Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruskeaa värjäytymää ilmestynyt etuhampaisiin. Mitä se on?

Vierailija
13.02.2022 |

Tämä on tapahtunut noin kuukaudessa. Sekä kahden yläetuhampaan että kahden alaetuhampaan kärjessä on ruskeaa väriä. Ei siis käsittääkseni ole hammaskiveä, se on kaiketi kellertävää..?

Ahdistaa. Hampaiden terveys on erityisen lähellä sydäntäni. Luulin ensin että hampaissa on vain jotain likaa, mutta eipä tuo ole pesemällä lähtenyt. Olen viimeksi käynyt hammaskiven poistossa syyskuussa.

Onhan tuo jotain minkä voi korjata/poistaa? Ei kai mikään etenevä syöpymä sentään?

Soitan huomenna hammaslääkäriin mutta kaipaisin tietoa jo nyt, ettei yöunet kärsi. :(

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiillevaurio, nikotiini värjää puuttuvan kiiltäen kohdalta.

Nuuska tuli minulle mieleen.

Vierailija
22/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä hinkkasin soodalla tummentumat pois. Eli dippasin kostean pumpulipuikon soodaan ja sillä hinkkasin. Ei vaan kannata tehdä liian usein ettei kiille vaurioidu. Minä otin ne pahimmat ja lähti kyllä pois.

T:kahviaddikti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla kakkaa. Puhutko paljon passskaa?

Vierailija
24/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhepuhdistus värjäymien poistoon. Varaa suuhygienistille aika.

Vierailija
25/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä hinkkasin soodalla tummentumat pois. Eli dippasin kostean pumpulipuikon soodaan ja sillä hinkkasin. Ei vaan kannata tehdä liian usein ettei kiille vaurioidu. Minä otin ne pahimmat ja lähti kyllä pois.

T:kahviaddikti

Tämä olisi varmaan ihan kokeilemisen arvoinen niksi. En kuitenkaan tiedä onko kyse vain värjäymästä, niin en ehkä uskalla laittaa soodaa.

Ap

Vierailija
26/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä ei hyvä hammashygienia auta, jos vetää röökiä. Viisikymppisenä sinulla on kelta-ruskeat hampaan irvikuvat suussasi. Meillä töissä yhtä tällaista röökimuijaa kutsutaan helmihampaaksi.

Vierailija
27/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä ei hyvä hammashygienia auta, jos vetää röökiä. Viisikymppisenä sinulla on kelta-ruskeat hampaan irvikuvat suussasi. Meillä töissä yhtä tällaista röökimuijaa kutsutaan helmihampaaksi.

Auttaa paljonkin. Toki on myös perinnöllistä paljonko ulkoista ärsytystä ja kemikaaleja hampaat kestävät.

Esimerkiksi äitini on polttanut viitisenkymmentä vuotta ja hänen hampaansa ovat terveet ja vaaleat. On tunnollinen hammashygienian ystävä.

Ap

Vierailija
28/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä tekee ihmeitä :-p kannattaa vaihtaa hammastahna korjaavaan, ennen kuin vihloo. Mulla lopui omenoiden syönti pitkäksi aikaa, sain ne takaisin vaihtaa tahnaa. (Hapan vihloi).

Korjaako joku tietynlainen hammastahna siis kiillettä vai mitä tarkoitat? Täällä toinen, jolla varmaan jonkinlaista kiillevauriota, kuulin itsekin tästä termistä ensimmäistä kertaa vähän aikaa sitten kun joku kyseli palstalla aiheesta.

Vihloville hampaille suunnitellut tahnat estävät vihlontaa, joka alkaa kiillevaurion seurauksena. Niiden toiminta perustui hammasluun huokosten tms tukkimiseen (en nouse sängystä katsomaan tuubia), mutta eiväthän ne kiillettä palauta. Ja ainakaan minulla ei etuhampaiden kärkiä ole pinnoiteltu, kun kuluvat kuitenkin.

Kiitos asiallisesta vastauksesta. Juu, noin ajattelinkin että kiillettä ei enää saa takaisin. Pitääpä varata itsekin hammaslääkäriaika.

Vierailija
29/51 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikä tekee ihmeitä :-p kannattaa vaihtaa hammastahna korjaavaan, ennen kuin vihloo. Mulla lopui omenoiden syönti pitkäksi aikaa, sain ne takaisin vaihtaa tahnaa. (Hapan vihloi).

Korjaako joku tietynlainen hammastahna siis kiillettä vai mitä tarkoitat? Täällä toinen, jolla varmaan jonkinlaista kiillevauriota, kuulin itsekin tästä termistä ensimmäistä kertaa vähän aikaa sitten kun joku kyseli palstalla aiheesta.

Vihreä Elmex auttaa.

Vierailija
30/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestemäinen rauta värjää hampaita. Nyt on tämä rautalisäbuumi, tuo kannattaa huomioida.

Vierailija
31/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nestemäinen rauta värjää hampaita. Nyt on tämä rautalisäbuumi, tuo kannattaa huomioida.

Hyvä pointti. Olen syönyt rautatabletteja muutaman päivän ajan 2-3 x vuodessa verenluovutusten jälkeen. Tuskin vaikuttaa, mutta hyvä tietää silti.

Ap

Vierailija
32/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli tahroja hampaisiin kun käytiin hyvin pitkään hankaavia ja valkaisevia hammastahnoja. Hammaslääkäri sai tahrat vähän vaaleammaksi ja loput korjautuivat sitten kuukausien kuluessa itsestään. Kuulemma ne tulivat kahvista ym. ja kun hampaiden pinta oli karheutunut kaikki värjäävät ruoat näkyivät hampaissa. Niitä hankaavia hammastahnoja saa käyttää vain lyhyehkön ajan.

Vierailija
33/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene suuhygienistille, he poistavat hammaskivet ja nuo värjäymät.

Vierailija
34/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullekin tuli tahroja hampaisiin kun käytiin hyvin pitkään hankaavia ja valkaisevia hammastahnoja. Hammaslääkäri sai tahrat vähän vaaleammaksi ja loput korjautuivat sitten kuukausien kuluessa itsestään. Kuulemma ne tulivat kahvista ym. ja kun hampaiden pinta oli karheutunut kaikki värjäävät ruoat näkyivät hampaissa. Niitä hankaavia hammastahnoja saa käyttää vain lyhyehkön ajan.

En ole koskaan käyttänyt hankaavia hammastahnoja.

Ap

Vierailija
35/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene suuhygienistille, he poistavat hammaskivet ja nuo värjäymät.

Jep, täytyy varata aika. Joudun tosin ensin käymään hammaslääkärissä, kun opiskelijaterveydenhuollosta ei saa hygienistiaikaa ilman lääkärikäyntiä.

Ap

Vierailija
36/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se nyt haittaa kun pikkasen ruskeeta hampaassa.

Vierailija
37/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävi joskus 10v sitten. Mulla ilmestyi ihan yhtäkkiä yhdessä yössä etuhampaisiin ruskeat läikät. Tuli heti hammaskivenpoistoa seuranneena päivänä. Mitään poikkeavaa en ollut syönyt, hapanta tai värjäävää tms. Soitin hammaskivenpoiston tehneelle hoitajalle joka sai mahdutettua minulle ajan, oliko nyt samalle päivälle, poisti värjäymät sillä kiillotuslaitteellaan. Ei hänkään osannut sanoa mikä oli syynä. Ei ole sen jälkeen tapahtunut uudestaan.

Vierailija
38/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli luultavammin tupakasta ja kahvista aikoinaan. Hammaslääkäri hioi sen pois paikkauksen yhteydessä kun se ei lähtenyt soodahuuhtelulla eikä valkaisullakaan. Nyt on kahvin juonnista taas kehittymässä.

Vierailija
39/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai peset hampaat aamulla ennen aamiaista? Se ehkäisee värjäytymiä. Kahvin juonnin jälkeen kannattaa suu huuhdella vedellä.

Vierailija
40/51 |
14.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi, saako tupakoivat luovuttaa verta?

Lopeta tupakointi, niin värjäymät poistuvat hiljalleen. Kokeile edes, ole ensin 5 vuotta polttamatta, niin värjäymiä ei enää ole.