Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen baby blues pelottaa jo nyt :(

Vierailija
28.06.2015 |

Odotan viidettä. Varsinkin kahden nuorimmaisen syntymän jälkeen olen ollut todella itkuherkkä ja alakuloinen synnytyksen jälkeen, ja varsinkin tämän nuorimmaisen synnytyksen jälkeen. Se on alkanut jo osastolla, itkettää ihan kamalasti ja se pikkuinen avuton vastasyntynyt herkistää ihan äärimmilleen. Muistan, kun viimeksikin osastolla itkin suihkussa, ja välillä huoneessakin kyyneleet vaan valuivat enkä voinut sille mitään. Kotona sama jatkui, lisäksi oli alkuhankaluuksia (imetys, vauvan keltaisuus, paino ei meinannut nousta ym huolia). Kesti mielestäni suht pitkään ennenkuin olo helpottui, varmaankin kuukauden, pari lähes. 

Nyt osaan jo suorastaan pelätä tuota olotilaa. Voinko tehdä mitään sen eteen, että olo olisi edes vähänkään parempi eikä itkettäisi koko ajan? Tekisi mieli neuvolassa puhua asiasta, mutta sitten tuntuu, että on tarkkailun alaisena jne. Kahden ensimmäisen lapsen syntymien jälkeen en muista herkistyneeni näin voimakkaasti, paremminkin olin hyvin touhukas ja virtaa riitti. Noita synnytyksiä ei muuten olekaan käynnistetty, mutta nämä kaksi viimeisintä on käynnistetty ja vauva on syntynyt siis muutamia päiviä ennen laskettua aikaa, ja näiden käynnistettyjen synnytysten jälkeen olo on ollut henkisesti todella kurja alussa. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ketään kohtalotovereita paikalla?

ap

Vierailija
2/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin jostain, että hyvien rasvojen/öljyjen syöminen auttaisi baby bluesin ehkäisyyn. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija
4/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, kiitos vinkistä. Olenkin itseasiassa muutaman päivän tässä jo syönyt E-Epaa. Sitä siis jatkankin :)

ap

Vierailija
5/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin tiedostat, mikä sun olo on ja tiedät että se menee ohi. Mulla on vain yksi lapsi, mutta ihan kamala baby blues, pillitin jo osastolla tokana päivänä ja kaikki tuntui niin suurelta ja vaikka kaikki olikin hyvin niin siltikin suretti vaan niin kovasti. Mua auttoi uni ja lepo (huilaa jo ennen synnytystä niin paljon kuin vaan onnistuu, hoida kaikki juoksevat asiat jo valmiiksi), syö hyvin ja monipuolisesti! Sulla on jo niin monta synnytystä takana, että "alkukankeudet" ei tunnu varmastikan niin ylitsepääsemättömiltä kuin ensimmäisten lasten kohdalla. Tiedät varmaankin myös, mistä hakea apua ja neuvoja, jos sellaista tarvittaisiin?
Mä aion seuraavaan synnytyksen jälkeiseen olotilaan kirjoittaa itselleni kirjeen tms. Ihan vaan muistutukseksi, miten asiat on ja mikä on tärkeää ja että se olo menee kyllä ohi vaikka sillä hetkellä ei ehkä tunnu siltä. Liimailla siihen lapsen kuvia tai jotain, mikä vaan mikä piristäisi ja pitäisi maan pinnalla.
Joillakin vaan hormonitasot heittää täyttä kuperkeikkaa, tsemppiä meille!

Vierailija
6/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voikohan käynnistyksellä olla osaa taikka arpaa voimakkaan baby bluesin kanssa? Ei luonnostaan lähteneissä synnytyksissä ollut näin voimakasta kuin käynnistetyissä.

ap

Vierailija
7/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tiedät että noin käy niin puskee vielä lisää lapsia? Joidenkin ei pitäisi lisääntyä kun järjenkäyttö on tätä luokkaa

Vierailija
8/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, mieti vähän. Baby blues on kuitenkin ohimenevää, mutta sen ajan kun se on päällä, se ei ole mikään miellyttävä olotila. En kai nyt sen vuoksi jätä lapsia tekemättä, kun olemme aina ison perheen halunneet. 

ap

Vierailija
9/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:27"]8, mieti vähän. Baby blues on kuitenkin ohimenevää, mutta sen ajan kun se on päällä, se ei ole mikään miellyttävä olotila. En kai nyt sen vuoksi jätä lapsia tekemättä, kun olemme aina ison perheen halunneet. 

ap
[/quote]

Ei olisi eka kerta kun se jatkuu ja jatkuu ja vaatii lääkettä ja terapiaa naisella. Mutta itse aiheutettu olotila niin miksi vingut?

Vierailija
10/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tökeröä tekstiä, 8! Katkera vela vai mikä hiertää?

Vierailija
11/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeitä ja terapiaa en ole hakenut. Olo on helpottunut kyllä ajan myötä, kuten jo aiemmin mainitsin. Halusin vain kysyä täällä, onko jotain keinoja joilla voisi koettaa ehkäistä tuota olotilaa, ja tosiaan E-Epat jo meneekin, toivottavasti auttavat.

ap

Vierailija
12/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 23:34"]Onpas tökeröä tekstiä, 8! Katkera vela vai mikä hiertää?
[/quote]

Se hiertää että idiootit hankkii lapsia enemmän, kun on tarvis ja sitten vielä vinkuu jostain baby bluesista. En ole vela, mutta miksi vela olisi katkera? Vapaaehtoisesti moinen on lapseton ja ei, en ole lapseton.

Vierailija
13/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

13, itse vaikutat idiootilta puheinesi :) Baby blues on varsin tavallinen asia, lähes joka äiti kokee sen, toiset vaan voimakkaammin kuin toiset. Harmi että sulla selvästikin on jotain ongelmia. 

ap

Vierailija
14/14 |
28.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin, että se oksitosiini voi aiheuttaa mielialan laskua. Ei vastaa kehon luonnollista oksitosiinia. Mulle ei käytetty masennuksen jälkeen tuota ollenkaan, mun omasta pyynnöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme