Mikä koirarotu meille?
Tietäisikö joku näihin kuvauksiin sopivaa rotua:
- Turkki helppohoitoinen, ei tarvitse harjausta kummempaa
- Koko n. suomenlapinkoira, saa olla hieman isompi, ei saksanpaimenkoiran kokoluokkaa
- Liikuntaa saa keskivertoisesti, satunnaista harrastamista, ei valtavasti aktivointia vaativaa rotua eikä sohvaperunaa.
- Luonteen tulee olla avoin ja ihmisrakas, ei saa olla varautunut vahtiviettinen.
- Tulee omakotitaloon uroskoiran kaveriksi.
Help! Vaadinko liikaa, onko tuollaista rotua olemassakaan? :D
Kommentit (27)
Meillä on cavalier, joka on kuitenkin haluamaasi pienempi. Helppo hoitoinen, ihmisrakas ja todella älykäs :)
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:19"]Meillä on cavalier, joka on kuitenkin haluamaasi pienempi. Helppo hoitoinen, ihmisrakas ja todella älykäs :)
[/quote]
Ja todella sairas rotu
Minkä rotuinen jo olemassa oleva koira on?
Novascotiannoutaja kuulostaa täydelliseltä vaihtoehdolta teille. Pelkkää hyvää sanottavaa. Yllä oleva ehdotti Keeshondia, joista mulla on valitettavasti huonoja kokemuksia.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:24"]Novascotiannoutaja kuulostaa täydelliseltä vaihtoehdolta teille. Pelkkää hyvää sanottavaa. Yllä oleva ehdotti Keeshondia, joista mulla on valitettavasti huonoja kokemuksia.
[/quote]
Tuskin maailmassa on ainuttakaan koirarotua, josta kellään ei olisi huonoja kokemuksia :)
Mä tulen mainostamaan omaa rotuani, koska en voi ymmärtää miten kenelläkään voi olla mitään muuta :)
Glen of imaalinterrieri. Lihaksikas ja massava matalajalkainen ja karkeaturkkinen terrieri. Rauhallisempi kun pikkuterrierit, ei juurikaan hauku. Meillä toinen ilmoittaa kun joku tulee kylään/soittaa ovikelloa, mutta se jää pariin haukahdukseen.
Todella luonteikkaita otuksia, ei mitään "iloa vailla älyä" noutajia/spanieleita. Rakastaa ihmisiä ja ihmisten seuraa, miinuspuolena saattaa esiintyä pientä koira-aggressiivisuutta samaa sukupuolta olevia koiria kohtaan. Ei kaikilla. Ei hypi seinille, vaikka lenkit sadepäivinä jäisivät lyhyiksi, mutta jaksaa loistavasti aktiivisessakin perheessä.
Turkki on helppohoitoinen - kampaus kerran viikossa ja nyppiminen pari kertaa vuodessa riittää. Me voidaan ihan ilmaiseksi viedä koira nypittäväksi kasvattajalle, mutta mä teen sen itse kun tykkään eikä se ole vaikeaa.
Ei koiraa -koirarotu kuulostaa teille sopivimmalta.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:19"]Meillä on cavalier, joka on kuitenkin haluamaasi pienempi. Helppo hoitoinen, ihmisrakas ja todella älykäs :)
[/quote] Ja turkki on erittäin helppohoitoinen....?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:19"]
Meillä on cavalier, joka on kuitenkin haluamaasi pienempi. Helppo hoitoinen, ihmisrakas ja todella älykäs :)
[/quote]
Spanielit kiinnostaisi luonteensa puolesta, mutta olen yrittänyt tutustua terveystilastoihin, enkä halua tukea noin sairaan rodun jalostusta. Muutoin olisi kyllä harkittava vaihtoehto ja uskon että ne jotka omistavat terveen yksilön, rakastavat rotua ihan syystä.
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:23"]
Minkä rotuinen jo olemassa oleva koira on?
[/quote]
Sekarotuinen, luonteeltaan terrierityylinen ja kooltaan suomenlapinkoiraa pienempi n. 13-kiloinen.
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:39"]KKK, tosin se on riistaviettinen.
[/quote] onko näissä ketjuissa pakko käyttää näitä inside-hifistely-lyhenteitä, joista tavan tallaaja ei ymmärrä mitään. Kai se on hienon ja ammattimaisen kuuloista.
Täällä voi tehdä testin, mikä ois sopiva rotu
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:27"]
Mä tulen mainostamaan omaa rotuani, koska en voi ymmärtää miten kenelläkään voi olla mitään muuta :)
Glen of imaalinterrieri. Lihaksikas ja massava matalajalkainen ja karkeaturkkinen terrieri. Rauhallisempi kun pikkuterrierit, ei juurikaan hauku. Meillä toinen ilmoittaa kun joku tulee kylään/soittaa ovikelloa, mutta se jää pariin haukahdukseen.
Todella luonteikkaita otuksia, ei mitään "iloa vailla älyä" noutajia/spanieleita. Rakastaa ihmisiä ja ihmisten seuraa, miinuspuolena saattaa esiintyä pientä koira-aggressiivisuutta samaa sukupuolta olevia koiria kohtaan. Ei kaikilla. Ei hypi seinille, vaikka lenkit sadepäivinä jäisivät lyhyiksi, mutta jaksaa loistavasti aktiivisessakin perheessä.
Turkki on helppohoitoinen - kampaus kerran viikossa ja nyppiminen pari kertaa vuodessa riittää. Me voidaan ihan ilmaiseksi viedä koira nypittäväksi kasvattajalle, mutta mä teen sen itse kun tykkään eikä se ole vaikeaa.
[/quote]
Kuulostaa hyvinkin tutulta. :) Nykyinen uroksemme sopii kuvaukseen lähes täysin. Toisen koiran toivoisin olevan ehkä hieman erilainen, tämä koira on kaikkea melko maksimisti, sekä ihana, kamala että luonteikas. :D En vaihtaisi, enkä pois antaisi mistään summasta, mutta haluaisin tutustua erilaiseen rotuun. Ja turkin nyppimistä en enempää haluaisi. Mutta niin hyvin ymmärrän miksi tykkäät omastanne! :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:31"]
Ei koiraa -koirarotu kuulostaa teille sopivimmalta.
[/quote]
Ai, miksi näin ajattelet?
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:46"]
http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/rotutesti
[/quote]
Kokeilin tehdä tämän ja olen kyllä aiemminkin tehnyt, mutta jotenkin vastaan väärin kun lopputulos on aika erilainen mitä mielikuvani halutusta rodusta.
Nyt tuli ensimmäiseksi Welsh corgi pembroke, vaikka ruksitin mahdollisuuden harrastaa agilitya. Yhtään rotua väheksymättä, mutta nauratti kyllä mielikuva siitä. :D
Pystykorva oli seuraava, joka on kyllä haukkuherkkyytensä vuoksi ja ehkä osittain luonteensakin vuoksi, ollut meille poissuljettu vaihtoehto.
-ap
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:19"]
[/quote]
älykäs spanieli?
[quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:58"][quote author="Vierailija" time="28.06.2015 klo 00:46"]
http://www.koiranomistajanperuskurssi.fi/rotutesti
[/quote]
Kokeilin tehdä tämän ja olen kyllä aiemminkin tehnyt, mutta jotenkin vastaan väärin kun lopputulos on aika erilainen mitä mielikuvani halutusta rodusta.
Nyt tuli ensimmäiseksi Welsh corgi pembroke, vaikka ruksitin mahdollisuuden harrastaa agilitya. Yhtään rotua väheksymättä, mutta nauratti kyllä mielikuva siitä. :D
Pystykorva oli seuraava, joka on kyllä haukkuherkkyytensä vuoksi ja ehkä osittain luonteensakin vuoksi, ollut meille poissuljettu vaihtoehto.
-ap
[/quote]
Itsekin nauroin ennen ajatukselle corgi hyppimässä agilityradalla, mutta niin ne vaan pärjää siellä ja yllättävän hyvin pärjääkin :)
Keeshond?