Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia naisen sterilisaatiosta, haittavaikutuksista?

Vierailija
14.02.2022 |

Heippa palstalaiset!

Lapsilukumme on ehdottomasti täynnä ja haaveilen sterilisaatiosta itselleni naisena. Hormonaalinen ehkäisy aiheuttaa valmisteesta/kapineesta riippuen itselleni migreenejä, runsaita vuotoja, limakalvojen kuivuutta... kaikkea mahdollista rasittavaa. Keskeytettyä ja kondomiakin/rikkoutumisen jälkeen jälkiehkäisyä on käytetty ja kaksi nuorinta lasta syntyivätkin toivottua tiiviimmällä tahdilla. Nämä siis riittää.

Mieheni harkitsee vasektomiaa, mutta tahtoo harkita vielä muutaman vuoden kunnes esikoinen on murros/teini-ikäinen. Jos ei siihen mennessä mieli muutu, ei sen jälkeen ole hänestä enää hyvä. Minä voisin hankkia sterilisaation vaikka heti.

Sterilisaatiossa ei arveluta sen lopullisuus vaan tietämättömyys sen haitoista. Sattuuko teillä olemaan luotettavaa lähdettä tai tietoa niistä? Luin tutkimuksia sen vaikuttavan ensialkuun hormonitoimintaan, lisäävän estrogeenin tuotantoa ensimmäisenä vuonna jne. Keltarauhashormonin tuotanto muuttuu jonkin verran? Olen lukenut sen voivan jopa varhentaa vaihdevuosia ja vaikka sinänsä kuukautisten loppuminen olisikin ihan toivottavaa pelkään alipainoisena mm. luiden haurastumista ennen aikojaan. Mitä mahdolliset haitat voivat olla? Niistä tuntuu löytyvön hyvin vähän objektiivista tietoa valinnan tueksi. Kuinka todennäköinen olisi esimerkiksi kohdunulkoinen raskaus? Ylipäänsä ajatus muoviklipseistä munasarjoista tuntuu hieman jännittävältä, yksityiset puhuvat metallisista klipseistä. Voiko sterilisaatio haitata elämänlaatua? Millaisia kokemuksia teillä, hyvät ja huonot?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin -09. Olin silloin 29v, mutta lapsiluku täynnä. Mulla ei ole mitään luotettavia lähteitä muuta kuin oma kokemukseni.

Eli aivan loistava ehkäisy, mitään muutoksia en nähnyt itsessäni. Kuukautiset yms täysin normaalisti. Mulla on vissiin jotkut muoviklipsit (itseasiassa en ole varma, en muista enää) ja tosiaan mitään haittaa niistä ei ole ollut. Voin lämpimästi suositella. Ei ole kaduttanut yhtään. Siis lapsia en missään nimessä halunnut enää. Helppoa ja huoletonta ehkäisyä ollut. Eikä sitä enää edes ajattele, muuta kuin siinä vaiheessa kun muut miettivät kierukoita yms niin tulee mieleen, että onneksi ei tarvitse enää miettiä mitään ehkäisyvälineitä.

Vierailija
2/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin 20v sitten muoviklipsit. Mitään haittavaikutuksia ei ole ollut. Menopaussi alkoi yli viisikymppisenä ja kuulautiset loppuivat 55v ikäisenä. Yhtään kohdun ulkopuolista raskautta ei ole ollut. Suosittelen 👍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle sterilisaation tekeminen on vaarallisempaa kuin miehelle, että no jaa. Nykyään poistetaan pätkä munajohtimia ja poltetaaan kohdunpuolinen ja munasarjojen pää kiinni. Se kyllä ehkäisee rintasyövän riskiä tosin voi aikaistaa vaihdevuosia. Jos sinne kehoon ei mitään vieraita esineitä laiteta niin täysin komplikaatio vapaahan se toimitus on ellei tähystyskohdat teetä jotain kiinnikkeitä ja toipumisessa ole jotain ongelmia. 

Vierailija
4/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, sain niistä vähän rohkeutta! Muissa ehkäisyvaihtoehdoissa on tuntunut olleen kaikissa haittansa eivätkä kaikki ole olleet luotettaviakaan. Jos haitat pysyvät hyvin kohtuuden rajoissa tai niitä ei ole, steri kuulostaa kyllä loistavalta.

Ap

Vierailija
5/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehty sterilisaatio kun oli 28v ja tausta on jo 30 vuotta, ei mitään ongelmia

Vierailija
6/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klipsit olleet vuosikymmenet, ei mitään muutoksia tullut, paitsi tietysti se, ettei tullut vahinkoraskauksia. Hyvin helpot vaihdevuodet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi