Pojan serkku arvosteli pojan kesätyöttömyyttä
Kun hänellä on aina ollut kesätöitä. Hyvähän se on isänsä työpaikalla olla, missään itse hankitussa ei ole koskaan ollut, toisin kuin tämä meidän poika.
Pojallani kävi tänä kesänä kökkö tuuri, luvattiin yhdestä paikasta jo hyvissä ajoin, mutta ko. osasto lopetettiin ja siihen ei otettukaan lopulta kesäksi ketään. Haki muitakin paikkoja, mutta ei tarpeeksi. No toivottavasti oppi, ettei jää luottamaan liikaa yhteen lupaukseen ja hakee muihinkin kuin niihin suosituimpiin tai julkisesti ilmoitetettuihin. Mun työpaikalle pääsi vain pomon poika ja miehen työpaikalla yt:t, joten meistä ei ollut apua. Noihin missä on aiemmin ollut, yhteen otetaan setelillä ja hautausmaalle ei oteta samoja joka vuosi, sekä ottavat mieluiten nuorempia.
Poika lähtee kanssani poimimaan marjoja, kun se aika tulee. Ostajia onneksi löytyy suoraan, ei tartte välittäjille myydä ja saa paremman hinnan, kun siivoaakin vielä valmiiksi.
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:08"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:36"]Marjan myyntiä, siivoustyötä olisi ihan hirveästi mut ei ihmisille kelpaa. Olen tarjonnut mutta ei kukaan halua tehdä. Tiedän myös lukuisia yrityksiä joihin kaivataan työntekijöitä. Ottakaa yhteys suoraan yrityksiin, töitä kyllä löytyy.
[/quote]
Voi missä sä tarjoat töitä? Kaikille omalla alueella oleville marjakauppiaille laitoin hakemusta mutta työtä en saanut...
[/quote]Varsinais-Suomessa ainakin löytyy näitä töitä vaikken itse tarjoakaan.
[/quote]
No ei todellakaan löydy! Tai sitten ei työntekijät kelpaa. Olen 23-vuotias opiskelija, hakenut jokaiseen marjanmyynti/torimyynti/jäätelömyynti yms. kojuun ja yhdestäkään ei ole otettu yhteyttä. Mun työpanos ei selvästikkään kelpaa kun ei ole sitä kuuluisaa asiakaspalvelukokemusta. No mistä ihmeestä sitä saan kun en pääse töihin?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:20"]
Minkä ikäinen
[/quote]
21, opiskelija. On saanut kesätöitä aiemmin lyhyitä pätkiä. Pääsee nyt sukulaisten luokse, kun heillä alkaa loma, ihan rehellisesti verokortilla, viikoksi remppahommiin, mutta eihän se oikealta työltä tunnu.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:22"]
Minkä ikäinen
[/quote]
21, opiskelija. On saanut kesätöitä aiemmin lyhyitä pätkiä. Pääsee nyt sukulaisten luokse, kun heillä alkaa loma, ihan rehellisesti verokortilla, viikoksi remppahommiin, mutta eihän se oikealta työltä tunnu.
[/quote]
pitäis tuntua. Ehkä sen viikon jälkeen tuntuukin.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:25"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:22"]
Minkä ikäinen
[/quote]
[/quote]
pitäis tuntua. Ehkä sen viikon jälkeen tuntuukin.
[/quote]
No fyysisesti varmaan, mutta pitää sitä itse säälipaikkana.
Pikkuveljeni samaa ikäluokkaa, opiskelija, joka kesätöissä varastohommissa. Noissa töissä on paljon nuoria miehiä ja sinne pääsee suht helposti. Jatkuvasti vissiin haetaan noihin, kandee katsoa, jos kaupungissa asutte
Marjan myyntiä, siivoustyötä olisi ihan hirveästi mut ei ihmisille kelpaa. Olen tarjonnut mutta ei kukaan halua tehdä. Tiedän myös lukuisia yrityksiä joihin kaivataan työntekijöitä. Ottakaa yhteys suoraan yrityksiin, töitä kyllä löytyy.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:36"]
Marjan myyntiä, siivoustyötä olisi ihan hirveästi mut ei ihmisille kelpaa. Olen tarjonnut mutta ei kukaan halua tehdä. Tiedän myös lukuisia yrityksiä joihin kaivataan työntekijöitä. Ottakaa yhteys suoraan yrityksiin, töitä kyllä löytyy.
[/quote]
ootko sä tarjonnut työn lisäksi palkkaa? Meinaan vaan, työtähän kyllä riitää. Mullakin, ihan vaikka kotona. Mutta en mä työtä työn takia tee, vaan palkan. Sellainen olis hyvä olla myös.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:57"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:36"]
[/quote]
ootko sä tarjonnut työn lisäksi palkkaa? Meinaan vaan, työtähän kyllä riitää. Mullakin, ihan vaikka kotona. Mutta en mä työtä työn takia tee, vaan palkan. Sellainen olis hyvä olla myös.
[/quote]tottakai saisi palkkaa 10e tunti mut kai se on liian vähän nykynuorille. (Itse saan tuon verran tuntipalkkaa).
Täällä sama homma. Tytär on 21 ja jäi tänä kesänä ilman kesätöitä, ensimmäisen kerran sen jälkeen kun oli 14. Meillä on vaan mummo se joka arvostelee eikä ymmärrä miksi tyttö vaan on kesän. Nyt lähti Helsinkiin Tuskaan ja mummo suunnilleen haukkui tytön pystyyn, kun kehtaa työtön ihminen (opiskelija lopun ajan) lähteä oikeen Helsinkiin ja vielä festareille.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 07:36"]Marjan myyntiä, siivoustyötä olisi ihan hirveästi mut ei ihmisille kelpaa. Olen tarjonnut mutta ei kukaan halua tehdä. Tiedän myös lukuisia yrityksiä joihin kaivataan työntekijöitä. Ottakaa yhteys suoraan yrityksiin, töitä kyllä löytyy.
[/quote]
Voi missä sä tarjoat töitä? Kaikille omalla alueella oleville marjakauppiaille laitoin hakemusta mutta työtä en saanut...
Miksi pomon poika ei saisi mennä kesätöihin vanhempansa firmaan? Tai miksi ei saisi mennä kesätöihin isänsä työpaikalle? Ihan samanlaista työtä se on sielläkin ja samalla nuori oppii, että töitä hakiessa verkosto on tärkeä, koostui se sitten vanhemmista, kavereista tai jostain muusta. Omat lapset on aina olleet töissä vanhempien suhteilla eli pelkkä sukunimi on auttanut työnsaannissa. Siinä työnantaja tietää, kenen kasvatusvastuun voi haukkua, jos ei nuoresta ole työtä tekemään. Minusta nuorelle ei kannata opettaa, että suhteita ei käytetä hyväksi, koska niillä ne ovet saadaan aukeamaan. Loppu on sitten nuoresta itsestään kiinni.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:03"]
Täällä sama homma. Tytär on 21 ja jäi tänä kesänä ilman kesätöitä, ensimmäisen kerran sen jälkeen kun oli 14. Meillä on vaan mummo se joka arvostelee eikä ymmärrä miksi tyttö vaan on kesän. Nyt lähti Helsinkiin Tuskaan ja mummo suunnilleen haukkui tytön pystyyn, kun kehtaa työtön ihminen (opiskelija lopun ajan) lähteä oikeen Helsinkiin ja vielä festareille.
[/quote]
ja sinä sanoit mummolle suorat sanat, jos ei tyttö itse saanut suutaan auki?
Luulin että kyse olisi jostain teinistä, mutta että aikuinen mies ei osaa elämäänsä järjestellä vaan lähtee mamman mukana marjoja poimimaan? Ei helvetti mikä karhunpalvelus pojallesi, työnhaku tulee vain vaikeutumaan entisestään kun ei ole mitään järkevää työkokemusta pohjalla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:13"]
Miksi pomon poika ei saisi mennä kesätöihin vanhempansa firmaan? Tai miksi ei saisi mennä kesätöihin isänsä työpaikalle? Ihan samanlaista työtä se on sielläkin ja samalla nuori oppii, että töitä hakiessa verkosto on tärkeä, koostui se sitten vanhemmista, kavereista tai jostain muusta. Omat lapset on aina olleet töissä vanhempien suhteilla eli pelkkä sukunimi on auttanut työnsaannissa. Siinä työnantaja tietää, kenen kasvatusvastuun voi haukkua, jos ei nuoresta ole työtä tekemään. Minusta nuorelle ei kannata opettaa, että suhteita ei käytetä hyväksi, koska niillä ne ovet saadaan aukeamaan. Loppu on sitten nuoresta itsestään kiinni.
[/quote]
No saa, mutta jos itse saa kesätyön näkemättä yhtään vaivaa, niin mielestäni on väärin arvostella niitä, joilla suhteita ei ole.
Jos kesätyöntekijöitä ei saa 10 euron tuntipalkalla, jossain on vikaa. Opiskelijalle se on tosi hyvä raha, n. kolminkertainen verrattuna opintotukeen, jos kyse on rehellisestä kokoaikatyöstä. Yritys ei osaa ilmoitella oikein tai maine on jostain syystä mennyt.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:17"]
Luulin että kyse olisi jostain teinistä, mutta että aikuinen mies ei osaa elämäänsä järjestellä vaan lähtee mamman mukana marjoja poimimaan? Ei helvetti mikä karhunpalvelus pojallesi, työnhaku tulee vain vaikeutumaan entisestään kun ei ole mitään järkevää työkokemusta pohjalla.
[/quote]
Eli parempi olisi vaan olla kuin lähteä marjanpoimintaan? Niistä saa kuitenkin rahaa ja multa saa kyydin ja osaan neuvoa paikat. Ei hänellä ole omaa autoa. Kyllä kai sen tietää, että vaikeampaa saada töitä, mutta minkäs teet, jos ei käy flaksi. Tuossa tuhraantui aikaa, kun tuosta paikasta luvattiin. Sen arvostelun sain siis osakseni minä, siksi tämän aloituksen tein, kun oltiin yhtä aikaa mummua katsomassa. Kysyin siltä serkulta, että jos heille ottaisi, mutta kuulemma pitää hakea hommat itse. Ei siihen oteta, tiesin sen ennestään, koska sekin on noita vähennetty aikoja.
Tämä kesä tuntuu olevan hankalin pitkään aikaan. Toisella lapsella on parempi tilanne, hän opiskelee ja menee syksyllä harjoitteluun.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 08:13"]
[/quote]
No saa, mutta jos itse saa kesätyön näkemättä yhtään vaivaa, niin mielestäni on väärin arvostella niitä, joilla suhteita ei ole.
Jos kesätyöntekijöitä ei saa 10 euron tuntipalkalla, jossain on vikaa. Opiskelijalle se on tosi hyvä raha, n. kolminkertainen verrattuna opintotukeen, jos kyse on rehellisestä kokoaikatyöstä. Yritys ei osaa ilmoitella oikein tai maine on jostain syystä mennyt.
[/quote]
Miten niin "näkemättä vaivaa"? Pitää soittaa työnantajalle, tehdä hakemus, käydä haastattelussa ja vakuuttaa työnantaja siitä, että on yhtä hyvä tekemään töitä kuin vanhempansa. Tai jos menee perheen firmaan, kykenee osoittamaan työntekijöille, että haluaa oppia hommat, jotta voi jonain päivänä niitä johtaa. Väitän, että siinä vaaditaan vähän enemmän kuin normikesätyöntekijältä.
Mitähän mun tuohon yhteen lauseeseen piti kirjoittaa, siis sekin paikka on vähentänyt noita kesätyöpaikkoja, elämme vaikeita aikoja tai jotain sellaista, pyyhin kai vahingossa pois.
Miten muuten te, joilla muksut ovat päässeet jollekin sellaiselle paikkakunnalle, jossa eivät opiskele tai ei ole sukulaisia joiden luokse tuppautua, pitävätkö kahta asuntoa kerrallaan?
Tota marjanpoimintaa olen tehnyt, ja nettisivujen tekoa on ollut kesällä kanssa paljon. Mutta, nämä eivät ole serkkuni mielestä oikeita kesätöitä, koska en tee niitä ulkopuolisen työnantajan kautta.
Hän itse on ollut 2vk/kesä hommissa ja hänen äitinsä jatkuvasti muistuttaa miten poika on "niin reipas ja aikaansaava".
Toi nettisivujen teko on muuten aika rahakasta puuhaa, parhaat hommat ovat olleet tasoa 3-4h/päivä ja kestää noin kaks viikkoa ja palkkaa 500-600e.
Saamiani palkkoja katsoessa hän sanoo että "olisi kuulemma ihan perseestä olla sisällä vain 24/7 pimeässä huoneessa tekemässä töitä." xD