vauva hoitopaikkaan, Auttakaa
Olemme hakemassa lapselle hoitopaikkaa. . Lapsi olisi silloin n1v. Varmaan perhepäivähoitaja parempi vaihtoehto kuin päiväkoti? Miten eroaa perhepäivähoitaja ja yksityinen perhepäivähoitaja?
Saako Kelasta minkälaista avustusta ja paljonko lapsen hoitopaikka kustantaa?
Kiitos paljon vastauksista t. Aivan hukassa
Kommentit (19)
Kunnallisena pph:na en edes tiedä miten poikkeaa yksityisestä. Kunnallisilla ainakin on jatkuva koulutus ja perehdytyspäivät, hyvät varahoitopaikat. Hoitoajat sovittavissa jopa iltahoitoa varten.
Jos viet yksityiselle niin aina kun tämä sairaana, vapaalla, lomalla tai omalapsi kipeä niin sinun lapsellasi ei ole hoitajaa.
Kunnallinen perhepäivähoito järjestää aina varahoidon.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:31"]Jos viet yksityiselle niin aina kun tämä sairaana, vapaalla, lomalla tai omalapsi kipeä niin sinun lapsellasi ei ole hoitajaa.
Kunnallinen perhepäivähoito järjestää aina varahoidon.
[/quote]
Totta
Nuo asiat olisi pitänyt selvittää raskautta suunnitellessa, miten olet päätynyt siihen että teillä on ylipäätään varaa lapseen??
Riippuu kunnasta; osassa kuntia yksityinen pph:n voi saada ns ostopalveluna, jolloin hoito maksaa saman verran kuin kunnallisella. ja joka tapauksessa voit saada Kelan yksityisen hoidon tukea vaikka kunta ei ottaisi ostopalveluna hoitopaikkaa. Yksityisen perhepäivähoitajan saat itse valita, kunnallinen määrätään. Osalla yksityisistä on joku toinen yksityinen pph varahoitajana, ei kuitenkaan kaikilla.
Päivähoidonmaksut riippuu perheen koosta ja tuloista; suurimman maksuluokan maksut oli luokkaa 220€/kk
Makuja on monia, itse en olisi ikinä vienyt pph:lle, harmi että joissain kunnissa suunnataan väkisin niin, että mitä pienempi, sen varmemmin laitetaan pph:lle.
Ensinnäkin kun pph sairastuu tai on lomalla, joudut viemään lapsesi aivan tuntemattomaan päiväkotiin tms. tuosta vaan. Päiväkodissa on aina joku tuttu ja tutut seinät.
Pph joutuu lastenhoidon lisäksi hoitamaan myös ruuan ja siivouksen, vaikka miten etukäteen valmistelet tms, päiväkodissa on eri henkilöt jotka hoitaa nämä, lastenhoitajat voi keskittyä vain lapsiin.
Koskaan ei voi tietää, mitä siellä pph:n kotona päivän aikana todellisuudessa tapahtuu, koska noin pieni ei osaa kertoa. Päiväkodissa hoitajat kontrolloi toisiaan.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:39"]Nuo asiat olisi pitänyt selvittää raskautta suunnitellessa, miten olet päätynyt siihen että teillä on ylipäätään varaa lapseen??
Riippuu kunnasta; osassa kuntia yksityinen pph:n voi saada ns ostopalveluna, jolloin hoito maksaa saman verran kuin kunnallisella. ja joka tapauksessa voit saada Kelan yksityisen hoidon tukea vaikka kunta ei ottaisi ostopalveluna hoitopaikkaa. Yksityisen perhepäivähoitajan saat itse valita, kunnallinen määrätään. Osalla yksityisistä on joku toinen yksityinen pph varahoitajana, ei kuitenkaan kaikilla.
Päivähoidonmaksut riippuu perheen koosta ja tuloista; suurimman maksuluokan maksut oli luokkaa 220€/kk
[/quote] meillä Jyväskylässä 290-310 ylimmät
Jos hoitaja tai hoitopaikka ei miellytä, vaihtaminen onnistuu helposti.
Varahoitopaikaksi voi ainakin meidän kunnassa valita toisen pph:n tai päiväkodin. Varahoito järjestyy aina!
-4
Kunnallisella pph:lla rajoitettu työaika 38,75h/vk. Eli jos menee sen yli, lapset menee varahoitoon.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:39"]
[/quote]
Onkohan tämäkin kuntakohtaista, meilläpäin tuo on yli 280 e...
Hoitomaksujen pitäisi kai olla ihan valtakunnalliset? En mene kyllä vannomaan, mutta meidän kunnassa ainakin ylin maksu yhdestä lapsesta on 285€, kahdesta sitten yli 500€ mahdollisesti. Tuo maksu riipuu myös perheen tuloista ja koosta.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:42"]Kunnallisella pph:lla rajoitettu työaika 38,75h/vk. Eli jos menee sen yli, lapset menee varahoitoon.
[/quote]
Meillä tasoittumisjakso on 6kk ja tämän ajan puitteissa on ylityöt pidettävä pois. Itse olen pitänyt ylityöt pois esimerkiksi kun lapsien vanhemmat ovat lomalla. Ylitöitä on kuittaantunut pois myös silloin kun joku omista lapsista on kipeänä. Ne kun olleet palkattomia päiviä.
Kunnallisella pph:lla ne hoitajan sairaslomat/ylityövapaat jolloin ei tarvitse varahoitoa hyvitetään hoitomaksuissa.
Pph:n työ on täysin aliarvostettua. Miksi ne arvostelijat eivät aloita kyseistä työtä, kun se vaan on sitä kotona makaamista... Ei huolta mistään ja saa vain olla omien kullannuppujen kanssa kotona.
Nimimerkillä ex-pph
Kunnallisen hoitajan työaika tasoittuu 40 tuntiin viikossa. Itse pidän tasoitusvapaat aina lomien yhteydessä enkä yksittäisinä vapaapäivinä. Tällöin lapsetkin ovat usein lomilla, joten omalla kohdallani voin sanoa, että lasten varahoidon tarve on ollut todella vähäistä. Infektiotautien takia en ole ollut sairaana koskaan 15 vuoden aikana, jona olen pph ollut. Meidän kunnassa ei päiväkotilapsillakaan ole aina sama hoitopaikka esim. lomien aikana, koska vain muutama päiväkoti päivystää. Ei ole välttämättä oman päiväkodin tuttuja hoitajiakaan päivystyspäiväkodissa. Ehdottomasti suosittelen pienelle perhepäivähoitoa. Tuttu hoitaja ja pieni ja rauhallinen ryhmä, jossa hoitaja pystyy ottamaan joka lapsen yksilölliset tarpeet huomioon. Perhepäivähoitajille on kehittynyt kyky organisoida työnsä niin, etteivät lapset joudu todellakaan viettämään aikaa yksin, vaikka ruuanlaittokin kuuluu hoitajan hommiin.
[/quote][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:40"]Jos hoitaja tai hoitopaikka ei miellytä, vaihtaminen onnistuu helposti.
[/quote]
Helppous lienee kunta kohtaista. Ei täällä ainakaan ole helppoa kun kaikki paikat on täynnä!
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 22:35"]
[/quote][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 21:40"]Jos hoitaja tai hoitopaikka ei miellytä, vaihtaminen onnistuu helposti.
[/quote]
Helppous lienee kunta kohtaista. Ei täällä ainakaan ole helppoa kun kaikki paikat on täynnä!
[/quote]
Meillä perheelle annetaan 1-3 hoitajan nimeä joista voi valita.
Mikäli paikat on täynnä palkataan uusia hoitajia kuntaan.
Hoida itse kakarasi!