Paljonko maksaisit käytetystä Marimekon raitapaidasta?
Puhutaan siis näistä pikkuisten kokoisista (60cm-90cm). Nuo maripaidathan on melko laadukkaita, mutta kyllä jo yhdenkin käyttäjän jäljiltä kangas " kuluu" ja nyppääntyy pesuissa.
Kommentit (25)
Eepu:
Nykyversioihin tulee reikiä jo kahdeksan vuoden jälkeen :-/
Moniin vaatteisiin tulee reikiä jo kahdeksan pitokerran jälkeen!
Maksaisin kunnon mukaan 1-5 ¿ - enemmän kuin monesta muusta merkistä. Vaikka kunto olisi kuinka hyvä, käytetty on aina käytetty.
Meillä todettu sama juttu mainitsemistasi hihoista. Ostan paidat aina todella reiluina (ensin kääritään hihoja). Normaalivartaloisellekin lapselle nuo paidat ovat vielä sopivankin kokoisina aika leveitä, eli vasta kun paita jää hihoista pieneksi, se olisi sopivan kokoinen vyötäröltä :( Sama juttu on aikuisten paidoissa, jos pitkä ja hoikka nainen ostaa sopivan (ja hihatkin tuntuvat vielä olevan ostettaessa sopivat), jo ekassa pesussa hihat ovat liian lyhyet...
Siksi en itselleni osta yhtään Maripaitaa. Lapsille olen niitä hankkinut paljon, sillä minun mielestäni ne ovat erinomaisia etenkin päiväkodissa! Pestään 60 asteessa, joten kaikki ruokatahrat lähtevät ja jopa liima-, vesiväri ym. askartelutahrat saa pois.
Minulla on vuosien mittaan kertynyt kokemusta n. 20 maripaidasta, eikä yhdestäkään ole lähtenyt värit! Ainoastaan uuden paidan rinnalla olen pystynyt toteamaan, että väri ei ole enää ollut täysin yhtä kirkas kuin uudessa. Ilman tuota uutta paitaa rinnalla olisin väittänyt, ettei värille ole tapahtunut yhtään mitään. Mutta olen aina pessyt paidat nurin päin 60 asteessa ja kuivattanut ne narulla.
Jonsku.:
Arvostelin tuossa aikaisemmin Marimekon trikoiden laatua ja täytyykin myöntää, että meillä rumpukuivataan kaikki puuvilla- ja trikoovaatteet.Maripaidoissa on rumpukuivauskielto, mutta niin on monessa muussakin, jotka kuitenkin pysyvät kuosissaan ja värissään (korkeintaan hiukan kutistuvat ekalla kuivauksella). Ja toisaalta monet halpismerkit sallivat lapuissaankin rumpukuivauksen. Eli itse pidän puuvillavaatteita laadukkaina vasta, jos säilyy hyvänä kuivauksesta huolimatta.
Yksi kommentti vielä Marimekon mitoituksesta, meidän hoikahkolle tytölle ovat raitapaidat ja bodyt tolkuttoman leveitä, ja siinä vaiheessa kun alkaisivat sopia leveyden puoleen, hihat jääneet lyhyiksi! Onko muilla samoja havaintoja? Pallopaidoissa parempi (=kapeampi) malli ja myös lyhythihaisena raitapaidat ihan ok.
Meillä muuten ykkössuosikki Marimekolta on terällinen haalari yöpukuna. Pysyy varpaat lämpiminä ja on kivan pehmeä paljaalla iholla.
Meni vähän alkuperäisestä hintatiedustelusta sivuraiteille, mutta kommentoin kuitenkin! :)
Jonsku
Itse löysin kierrätyskeskuksesta uutta vastaavan maripaidan koko 90 cm hintaan 0,50 e - arvaa pomppasinko kattoon!!!
Kyllä noissa tuppaa hinnat välillä olemaan pilvissä. Vaan pyytää voi aina - se on eri asia kuka maksaa ... :D
Ainakin Keskiseltä Tuurista löytyy (hyvä MariShoppi!) ja Marimekoissa en oo käynytkään paljon kuin Kirvesmiehenkadulla tehtaanmyymäläs Hesas
Mutta vastaavan kuntoisesta olisin valmis maksamaan myös 5-8e.
Uutena minäkin olen nimittäin nähnyt myytävän 10e.
hei,
Kiinnostuneena luin ketjua. En ole kyllä ikinä nähnyt uutena kympillä. Helsingissä olen nähnyt alennuksissa myytävän melkein 20e.
Eli kertokaapahan vinkkejä mistä löytyy noin halvalla uutena!!!
Niin ja ap:lle, kyllä voin sellaisen 8-10e maksaa käytetystä (perusväreistä), jos siisti.
Kyllä minunkin mielestäni vaate on laadukas, jos se kestää lähemmäs 10 vuotta :-)
Mulla on muuten yksi viallinen tasaraita-Maripaita, jonka etu- ja takakappaleesta on värit haalistuneet ja hihoista ei. En mennyt valittamaan, koska 1) olin saanut paidan lahjaksi, 2) en ollut läheskään aina pessyt 60 asteessa, 3) saattoi olla jostain alekorista ostettu (ehkä kakkoslaatua?)
Meillä on pojalla ollut raitapaitoja 80 cm lähtien ja niitä on paljon pidetty. Eikä ainakaan meillä ole menneet juuri miksikään. Ehkä uuden rinnalla huomaa että on käytetty. Pojalla yleensä ollut aina kokoa suurempi käytössä (100cm lähtien käytetty 110cm paitaa), aluksi vähän kääritään hihaa.
Tytöllä on ollut nyt vuoden mittaan ollut joitakin myöskin käytössä, ja riippuu paljon väristä tuleeko pidettyä. Se kevään vihreä on melkein jäänyt pitämättä mutta sitä kevään " vaaleanpunaista" on tullut käytettyä aika paljon farkkujen kanssa.
Malli on kyllä noissa paidoissa vähän ei-meille-sopiva, mutta kivojen värien takia niitä on tullut ostettua.
Boboo-paita oli pojalle mieleinen, sen onneksi tajusin ostaa pari kokoa suuremman kun oli niin pienikokoinen.
Lantti-paita oli meillä ruskeana ja muuten tosi kiva, mutta haalistui heti. Sama vika pallopaidoissa. Harmi.
Itselläkin noita on kotikäytössä ja ihan olen niistä tykännyt. Helppoja ja mukavia. Mies ei tykkää kun niissä on kuulemma niin iso kaula-aukko? Pitää kuitenkin aina joskus.
Enpä minäkään ole kympillä uusia missään nähnyt, edes tehtaanmyymälöissä?
Vastasit varmaan minulle. Valitettavasti nuo slim fititkin ovat minulle liian löysiä vyötäröltä, jos haluan ostaa koon, jossa hihat olisivat sopivan pituisia :(
..olen löytänyt esimerkiksi Lappeenrannasta Marimaailman alekorista (kyseessä kai jo lisäale?) ja Helsingin Itäkeskuksen myymälässä kesän lisäalessa taisi hintaa jäädä 11-12 euroa (tosin lyhythihaisen ostin). Herttoniemen tehtaanmyymälästä en ole juurikaan hyviä alennuksia löytänyt, tosin ja juuri sen takia ei ole tullut viimevuosina kovin usein käytyä. Oman paikkakunnan kaksi Marimekon jälleenmyyjä myyvät alessa noin 20 eurolla, joten olen tehnyt omat ostokseni halvemissa paikoissa. En nimittäin pidä laatua normaalihintansa väärtinä ja olenkin hankinut näitä ainoastaan edullisina ale-löytöinä.
Kuten joku jo aikaisemmin kirjoittikin, pallopaidat haalistuvat raitapaitoja enemmän ainakin meidän kuivausrumpukäsittelyssä.
Pesulämpötilasta vielä, olen ymmärtänyt ja saanut ainakin yhdelta asiantuntijalta vahvistuksen, että ensipesu on tärkeä tehdä ohjelämpötilassa (värit kiinnittyvät lopullisesti 60 asteessa), mutta sen jälkeen tuotteen pitäisi kestää pesu myös ohjetta matalammalla lämmöllä?
Jonsku
Jonsku.:
Kuten joku jo aikaisemmin kirjoittikin, pallopaidat haalistuvat raitapaitoja enemmän ainakin meidän kuivausrumpukäsittelyssä.
Marimekon paidoissa on kielletty rumpukuivaus, joten lienee turha valittaa värien haalistumista rumpukuivauskäsittelyssä.....
Mutta kuten tuossa aikaisemmin kirjoitin:
Jonsku.:
Arvostelin tuossa aikaisemmin Marimekon trikoiden laatua ja täytyykin myöntää, että meillä rumpukuivataan kaikki puuvilla- ja trikoovaatteet.Maripaidoissa on rumpukuivauskielto, mutta niin on monessa muussakin, jotka kuitenkin pysyvät kuosissaan ja värissään (korkeintaan hiukan kutistuvat ekalla kuivauksella). Ja toisaalta monet halpismerkit sallivat lapuissaankin rumpukuivauksen. Eli itse pidän puuvillavaatteita laadukkaina vasta, jos säilyy hyvänä kuivauksesta huolimatta.
En ole kyllä ikinä nähnyt yhtäkään käytettyä pallopaitaa, joka ei olisi haalistunut. Puhun nyt niistä " perinteisistä" pallopaidoista, joissa pallot ovat valkoisia. Ovat ihan kivan näköisiä mutta harmittavasti haalistuvat. Eikä meilläkään rumpukuivata mitään vaatteita.
maksaisin 8-10¿ perusvareista (sini-valkoraidallinen, puna-valkoraidallinen) koska ne ei ikina (tai en ainakaan ole mina aleista niita loytanyt) ole alennuksessa ja ovat tosi ajattomia. Kausivareista maksaisin vahemman.
max on 10e.
Eepu: Oletko oikeasti ostanut jostain tuohon hintaan? Mistä? (Ainakin huuot.netissä hinnat kohoaa joskus jopa yli kympin...)
Minusta nuo paidat menee parissa pesussa sen näköiseksi, että en käytettynä ostaisi ollenkaan. Mikä ei ole hirveämpää kuin kulunut virttynyt maripaita...kun onhan se sentäs marimekkoa. Joku kyllä jossain vaiheessa vinkkasi, että uudemmissa olisi tullut parannus ettei saumat ala kiertämään heti ekassa pesussa? Tiedä sitten...mitä noihin sini-valkoisiin ja puna-valkoisiin tulee, niin argh mä en voi sietää niitä...saa nähdä jos poika tähän perheeseen tulee, niin tulee maripaitojakin :) En tiedä miksi, mutta tytöllä en niistä pidä. Pojalle pukisin mielelläni, mutta vain kivoja värejä...ei ei puna, sini, valkoista :)
Minä olen nähnyt useinkin noita oikein isoja eriä kampanjoissa...Hintakin on ollut todella edullinen, mutta kun itse en pidä niin olen kiertänyt kaukaa!
Minä olen samaa mieltä tuosta sukupuolesta. Meillä on kaksi tyttöä ja yksi poika ja en osaa raitapaitoja käyttää kun pojalla. Minusta ne ei vaan sovi tytöille ;) Sen sijaan tytöillä on jotain pallopaitoja (esikoisellakin kahta ruskeaa väriä sisältävät) ja niitä en taas osaa pojallamme pitää...
Pojalla tykkään muutamasta väristä, mutta juuri nämä sini-valkoinen, puna-valkoinen ja sini-punainen on minustakin aivan kamalia ja en voisi niitä pojallemme laittaa.
Oma suosikkini on ollut tummanruskea-peruspunainen (sekä tummanruskea- vaaleansininen) raidotus ja ne on meillä nyt kyllä kestänyt pesut saumat kiertymättä. Joten en tiedä onko uudemmissa jokin parannus tapahtunut.
Olen ostanut usemapaan otteeseen alekorista noita paitoja 10 ¿/kpl, sekä raidallisia että pallopaitoja. Joten en kyllä innostuisi käytetystä ollenkaan, korkeintaan pari euroa mielestäni kannattaa maksaa.
Kaiken lisäksi olen ollut pettynyt laatuun, parissa pesussa ainakin tummemmat värit haalistuu tosi kuluneen näköisiksi. Monet halpisliikkeiden esim. H&M trikoopaidat kestää siisteinä koko käyttöiän ainakin tässä 60-70 cm vaiheessa. Lindexin FIX-vaatteiden laadusta olen tykännyt erityisesti, hintaluokkaa niissä en kyllä muista ja olen innokas ale-korien ja -tankojen koluaja, joten normaalihinnat kauhistuttaa aina!
Olen kyllä huomannut, että alet ja tehtaanmyymälät hyödyntämällä saa uusia vaatteita samaan hintaan kun käytettyjä kirpputoreilta, huuto.netistä puhumattakaan. Tykkään shoppailla ja puen mielelläni tytön uusiin siisteihin vaatteisiin, joten ei ole käytettyjä tullut ostettua, hintoja olen kyllä kauhistellut.
Jonsku
Mä en ostanut, kun äitini ostelee niitä ystävämyynneistä meidän tytöille uutena (marimekkoon hurahtanut mummo..). Mun mielestä ne on kestäviä ja ihan laadukkaita. Plussaa on kotimaisuus (raitapaidat ommellaan Suomessa). Mutta eivät ne mielestäni ole ovh:n arvoisia. Sillä rahalla saisi jo jotakin persoonallisempaa. Maripaidat olivat ennen laadukkaampia. Nykyversioihin tulee reikiä jo kahdeksan vuoden jälkeen :-/ Ja samaan aikaan 70-luvun marit ovat juuri vasta viimeisiä käyttövuosiaan viettämässä..