Miten kompensoit inflaation nostamat elinkustannukset?
Kommentit (1638)
Pitää luopua juustosta, Lidh tummasta suolasuklaasta, pähkinöistä, jugurteista, tuoremehusta, lohesta. Kalanmaksaöljy saa riittää Omega 3:sta.
Pitää pidentää suihku välejä, sekä käyttää likaisia vaatteita pidempään. Vessan voi vetää vain ison hädän jälkeen.
Valoja voi olla vain yksi päällä kerrallaan.
Ulkona syömiset ja kahvilat on jo loppuneet muutenkin. Konsertit jää väliin, sekä elokuvat. Vain ilmaisiin tapahtumiin voi osallistua. Mitkään ulkomaan matkat ei tule kuuloonkaan, ainakaan lentokoneella.
Häälahjat ja muutkin lahjat jätän antamatta. Pelkkä omatekemä kortti saa riittää. Joulupöytään ei osteta mitään erityistä. Joulun jälkeen voi ostaa kinkun pilkka hinnalla. Riisipuuro saa kelvata mantelilla.
Kampaajat jää kokonaan pois. Tukan voi leikata itsekin.
Toivon, että tuoretta ruokaa olisi kuitenkin saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta kompensoida, kun ei ole eletty kädestä suuhun.
Kompensoithan sä sen väkisinkin jollain.
Jääkö säästöön vähemmän kuin ennen? Vai nousevatko tulosi jostain syystä tasan samaan tahtiin kuin mitä inflaatio laukkaa?
Kompensoin sillai ettei tarvii setelkasaa pöyhiä niin usein, eivät ehdi homehtuun.
Okei, eli setelikasasi kutistuu. Otan osaa!
Kun pandemia ja etätyöt alkoivat, laitoin kerran viikossa sen summan rahaa säästöön, joka aina ennen meni työmatkaan autolla. Auto on on työmatkan suhteen ollut välttämätön, sillä työpaikalle tai edes kohtuumatkan päähän ei ole julkista liikennettä. Ensimmäisenä vuotena säästin 3680 euroa ja sen jälkeen vielä 2730 euroa. Kompensoin siis jatkamalla etätöitä, koska se on mahdollista ja tarvittaessa käyttämällä sitä +6400 euron säästöpottia, jonka korona tuotti poistamalla välittömät työmatkakulut.
Asun alhaisemman verotuksen maassa ja saan korkeampaa palkkaa kuin Suomessa. Suomen kodissa käyn lähinnä viikonloppuisin.
Netto 3500 €/kk pärjää sinkku mukavasti kun asunto on maksettu ja autokin omilla rahoilla ostettu. Suurin osa menee säästöön ja sijoituksiin mm. arvotaiteeseen. Sellaista inflaatiota ei tule joka minun elämääni voisi vaikuttaa.
Kahvipaketti on kallistunut hirveästi. En käy paljoa kahviloissa niin en tiedä onko hinnat nousseet sielläkin. Väliin jää jos kuppi maksaa kolme euroa.
Ei autoa ja ei varaa tehdä kaikkia töitä. Parturissa en ole käynyt vuodesta 2014 samana vuonna kun luovuin autoilun kalleidesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat 19 ja 18 ja kaikki lisät on loppuneet, mutta eivät elätä itseään vielä koska opiskelevat, asuvat kotona ja syövät kuin hevoset.joka ikinen penni menee heihin, mitään ei jää säästöön.
Olen matalapalkka-alalla ja käteen jää alle 2000/kk.
En tosiaan tiedä missä kompensoisin. Lopetan varmaan syömisen.Jos olet yksinhuoltaja ja lapsesi opiskelevat toisella asteella (lukio, ammattikoulu), niin he ovat oikeutettuja koulutustukeen, jonka heidän toisen vanhempansa on maksettava. Tuon suuruus ainakin meillä oli sama kuin elatusapukin oli.
Ex keplotteli itselleen 0 sopparin ja varattoman ei tarvitse maksaa. Olen kysynyt lastenvalvojalta. Elarit maksoi kela, mutta nuoren koulutustukea ei enää maksa, vaikka toisen asteen opinnot olisivatkin kesken. Exän ei tarvitse maksaa mitään, koska hän on PA.
Minun täytyy kyllä maksaa koulutustukea nuorilleni, koska käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat 19 ja 18 ja kaikki lisät on loppuneet, mutta eivät elätä itseään vielä koska opiskelevat, asuvat kotona ja syövät kuin hevoset.joka ikinen penni menee heihin, mitään ei jää säästöön.
En tosiaan tiedä missä kompensoisin. Lopetan varmaan syömisen.Jos olet yksinhuoltaja ja lapsesi opiskelevat toisella asteella (lukio, ammattikoulu), niin he ovat oikeutettuja koulutustukeen, jonka heidän toisen vanhempansa on maksettava. Tuon suuruus ainakin meillä oli sama kuin elatusapukin oli.
Ex keplotteli itselleen 0 sopparin ja varattoman ei tarvitse maksaa. Olen kysynyt lastenvalvojalta. Elarit maksoi kela, mutta nuoren koulutustukea ei enää maksa, vaikka toisen asteen opinnot olisivatkin kesken. Exän ei tarvitse maksaa mitään, koska hän on PA.
Jaa, että semmoinen isukki. Minunkin lapsen isä ei ois millään suostunut maksamaan koulutustukeen. Menin oikeusaputoimistosta ja sitä kautta määrättiin maksettavaksi. Itki ja maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Netto 3500 €/kk pärjää sinkku mukavasti kun asunto on maksettu ja autokin omilla rahoilla ostettu. Suurin osa menee säästöön ja sijoituksiin mm. arvotaiteeseen. Sellaista inflaatiota ei tule joka minun elämääni voisi vaikuttaa.
Kunhan asunnossa ei ole sähkölämmitystä tai öljylämmitystä. Ei saa ikinä myytyä.
Olen aina kuluttanut vähän, joten jatkan samaa mallia. Ostan lähikaupasta punalaputettuja tuotteita, ne myydään -50%. Teen itse ruoat perheelle, syödään paljon juureksia, kaalia, perunaa, lihat ostetaan pakkaseen -50% tarjouksesta, samoin leivät.
Otan ilmaiseksi vastaan tavaraa, jos tarvetta vastaavaa on tarjolla. Ostetaan myös käytettynä paljon.
Saatan myös tehdä enemmän töitä, jos jaksan. Toiveena olisi ostaa mökki, mutta en tiedä onko nyt järkevää vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, että semmoinen isukki. Minunkin lapsen isä ei ois millään suostunut maksamaan koulutustukeen. Menin oikeusaputoimistosta ja sitä kautta määrättiin maksettavaksi. Itki ja maksoi.
No mutta oliko exälläsi tuloja? Siis muutakin kuin toimeentulotuki?
Minun exällä ei ole tuloja. Hän ei kykene elättämään edes itseään.
Euro menettää arvonsa, siitähän tässä inflaatiossa on kyse. Suojaudu sijoittamalla rahat jalometalleihin, kuten kultaan sekä myös kryptovaluuttoihin. Läntinen keskuspankkijärjestelmä on ajanut itseään nurkkaa ja nyt on suuri re-set käynnissä.
Nahkatakki kirjoitti:
Tähän on siis tultu, itsensä verille ja masennukseen asti raatava keskiluokka on suomessa täysin perseaukista porukkaa.
Moni valittaa jatkuvaa rahapulaa koska verot ja hinnat nousevat koko ajan.
Syynä tähän toki on huono politiikka, varsinkin punavihreiden ajama kansan kyykytys.
Punavihreät haluavat että työttömillä, pätkätyöläsillä, m@muilla ja keskiluokalla on kaikilla sama alhainen elintaso. Sitten ne äänestävät heitä ja haukkuvat niitä harvoja hyvätuloisia jotka myös taipuvat verotaakan alla.
Pottua ja papua pöytään , tuulettimia kuivaukseen ja kuumaan kesään.
Maustamisen voi oppia.
Ja radiossa on kanavia viihteen vuoksi, tv-ohjelmat voi aiheuttaa haittaa yliannoksena.
Vierailija kirjoitti:
Euro menettää arvonsa, siitähän tässä inflaatiossa on kyse. Suojaudu sijoittamalla rahat jalometalleihin, kuten kultaan sekä myös kryptovaluuttoihin. Läntinen keskuspankkijärjestelmä on ajanut itseään nurkkaa ja nyt on suuri re-set käynnissä.
Ho-hoi! Saari näkyvissä, pelastusveneet liikkeelle! Bitcoin on nyt jyrkässä laskussa, rommaa jo kovaa. On teillä "satasen kappaleelta" ostaneilla silti kissan päivät coinien kanssa vielä pitkään. Vai joko kantsii yrittää vaihtaa edes setelipainokone-dollareiksi jotta pääsee ostamaan jenkkien asetehtaiden oikeita pörssiosakkeita kuten nyt kaikki kokoomuslaiset ovat alkaneet tankata.
Mietin vaan näitä lukiessa on fiilikset jos on ammatiltaan vaikka kampaaja tai hieroja. Tai vaikka kahvilassa töissä. Tuleeko fiilis että joutuu tämän säästökuurin takia työttömäksi?
Vähennän kulutusta entisestään.
Vaatteita en ole ostanut vuosiin.
Hiukset leikkaan itse.
Ostan vain ulkomaalaisia tuotteita niin en ruoki Suomen inflaatiota