Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin jättänyt viljat melkein kokonaan pois ruokavaliosta, kunnes

Vierailija
14.02.2022 |

tajusin, että ibs parani, kun aloin syödä leipää, mysliä ja kaurahiutaleita. Olin siis kärsinyt joka-aamuisesta mahan sekaisin menemisestä varmaan yli vuoden.

Sitten pidin ruokapäiväkirjaa muista syistä ja huomasin, että joitakin ravintoaineita jäi puuttumaan ja että viljatuotteita syömällä saisin nämä puuttuvat ravintoaineet. Aloin syödä leipää (useimmiten ruis, mutta välillä myös kaura, hirssi, täysjyvävehä, ohra) ja välillä mysliä ja kaurahiutaleita.

Muutama vuosi sitten olin käynyt ravitsemusterapeutilla, joka kertoi, että kuidulla ja kuidulla on eroa. Ja että monet tärkeät suolistobakteerit vaativat nimenomaan viljan kuitua elääkseen.

Nyt kun havahduin siihen, että ibs-oireet ovat lähes hävinneet, tajusin yhteyden siihen, mitä ravitsemusterapeutti oli sanonut.

Tiedän, että osa joutuu jättämään viljatuotteet pois juuri ibs:n takia. Itse olin kuitenkin jättänyt viljat vähitellen, huomaamatta, kai ajatellen, että ne ovat turhia.

Halusin kirjoittaa tämän, jos jollekin olisi apua.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselen vielä, ovatko muut löytäneet jonkin parannuskeinon ibs:äänsä?

Vierailija
2/6 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas juuri viljat, erityisesti ruis aiheuttavat pahimmat oireet. Minä kun vielä rakasan kunnon rapeakuorista ruisleipää! Hyvänä kakkosena tulee sipuli isommissa määrin. Nämäkin kun saan jätettyä ruokavaliosta helpottaa olo  :) Varsainaista parannusta en ole keksinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla taas juuri viljat, erityisesti ruis aiheuttavat pahimmat oireet. Minä kun vielä rakasan kunnon rapeakuorista ruisleipää! Hyvänä kakkosena tulee sipuli isommissa määrin. Nämäkin kun saan jätettyä ruokavaliosta helpottaa olo  :) Varsainaista parannusta en ole keksinyt.

Kyllä, juuri viljat, etenkin se ruis monille pahin oireiden aiheuttaja.

Vierailija
4/6 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ibs on kyllä yks perkele.

Ite kokeilin pidemmän aikaa viljatonta, maidotonta ja sokeritonka ruokavalioo, ja ainoo seuraus niistä oli vaan se että teki mieli pullaa kun sitä ei sitten "voinu" syödä :D Mikään ruokavalio ei muuta asioita suuntaan eikä toiseen, joskus pelkkä vesikin turvottaa nii että sattuu ja kuitulisät on murhaa, ja jotenki alkanu tuntua että joko ibs on valetta tai sit sen oireiden hoito on itellä yksinomaa kiinni tähtien ja planeetoiden asennoista tms.

Ihan mielenkiinnosta, noista mainitsemistas viljoista, onko niillä eroa vointiisi? Helpottaako joku siis enemmän ku toiset? Hyvä, että oot löytäny vointia helpottavia juttuja!

Vierailija
5/6 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ibs on kyllä yks perkele.

Ite kokeilin pidemmän aikaa viljatonta, maidotonta ja sokeritonka ruokavalioo, ja ainoo seuraus niistä oli vaan se että teki mieli pullaa kun sitä ei sitten "voinu" syödä :D Mikään ruokavalio ei muuta asioita suuntaan eikä toiseen, joskus pelkkä vesikin turvottaa nii että sattuu ja kuitulisät on murhaa, ja jotenki alkanu tuntua että joko ibs on valetta tai sit sen oireiden hoito on itellä yksinomaa kiinni tähtien ja planeetoiden asennoista tms.

Ihan mielenkiinnosta, noista mainitsemistas viljoista, onko niillä eroa vointiisi? Helpottaako joku siis enemmän ku toiset? Hyvä, että oot löytäny vointia helpottavia juttuja!

Mahdollisesti minunkin viljaton kokeiluni lähti alun alkaen liikkeelle joskus noin 9 vuotta sitten, kun minulla oli jotakin mahakipuja ja halusin kokeilla, auttaisiko viljan ja etenkin rukiin pois jättäminen. Silloin tuntui auttavan hyvin. Ehkäpä se yhdistettynä hiilihydraattitietoisen syömisen lisääntymiseen oli saanut minut myös nyt karsimaan viljoja. Enpä sitä tosiaan miettinyt, miksi. Viljat eivät vain olleet juurikaan osa ruokavaliotani.

Viljalajien osalta minulla ei tunnu olevan suurta eroa. Esimerkiksi nyt olan tainnut syödä viikon sisällä leivistä pelkkää ruista ja lisäksi päivittäin kaurahiutaleita smoothien seassa. Jo aloituksessa halusin tosiaan huomioida sen, että tiedän, että ruis aiheuttaa monelle ongelmia. Minulle (tällä hetkellä ainakaan) onneksi ei, joten syön sitä maun ja ravintoarvon takia.

Aluksi aloitin viljan syömisen enemmän mysillä (kaura- ja vehnähiutaleita) ja pastalla, ja silloin jo huomasin, että mahan sekoilut alkoivat jäädä pois. Jos ruis ei sopisi minulle, niin käyttäisin varmasti vielä enemmän kauraa ja täysjyväpastaa ja -kuskusta (eli vehnää).

Vierailija
6/6 |
15.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa vielä, että käytin myös saccharomyces boulardii -kapseleita (vastaava tuote kuin precosa, mutta edullisempi merkki). Ne eivät tuntuneet auttavan. Nyt olen noin kaksi kuukautta ottanut päivittäin gefilus-kapselin, joten silläkin voi olla osansa siinä, että maha voi nyt pääosin hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä