Koeaika ja irtisanoutuminen
Hei! Olen 17 vuotias opiskelija ja olen kesätöissä koeajalla. Koeaika päättyy kohta ja minulla on vuoro koeajan viimeiselle päivällekkin. Työ on raskasta ja kiireistä. Työajat ovat huonoja, koska tiedän työajat vain yhden viikon päähän. työvuoroja voi olla viikonloppuisinkin, joten en pysty suunnittelemaan autokouluja ja muita mökkireissuja. Voinko irtisanoa sopimukseni tuona viimeisenä päivänä? Haluaisin mutta en viitsi, koska rupeaa kolkuttamaan omatuntoa.. Olen myös yhden vuokrafirman kirjoilla ja sieltä saan keikkatyötä joka on enemmän alaani ja parempi palkkaista. Miten on mitä pitäisi tehdä? Käsittäkseni jos firma ja minä jatkamme koeajan jälkeen, niin en voi enään mitenkään päästä pois määräaikaisesta sopimuksesta. Sopimuksessa lukee tarvittaessa töihin kutsuttava. :)
Kommentit (6)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 18:55"] Sopimuksessa lukee tarvittaessa töihin kutsuttava. :)
[/quote]
Siis sinulle ei ole määritelty työaikaa eikä työmäärää, töitä on jos työntantaja sattuu niitä tarjoamaan? Jos työntantaja ei ole sitoutunut mihinkään tuntimäärään, niin ei sinun tarvitse sitoutua yhtään enempään, eli voit olla menemättä töihin viakka kutsutaan.
Ei ole mitään säännöllisiä päiviä esim arkipäivät vain. Voi olla esim. La, ti, ke pe töitä. Työajat vaihtelee vähän eri päiville. Riippuu kuinka paljon hommaa on. Työajan tiedän seuraavalle päivälle. -Ap
En tiedä onko pokkaa purkaa sopimusta. Siel on kesällä kova kiire!! Mitäköhän esimies sanoisi kun koeajan viimeisenä päivänä kävelisin ja sanoisin, että lopetan ja palkka pitäisi tietysti maksaa. Tähän saakka firma on kouluttanut mua siihen hommaan ja nyt kun olen oppinut niin lähtisinkin vain menemään.:D -Ap
Voithan sanoa jo maanantaina lopettavasi, mutta lupaat olla koeajan loppuun asti, niin ehtivät saada toisen tilalle. Turha siellä on kärvistellä.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 19:20"]
Voithan sanoa jo maanantaina lopettavasi, mutta lupaat olla koeajan loppuun asti, niin ehtivät saada toisen tilalle. Turha siellä on kärvistellä.
[/quote]
Kannatan tätä. Työn lopettamisesi ei tule niin yhtäkkisenä iskuna, vaan he ehtivät vähän järjestellä asioita eteenpäin ja toisaalta pääset pois ikävänä pitämästäsi työpaikasta. Näin saat homman hoidettua kohteliaasti, ilman että poltat siltoja takanasi.
Et irtisano työsuhdetta, vaan purat työstuhteen koeajalla. Periaatteessa riittää että teet koeaikapurun viimeisenä koaikapäivänä, jos syytä kysytään, niin sanot syyksi että työ ei vastannut odotuksia, etkä selittele mitään.