Mistä löytyy hyvä parisuhdeterapeutti?
Olen käynyt parisuhdeterapeutilla ensin yhdessä vaimon kanssa ja sitten yksin. Ensimmäisellä käynneillä minut syyllistettiin, ja periterapeutti meni heti vaimon puolelle, kun vaimo sanoi heti alussa, että minulla on ongelmia töissä eli hän ohjasi keskustelun parisuhdeongelmista työhön ja terapeutti peesasi. Sitten keskityttiin vain minun työkuormaan ja työstressiin eikä kotioloihin. Terapeutin päätelmä oli, että kotiongelmat johtuivat vain minun työstressistä. Minusta tuntui, että minua kus*tettiin töissä ja kotona ihan samalla tavalla. Ei kysytty koskaan mitä minä haluan. Oli vaan pelkkiä vaatimuksia vaatimusten perään. Jos avasin suuni, suututtiin. Piti olla vain samaa mieltä.
Toiseen terapiaan en saanut vaimoa mukaan. Myös tämä näki vaan sen että olen kehittänyt itse omat ajatukseni, ja olen väärässä.
Olen melko älykäs ja saan kiinni asioista helposti. Havaitsen myös nopeasti, jos sosiaalisessa käytöksessä on eroja. 99% omista havainnoista ovat olleet oikeita. Tiedän esimerkiksi, koska lapset valehtelevat asioista, mutta vaimo ei huomaa valehtelua. Vasta kun käyn asiaa läpi kaikkien kanssa, vaimo huomaa että olin oikeassa lasten valehtelusta.
Mutta jos kerron vaimon muuttuneista ja epäloogisista käytöksestä, minut lytätään. En saa vastauksia vaimon outoon käytökseen. Olin vuosia vaimolle kuin ilmaa ja ei saanut olla poikkeavia mielipiteitä.
Tiedän, että olen erilainen kuin muut. Olen kiltti ja en suutu helposti, pyrin olemaan tasapuolinen ja hyvä kaikkia ihmisiä kohtaan. Silti minullakin on raja, kuinka minua voi kohdella. Pariterapeutit antoivat ymmärtää, että vaimo saa käyttäytyä minua kohtaan niinkuin tekee.
Kuitenkin pidin puhuttelun viimein vaimolle minun tilasta ja miten näen parisuhteen. Sanoin, että ero tulee, jos sama meno jatkuu ja kerroin, että epäilen häntä pettämisestä. Vaimo muutti samalla viikolla käytöstään.
Vaimo käyttäytyy nyt ihan erilailla ja on yrittänyt todistella luotettavuutta. Tämä on niin silmiinpistävää. Jos vaimon omallatunnolla ei ole mitään, miksi ei enää esim juo tyttöjen illoissa ja yhtäkkiä voinkin katsoa kuvia hänen puhelimestaan, rupesi hakeutumaan viereen iltaisin. Vaimo ei halua puhua menneistä ja olen edelleen yksin ajatusteni kanssa.
Miksi vaimo saa hakea kiksejä parisuhteeseen, (se on jopa pariterapeutin mielestä luonnollista, että naiset testaavat viehätysvoimaa), mutta minä en. Pelkällä flirtilläkö vaimo keksii uusia asentoja sänkyyn. Minä olen kuitenkin ollut se kokeilunhaluinen ja yllätys on suuri, kun Perinteinen seksi saakin yllättäviä käänteitä. En vaan usko, että pelkkä miesten flirtti saa naisesta tollasen. Vaimon ei ikinä ennemmin ole ollut se joka haluaa kokeilla sängyssä uusia juttua.
Missä on se osaava parisuhdeterapeutti on, joka osaa selittää asiat niin, että uskon.
Suurin kymykseni on - Miksi vaimo ei halua tulla pariterapiaan?
Parisuhteessa on suuri luottamuspula.