouksen, hinauksen tms. ammattiryhmiä ketkä hoitaa asian pois koska se kuuluu heidän työkuvaansa.

Miksi huolehtia itse asioista kun voi palkata jonkun muun tekemään sen. Tämä on klassinen näkemys elitismistä. Miksi tehdä asioita kun voi ostaa ja ulkoistaa ne muille? Julkinen siivoaminen on kaupungin asia. Kaupunki palkaavat siivoojat ja he hoitavat sen. Raha liikkuu ja yhteiskunta pelittää.

Eikö vain? Vai mitä ajattelet roskaamisesta? Pitäisikö meidän olla kuin tässä esimerkissä vai huolehtia julkisesta siisteydestä tms. jos pystytään itse asialle jotakin tekemään.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No täällä pääkaupungissa ei kyllä siivota, ostarit ja vanhemmat metroasemat järkyttäviä lääviä. Raha varmaan peritään mut sotkua piisaa.

Vierailija
2/19 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaajien äo on korkeintaa 50

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista sotkea ja töhriä paikkoja. Ei tosiaankaan ole minkään sivistyneen ihmisen merkki.

Vierailija
4/19 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välitän. En roskaa. Nostelen myös toisten heittämiä roskia läheiseen roska-astiaan. Roskat ja pullot pitkin maita ja mantuja on ihan kaamean näköistä. Ollaan niinku jossakin kehitysmaassa. Suomessa on erittäin toimiva jätehuoltojärjestelmä ja pulloille kierrätys, josta kierrättäjä saa jopa rahaa. Mutta sekään ei ilmeisesti riitä.

Vierailija
5/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmat opettivat jo pikkulapsena minulle ettei tarvitse turhia huolehtia rahvaan ongelmista. 

Ei minun tarvinnut siivota lapsena leluja tai muuta sellaista. Sitä varten oli lastenvahti töissä, vanhempana meillä kävi säännöllisesti siivoojat ja vähän aikuisikään tullessa meillä oli jo vahtimestarikin palveluksessa. Ei ole minun tehtävä kumartua roskan edessä tai liata käsiäni mihinkään minkä joku toinen on tehnyt tai jättänyt jälkeensä. Ylväästi elämässä kuljetaan ja nautitaan varallisuuden tuomista eduista.

Vierailija
6/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuudessa se roska ja sotku jää kadulle, siihen astuu luonnoneläimet, lemmikit ja ihmiset. Vain keskustoissa on nopeampi siivous, muttei sekään vie kaikkia sotkuja pois. Nuorena ehkä osa ajattelee että "joku toinen korjaa sen pois".

Vierailija
7/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on törppö venäläinen asenne.

Vierailija
8/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotakin väliä huolettomuudella ja välinpitämättömyydellä? 

Vierailija
9/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista asennetta olen ihmetellyt. Eikö nykypäivänä mitään opeteta kotona?

Vierailija
10/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskaamisesta saisi antaa kunnon sakot.

Ihan hirveän näköistä on, kun noita roskia näkee kaikkialla missä kuljen. Viihtyvyys kärsii.

Vierailija
11/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On rikollista sotkea paikkoja. Älä viitsi houkutella rikoksiin ihmisiä.

Vierailija
12/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en roskaa. Inhottavaa jos joku eläin niistä roskista kärsisi.

Vierailija
13/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluilta johtaa ihan karseat roskavanat lähikaupalle. Paistopistepusseja, sipsipusseja, karkkipusseja, mehutölkkejä jne.   Ja yleensä metrin päässä roskiksesta.

Koulut voisi ottaa ohjelmaan niitä siivoustalkoita. Vaikka pari tuntia roskien keruuta koulun ympäristössä. Koululaistenhan ne suurilta osin ovatkin.

Vierailija
14/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Roskaamisesta saisi antaa kunnon sakot.

Ihan hirveän näköistä on, kun noita roskia näkee kaikkialla missä kuljen. Viihtyvyys kärsii.

Kannatan tässä asiassa ehdottomasti Usan tai jopa Singaporen mallia.   Roskaaminen on juuri niitä rikoksia, johon todellakin on mahdollista vaikuttaa kovilla rankuilla.

Parin tonnin sakot (mm. Nevada) ja parikytä tuntia haalarit päällä roskien poimintaa yhdyskuntapalveluna ohjaisi varmasti 99% roskista sinne roskikseen.

Vierailija
15/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tällä tuppukylällä tunnu kukaan siisteydestä huolehtivan, yleiset roskiksetkin tyhjennetään ehkä kerran vuodessa.

Vierailija
16/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa kun jonnet tuhoaa ne poisheittämänsä tölkitkin, niin ei saa edes minkäänlaista siivouspalkkiota.

Vierailija
17/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenteissa syytellään nuorisoa, mutta kyllä niitä roskaajia on paljon aikuisissakin.

Katukuvassa näkyy kuinka aikuisetkin heittelee roskiansa kadulle tai jorpakkoon. Jotkut vieläpä heittävät roskiansa autojen ikkunoista. Oon nähnyt tuommoisia tilanteita. Kerran jotkut heitti mäkki safkat liikuvan auton ikkunasta kadulle.

Ihan hirveä sotku siitä silloin tuli.

Vierailija
18/19 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluilta johtaa ihan karseat roskavanat lähikaupalle. Paistopistepusseja, sipsipusseja, karkkipusseja, mehutölkkejä jne.   Ja yleensä metrin päässä roskiksesta.

Koulut voisi ottaa ohjelmaan niitä siivoustalkoita. Vaikka pari tuntia roskien keruuta koulun ympäristössä. Koululaistenhan ne suurilta osin ovatkin.

Voi olla ihan rottien tai lintujenkin jäljiltä kun penkovat niitä roskiksia.

Vierailija
19/19 |
16.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:llä on törppö venäläinen asenne.

Ap on venäläinen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän seitsemän