### TammenTERHOSET maanantaihin ###
Viikonlopun pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8416561&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (35)
viikonloppu meni taas ihan ohi. lauantaina käytiin hakeen vaunut, hoitopöytä ja sänky (ai minäkö malttamaton:)) eilen saatiin hoitopöytä kasaan, sänky vielä laatikossa odottaa.
tähän päivään on menoja mahtunut 1)salilla käyni 2)palaveri työasioista 3)lääkäri ja 4)neuvola.. sali meni ok ja siellä oli taas mukava käydä.
2)olin tosiaan palaverissa tästä tilanteestani pomon ja " osastonhoitajan" kanssa. hyvin ymmärsi pomo tilanteeni, ja palaveri lähtikin siitä ajatuksesta että omaan yksikkööni en enää palaa ennen äitiyslomaa. nyt hänellä on kaks viikkoa aikaa miettiä mikä se paikka on jossa voisin vielä kuukauden verran mahdollisesti olla töissä saikkuni jälkeen.
3) eli saikun kävin hakees omalääkäriltä kahdeks viikoks, kun ei tahtonut enää pää kestää töissä. mieslääkäri kirjoitti syyks kuitenkin supistukset, koska ei halunnut mitään masennusta, ahdistusta tms kirjottaa, koska selkeesti töistä johtuva syy joka luultavasti menee ohi kun saan kotona nollata ajatukset ja luottaa siihen että en " joudu" omaan yksikkööni samoja harhaisia puheita kuunteleen.
ja sit vielä 4) eli neuvola:
rv 26+3:
hb 118 (ei suositellut rautaa, vasta jos alle 110)
rr 126/88
paino: +725/vko (hupsis! mut kyllä se tästä kun jaksan taas liikkua)
sf: 25 cm (hienosti ja symmetrisesti kuulema pyöristynyt:))
simppiksen syke: 150, vaihteluakin oli
liikkeet: ++
sokerirasituksen tulos:4,6-5,4-5,8 eli nou hätä! suklaata saan syödä:)
ens viikon torstaille sain vielä neuvolalääkärin, eli ehtii kattoon ton fysiikkapuolenkin vielä ennen kuin tää saikku loppuu.
niin joo, kotimatkalla hain vielä äippäpakkauksen postista. tuolla se eteisessä oottaa josko jaksaisin oottaa kunnes mies tulee kotiin. ai niin, pakko kertoo miehen kommenttia asiasta. kun perjantaina jo kovasti oottelin pakettia ja mies sitä ihmetteli. sanoin sit et kun haluun päästä hiplaan niitä vaatteita. mies nauro ja sano et hänenhän sitä pakkausta pitäsi odottaa, kun en mä kuitenkaan niillä vaatteilla viä mitään tee, mut hänelle siellä tulee kortsuja ja liukkaria... että näin meillä:)
kelapapereista ollut puhetta: mulle kans lähetettiin perästä sellanen lappu jossa kysyttiin työmatkakustannuksii jne. sen postitin tänään.
haalarista: meillä on kans 62 cm. ja kyllä se mustakin sellainen suht lämmin on, varsinkin kun tuonne kyllä varmaan mahtuu vielä villaista tms alle, ellei mikään jättiläinen vuodenvaihteessa synny.
meitä hoitajia täällä on enemmänkin. se on kyllä metkaa, vaikka toisaalta ne on ne ihmiset miks tätä työtä tekee, niin välillä ne samat ihmiset saa pään ihan sekaisin...
ääh, nyt en enää jaksa miettii mitä piti kommentoimani, palaan asiaan toiste.
tikru ja simppis 26+3
Täällä sairastetaan.. Esikoinen heräsi yöllä kovaan korvasärkyyn, aamuyö menikin sitten häntä silitellessä ja aamunkoittoa odotellessa. Aamulla aikaisin soitin sitten lääkäriajan ja äsken päästiin erinäisten apteekkisotkujen jälkeen kotia. Kova tulehdus molemmissa korvissa. Jo kaksi vuotta kerkesikin kulua edellisestä tulehduksesta. Esikoisella oli alle 3- vuotiaana ISOJA ongelmia korviensa kanssa, tulehdusta tulehduksen perään. Ikinä keritty putkittaan, kun tulehdus oli pysyvä :( Sitten ne loppuivat kuin seinään! Täytyy nyt toivoa, että tämän tulehduksen saapi hoidettua pois kertalaakista.
Kommentoin lyhyesti TANELIN ja muitten pohtimista kahden lapsen äitiydestä..
Meillä ainakin kaikki on sujunut näiden 2,5 vuoden ajan paremmin kuin osasin ikinä kuvitella. Mä olin hulluna huolesta kakkosen odotusaikaan, olin ihan varma, että esikoiselle kehittyy vähintää adhd, kun ei ehdi saamaan äidiltä huomiota ;) Mutta ei.. Kyllä sitä huomiota ja rakkautta kerkiää ja kykenee antamaan molemmille tasapuolisesti. Hirveän tärkeää mielestäni on se, että äiti (ja isäkin tietenkin) ja isompi/isommat lapset saavat myös omaa aikaa. Aivan varmasti siltä imeykseltä pystyy irroittautumaan joka päivä vaikka puolentunnin lenkille/peliin/kylpyyn/kauppareissulle sen isomman kanssa. Meillä nyt tuo esikoinen osaa jo itse vaatia aikaa kanssani, saattaa sanoa, että " huomenna tehdään äiti jotakin ihan kahdestaan" . Liian usein perheissä mielestäni tehdään jako äiti+vauva ja isä+esikoinen/muut isommat lapset. Näin ei saa mennä.
(Heh, nyt kun tätä kirjoitan niin tuli huoli, että missäs se meidän keskimmäinen on kun isi on vauvan kanssa ja mä esikoisen, mutta eiköhän me jotain keksitä ;)
Mielestäni rankin ajanjakso kahden lapsen äitinä ajoittuu työhön palaamiseen (olen jo kertonut aiemmin, että jouduin aloittaan työt jo kun kakkonen oli alle vuoden vanha). Silloin oli huoli poikien huomion saamisesta ja itse kun oli ihan rättipoikkiväsy töitten jälkeen niin tuntui, että jo se pelkkä kuopuksen iltakyvettäminen oli ylivoimaisen uuvuttavaa. Meillä tässä vaiheessa mies vähensi omia töitään ja oli illat kotona hyvin tiiviisti. Mutta jotenkin noista kuukausista selvisi ja pian olikin taas kesä ja loma ja pirteämpi mieli. Syksyllä olikin jo paljon helpompaa, tiesin mitä se rumba hoidon ja työn kanssa on, aloitin jopa urheilemaan taas ihan tosissaan ja jaksoin älyttömän hyvin.
Eli meillä ei ainakaan pitänyt paikkansa tuo 6kk " kriisi" (vaikka silloin oli synkein syksykin.)
Monet ystäväni ovat kokeneet rankimmaksi ajaksi sen, kun kakkonen alkaa liikkumaan ja vaatii KAIKEN huomion oman turvallisuutensa vuoksi. Voip pitää paikkansa.
Luulen, että perheissä äidit kokee tän asian erilailla, asiaan vaikuttaa varmasti myös se, minkä ikäinen esikoinen on ja myös lasten luonteenlaadut.. Meillä ainakin kakkonen on oikea tulisielu ja varmasti aiheuttaa enemmän " kränää" vauvan tullessa kuin rauhallinen esikoinen. Sen aika näyttää...
Zatu ja Taneli: loistavaa, että saitte raha-asiat kuntoon! Onnittelut nimim. omaa rahalähetystä ootellessa..
Sinda: Nautihan nyt viimeisistä työpäivistä, sulla onkin sitten ihan uudet kujeet mammalomalta palatessa. Varmaan mukava aloittaa sitten ihan uudelta pöydältä! Milloin olet ajatellut työhönpaluuta? Laitahan se kuva siitä siilipuvusta niin pääsen vertailemaan tohon täkäläiseen ;)
Tuisku: Toivottavasti sulla kaikki ok. Sinuna miekin kävisin näyttäytymässä neuvolassa...
Maria: Vai baarikierroksella.. Miekin tässä jo henkisesti valmistaudun mieheni firman pikkujouluun, mitenhän sitä jaksaa koko yön roikkua niitten mukana..? Me järjestetään siis työntekijöille ja puolisoille illanvietto marraskuun lopulla. Viime viikolla varasin paikat kaupungin hienoimmasta hotelli-ravintelista, seisova pöytä kaikkine jouluruokineen. Ollaan oltu siellä ennekin ja jopa karkkia saa syödä niin paljon kuin tahtoo (Huom. pääasia tänä vuonna ;) Miehille varmaan toi juomapuoli tärkeempi.. Aattelin, että ainakin syömässä käyn ja sitten saavat muut jatkaa juhlimista.
Piti varmaan kommentoida sataa muutakin juttua, mutta kahvihammasta kolottaa... Palaan sitten astialle!
Ardisia + luukas rv23 tasan
[color=blue]Emma [color=violet]en tiedä oikeaa aikaa millon liikkeitä kuuluu alkaa laskemaan, ku mulla akan odotus ei kutinan takia menny ns. normaalia kaavaa. Mutta sen osaan myös mä sanoo, että vaihtelevia päiviä on liikkeitten suhteen ja vauvojen suhteen. Jos oot vaikka ittes uuvuttanu niin vauva voi olla seuraavana päivänä hiljasempi.
[color=blue]Maria-79 [color=maroon]no menipä teillä juhlat vähä häneksi. Mutta tosiaan noita kuvallisia kelakortteja tietääkseni jotku osaa näppärästi väärentää, joten niitä ei ehkä siksikään niin vaan hyväksytä.
[color=blue]Tuiskua [color=violet]toivottavasti oot ollu jo yhteydessä neuvolaan. Hurjalta kyllä kuulostaa. bdbdbdbd toivon kovasti, että tarrasukat vauvalla jo nyt jalassa.
Ja jätä ihmeessä " turhat" ulkoilut nyt vähemmälle.
[color=blue]Tau [color=maroon]toivottavasti poitsunne paranee pian. Huomasin äskön päiväkojilta akkaa hakiessa, että siellä köhittiin :/ ja meillä ukko valitteli vkloppuna lentsusta oloo. En yhtään kaipais itelle sitä pöpöö.
[color=blue]Ceciliah [color=violet]en tiiä valmennuksista tarjottasko täällä niitä etes uuelleen synnyttäjille, mut en kyllä oo kiinnostunu menemään. Niin yhtä turhan kanssa oli käyä esikoisen aikaan. Ainoa hyvä juttu oli, ku käytiin tutustumassa laitoksella. Tuskin ne kovin moittii, jos joskus joutuu olemaan sieltä pois.
[color=blue]Meku [color=maroon]juu tosiaan nousin puol kasin aikaan ja sellasta -3 näytti mittari. Oli pakko käyä raaputteleen auton laseja, vaikkaki aurinko oli alkanu sulattaan laseja toiselta puolen :)
Akka ihmeissään seiso pellon laialla mun mennessä perässä ulos. Sen mielestä maa oli niin hassun tai oudon näkönen (en nyt muista sanavalintaa), että sitä piti tutkia lähemmin. Ei kuulemma muistanu miten erilaista on, ku kylmenee.
[color=blue]Taneli [color=violet]hienoa sullaki raha-asiat kukoistaa :) Mä saan vihon viimein nyt perjantaina kelan paprut. Saa nähä mikä taisto niitten kans on, ku liiton kans oli jo napit vastakkain melkein. .
[color=blue]Wei [color=maroon]minkä ikänen teiän esikko on? Mietin osaisko se olla jo omatoiminen, ku vauva vaatii huomioo enempi.
[color=blue]Tigger [color=violet]hienosti olit läpässy neuvolakäynnin ;) saa nähä miten mulle käy. Muusta en kyllä kanna huolta, ku vähä hempasta, ett onko se noussu.
Miten sä maltat oottaa!! Kyllä mä oisin heti aukasemassa omin päin ä-pakkausta :)
[color=blue]Ardisia [color=maroon]voi mikä yö teillä on ollu :/ toivottavasti lääkkeet tehoo pian. En voi ku kuvitella millasta korvakipusen lapsosen kans on. Ite ollaan onneksi säästytty siltä *koputtaa puuta*.
[color=darkviolet]Mun päivä hurahti vaan. Sain onneksi pyykättyä ja siistittyä keittiöö aamusta. Lähin sit käymään vanhimman tätini tykönä ja siellä vierähtiki parisen tuntia poristessa.
Nyt pitäs lähtee kuoriin pottuja. Muusia aattelin tehä, uunimakkaraa ja sit paistaa sipulirenkaita :b
Soitella äitille kuhan sapuska on tulella, että mikä sillä on olo. Ei voinukkaa tulla lauantaina meille leipoon, ku oli nukkunu huonosti. Helikobakteerin myötä tai sen jälestä (miten sen nyt sanoo) ei oo elimistö sulattanu kaikkia ruokia. Äitillä on jotai tabuja siihen, mutta ku tulee parempi olo niin lopettaa ne :( mokoma. Ja sitten ei malta noudattaa " tiukkaa" ruokavalioo. Niin sitten närästää ja tekee vaikka mitä -> menee unet. *huoh* Aikunen ihminen osaa olla jääräpää ;)
Mut nyt sinne sapuskan tekoon ja soittamaan. .
Zatun ja Ardisian kommenttien jälkeen pitää nyt vielä vähän jatkaa :)
Siis esikoinen on reilut 2,5 v sitten kun vauva (toivottavasti) syntyy, joten on jo aika omatoiminen. Syö itse - melkein aina, käy potalla, pukeekin melko hyvin, kävelee pitkiäkin matkoja ja viihtyy muutenkin omissa leikeissään hyvin. Että en minä siitä varsinaisesti huolissani ole. Mutta jotenkin uskon, että kyllä se sitten osaa järjestää hankaluuksia, kun kateus vauvaa kohtaan iskee. Ehkä onnena tässä on se, että esikoinen on tosissaan isänsä perään, nytkin on taas pari viikkoa roikkunut isässään niin, että äiti ei ole kelvannut oikein mihinkään. Että ehkä sitten vauvan kanssa päästään vähemmällä, jos isällään olis mahdollisuutta tehdä lyhyempää päivää ja ehtis olemaan illalla tuon esikon kanssa pihalla leikkimässä jne.
Sitten vielä muutkin istumatyön tekijät: Olenko se vain minä, joka jotenkin istuu lösösti tai muuten, kun on alkanut tuo kylkeen pistäminen. Iltapäivällä kylkeen (rintaluiden alle) pistää sillai terävästi. Siihen auttaa kyllä väliaikaisesti kyljen venyttely. Onkohan mun kylkiluut ahtaat ja painaa vatsaa vai olenko vain pätkä?
wei
Flunssan kourissa olen ja mietityttää miten vaikuttaa vauvaan. Kelan pakkaus tuli viime maanantaina ja sitä on kyllä ollut aivan ihanan hypistellä:).
Synnytysvalmennukseen sain soitettua tänään ajan.
Tuonne marraskuunloppuun meni.
Väsyttäny nyt tosi paljon mitä nyt vessassa ravaamiselta on ehtinyt nukkua. Unen saa kunnolla vasta aamuyöstä.
Huomenissa haen postista uuden kameran niin saa kuvia sitten tuonne vuodatukseenkin.
Mukavaa päivän jatkoa kaikille.
Ulpu ja terho25+1
Viimeistä iltaviikkoa viedään! Jihhuuu! Ei tarvii pitkään aikaan kärvistellä täällä töissä iltoja yksikseen. Harmi vaan, kun on kuunvaihde lähellä, niin kiirusta saattaa olla loppuviikosta. Mutta nyt on onneksi rauhallista, niin kerkee lukemaan kuulumisia.
Meidän tytöllä oli aamupäivällä valokuvaus päiväkodissa. Kauheesti jännittää, miten se meni. :) Toivottavasti saivat hyvät kuvat otettua. Sattui sopivaan aikaan tää kuvaus, nii ei tarvii erikseen käyvä 2 v-kuvauksessa, kun tytöllä on synttärit kolmen viikon päästä. Jos vaikka kuvat kerkeis tulla siihen mennessä.
Mirabella: onnea sokerirasitukseen! Toivottavasti tuli hyvät tulokset. Miunkii pitäis varata aika. Jos vaikka huomenna muistais soitella aamupäivällä.
Sinda: mukavalta kuulostaa tuo siun aamukampa! :) Nauti viimeisistä työpäivistä, varsinkin viimeisestä!
Zatu: loistavia uutisia liitosta! Onnittelut, ihan juhlistamisen arvoinen uutinen. :)
Emma04: kyl mie oon laskenut ihan pienetkin hipaisut, liikkeitähän nekin ovat.
Tuiskua: tsemppiä! Voisi helpottaa huolta, jos kävisit tarkistuttamassa tilanteen neuvolassa tai polilla.
Tau: toivottavasti poika paranee pian. Meidän typykkä oli viime viikon flunssassa, nyt on onneksi jo parempi, eikä ole enää kuin vähän yskää. Kuulemma aika sitkee tämä nuha, mikä täälläpäin kiertää.
SynnytysvalmennusG: meillä jätetään valmennus väliin, kun ei varmaan kauheesti ole kahdessa vuodessa muuttunut. Th sanoi, ettei välttämättä tarvii käydä. Ainut uusi juttu tais olla että suosivat täälläpäin spinaalipuudutusta epiduraalin sijaan uudelleen synnyttäjillä.
Kookos-Daniosta oli puhetta. Maistelin sitä viime viikolla ja oli kyllä pieni pettymys, mutta toki syötävää kuitenkin.
Hiusten värjäyksestä: mie olen värjännyt hiuksia about 2 kk:n välein sekä edellisessä että nykyisessä raskaudessa. Kampaajan mukaan nää nykyiset tuotteet ovat turvallisia, eihän kampaajatkaan pysyisi terveenä, jos ne ois kauheen haitallisia. Tai näin mie ainakin ajattelen...
Jotenkin on niin huono muisti nykyään. Miun on parin viikon ajan pitänyt laittaa Kelan paperit palkkakonttoriin, mutten ikinä muista ottaa niitä mukaan. Jospa huomenna viimein muistais.
Ai ai, ihanalta kuulostaa tuo äitiyspakkauksen hipelöiminen, muistanpa vaan miten monta kertaa piti käyvä ne vaatteet läpi ennen kuin esikoinen syntyi. :) Mie oon nyt vähän kallistuntu sen rahan puoleen, kun vaatteita on jo nii paljon ennestään.
( . ) Miulla on iskenyt ihan kauhee suklaan himo. Tai ylipäätänsä kaikkia herkkuja menis ihan rajattomasti. Eihän tästä tule mitään, jos tälleensä jatkuu, vaa' asta loppuu lukemat ennen loppuvuotta tätä menoa! Muuten ihan ok, liitokset vähän valittaa, kun pitää istua töissä. Kyllä huomaa eron ihan heti, kun olin viis päivää kotona ja nyt taas töissä. Kotosalla ei satu paljon mitään ja täällä saa konkata ihan reippaasti kun lähtee liikkeelle. Seuraava lääkärineuvola on kahden viikon päästä. Ja tieten se sokerirasitus ennen sitä. Pitäs tytön synttäreitäkin vähän miettiä. Kivoja lahjavinkkejä 2 vuotta täyttävälle otetaan kiitollisena vastaan. Mielessä on käynyt nukenvaunut, kun nuket on niin suosittuja tai sit keinuhevonen. Saas nähdä, mitä keksitään.
Mukavaa viikkoa vaan kaikille!
t: Monttu 25+3
[color=darkviolet]Taas näkee ettei tässä pääkopassa pysy ajatukset yhes koos ;) Niin niin vastahan siittä oli omassa avauksessaki täällä puhetta. Joittenki mielestä se on ihan tabu odottajilta ja toiset sitä harrastaa.
Mä ruukkaan värjätä kuontaloo joko ite tai sit käyn parturissa. Ehkä parin kk:n välein tai ku saan inspiksen. Ekalla kolmanneksella kai nyt ei suosita värjäyksiä ja toisethan sanoo ettei värit tartu hyvin tai vastaa haluttua tulosta. Ei mulla ainakkaa valittamista oo tuloksissa ollu :)
[color=blue]Monttu [color=violet]me ostettiin akalle 2v lahjaksi pyörä, apurattaallinen ku sattu yhessä kaupassa oleen sillon aletempauksia sopivasti.
Tuo pyörä on hyvä idea. Ens kesänä ois varmaan kiva huristella pitkin pihaa sillä. Pitää lisätä mietintälistalle.
nyt on vähän väsy ja tuli vähän mietittävää. Tänään kävin siinä sokerirasituksessa ja se eka (paastoarvo kai) oli ilmeisesti 6.0. Täti kai katsoi sen siinä. Kysyin että onko hyvä vai huono ja hän sanoi että ihan ok. Muut näytteet lähti johonkin ja kuulen ne varmaan keskiviikkona neuvolassa. Katsoin äsken netistä ja se 6 on ihan kauheesti, yläraja oli jotain 4,5-5,0. Eli taisi karahtaa??!! Tosiaan muut arvot saan ke, mutta eikö yksi arvo kohollaan jo riitä tuomioon? Mitäs tästä nyt seuraa? Onko kokemuksia?
Ääh, mun piti kommentoida kaikkea, mutta on tosiaan vähän hönö olo ja poika vaatii huomiota... Täytynee yrittää myöhemmin.
t. " rasittunut" Mirabella
Viime raskaudessa miulla oli paastoarvo koholla (miulla 4,9 raja oli silloin 4,8, nykyään 5,1), muut arvot olivat normaaleja ja dieetille laitettiin samantien. Vähärasvainen ja -sokerinen dieetti, runsaasti kasvikisa ja kuituja. Ihan ookoo oli, ei tarvinnut nälässä olla. :) Kerran kuukaudessa kävin polilla tarkistamassa sokeriarvot (tämä siis syksyllä 2004), nykyään meillä hoidetaan nuo tarkkailut neuvolan puolella. Kun vauva syntyi, niin häneltä mitattiin verensokerit ekan vuorokauden aikana muistaakseni neljä kertaa.
T: Monttu
[color=darkviolet]Lukiessani tuota omassa alotuksessa olevaa uä-juttua niin tajusin kai vasta nyt tai alko kummiski huolettaan mitä lekuri sano rakenneultrassa. Eli beibin aivoissa kysta. Ku kysyin sillon mitä se meinaa se totes vaan ettei mitään ja meillä kaikilla on niitä.
Pariin otteeseen sano ettei mitkään raajat oo vääntyneitä ja kaikki on kunnossa jne. Nyt ottaessani selvää niin siksi kai painotti raajojen kunnosta, koska se ois hälyyttävämpää 18-trisomiaan jos niissä ois jotain kystan lisäksi. Tai jos kallon muodostumisessa ois jotain sanottavaa ja mitä vielä.
Mietin tässä nyt kaikkee ja tuntuu siltä ett soitan varmaan huomenna OYS:aan ja kyselen ultrataanko uuestaan. Mihinään seulontoihin en lähe, mutta niin tai sit otan neuvolassa puheeksi perjantaina tän.
Tuntuvat olevan yleisiä löydöksiä rakenneuä:ssä ja harmittomia, mut silti sitä miettii. .
Iltaa kaikille!
Sairasloma joutui sit hakemaan noiden supistusten takia... tuli 2viikkoa heti kättelyssä, sillä mikäli oikein käsitin niin kohdunkaula olis hieman lyhentynyt :( (aikasemin lekuri sano4cm, nyt vajaa3cm)elikkä rauhallisesti pittää ottaa.. Neuvolalääkäri on sit kahden viikon pästä. Ja sit vielä piru vie iski hiivatulehdus mistä lie sekin tuli... Ja ukkokin teloi vielä jalkansa eilen ja on nyt mun kanssa viikon kotona :) onneks jalalle ei käynyt kovin pahasti.
Monttu: Taitaa olla sun tyttö samanikäinen kun meidän. Meillä 2 vuotis syndet 4viikon päästä :) Lahjaa ei olla vielä keksitty..
Tuiskua: Toivottavasti vuotoasiasi on selvinnyt! Peukkuja ja varpaita pidän pystyssä että kaikki on sinulla ok. Mene ihmeessä lääkäriin.
Mitähän muuta sitä piti kommentoida... ainiin SINDAlle mukavaa viimeistä viikkoa töihin! Ihana varmaan päästä jo lomalle/äitiyslomalle
Zatulle: Kiva että sait raha asiat kuntoon!
Tilasimpas tänään oikein juorulehtien juorulehden, nimittäin seiskan! Neljäksi kuukaudeksi tosin vaan. Onpahan juoruja luettavana kun kotia jää... mutta eipäs tässä kummempia kun hauskaa illan jatkoa. Minä tässä jatkan kärvistelyä tämän hiivan kanssa ja ajoittaisten supistusten. Mutta onneksi ei tarvitse mennä töihin niin saa levätä vaikka yöt nukkuukin huonosti.
äityli ja möhis 22+5
[color=DarkKhaki] Yövuoroista on toivuttu, ainakin jotenkuten. Tänään taas olen yrittänyt sinnitellä mahdollisimman paljon hereillä, että saisi taas normaalin rytmin kiinni. Mahdoinkohan mainita, että nää kolme yötä taisivat olla viimeiset yövuorot minulla ennen äitiyslomaa. Saatiin uusi työvuorolista, eikä mulle ollut siihen suunniteltu enää yövuoroja. Ja tuon listan jälkeen mulla on töitä enää 1 vko. Meillä on mies nyt sairastunut siihen flunssaan, joka tuntuu kiertävän melkein kaikilla ja on ollut sairaslomalla tämän päivän. Toivottavasti minä selviän ilman tuota flunssaa!
[color=EEA9B8]Aika moni on saanut jo äitiyspakkauksen. Koskaha tuo mahtaa tännepäin tulla, ku kaksi viikkoa on jo kulunut siitä kun kirjallinen päätös tuli. Mitenkäs muut, koskas tulee päätös äitiyspäivärahan määrästä, jos työpaikka maksaa ekan kolme kuukautta palkkaa? Olen käynyt Kelan sivuilla katsomassa tilannetta, ja siellä lukee vaan, että hakemus saapunut.
[color=Turquoise](.) Voi hyvin. Papu liikkuu runsaasti. Välillä tuntuu, että hän yrittää ulos vatsanpeitteiden päältä :) Muutenkin vointi niin hyvä, että välillä ihan unohdan olevanikaan raskaana :) Tänään päiväunia nukkuessani tuli eka kertaa ihan kaamea halu maata mahallaan sängyssä. Oli tosi vaikea löytää muuta asentoa, ku elimistö halusi vaan mahalleen ;) Onko muilla ollut tällaista?
[color=Black]Sulina + Papu rv 26+4
[color=crimson]Kiitos vaan kaikille onnittelijoille viimeisestä työviikosta. Kyllä osaan arvostaa ja nauttia lomasta, kun on tullut paiskittua töitä viimeiset lähes 10 vuotta.
[b]Emma[/b], kyllä meilläkin on tosi hiljaisia päiviä ja sitten taas myllätään. Saatko massusta " ravistelemalla" vauvaa hereille? Meillä onnistuu ainakin ilta-aikaan. Mutta hyvä että vauva kuitenkin ilmoitteli itsestään sinulle.
[b]Maria[/b], kyllä Oulussa ainakin on ollut aina käytäntö ettei kuvallinen Kela-kortti käy henkkareista. Jos ei oo passia/ajokorttia, pitää hommata virallinen henkilökortti. Itse jouduin sen hommaamaan, kun ei heti 18 vuotiaana ollut ajokorttia eikä passia. Nyt sekin henkilökortti vm. -93 on vanhentunut, ei kelpaa. Sain noottia kun kerran pankkikortilla maksaessa yli 50 euron ostoksia en jaksanut kaivaa ajokorttia vaan näytin sitä henkilökorttia. Ei kelvannut :( Onneksi oli ajokorttikin lompakossa. Mut syy siis just tuo Äitiliini mainitsema, että tarvii olla Poliisiviranomaisen myöntämä henkkari. Mä oon sen verran babyface, etten vieläkään uskalla siideriostoksille ilman henkkareita *nimim. kohta 31 vee* ;)
[b]Tuiskualle[/b] tsemppiä vuodon kanssa. Kuulostaa kyllä huolestuttavalle tuo lima ja kaikki.... joko soitit lääkäriin?
[b]Ceciliah[/b], kyllä olen värjännyt tukkaa. Alussa venytin värjäysväliä että pääsin nipin napin ekan kolmanneksen yli. Mutta sekin oli vaan omaa hätävarjelun liioittelua, tukan värjäys on kaikin puolin todistettu turvalliseksi raskausaikana. Käytetäänhän niitä kaikenlaisia muitakin kemikaaleja suoraan iholle. Mulla kasvaa nykyään kohinalla tukka, ennen riitti juurikasvun värjäys 5-6 vk välein, nyt pitää käydä jopa 4 vk välein. Ja ihan hyvällä omallatunnolla :) Mulla tosin laitetaan kestovärillä (ei vaalennusaineella) eli on hellävaraisempi. En vaan voi sietää juurikasvua yhtään. Olenki aatellut tummempaa väriä/raitoja viimestään sitten kun vauva syntyy eikä ehdi kampaajalla juosta yhtenään.
[b]Mamm@mia[/b], voi sinä senkin kun menit mainitsemaan tuon kahvivanukkaan! Kaupassa sellaisen näin ja oli pakko ostaa se 2-pack. Onneksi mies söi toisen... Aivan
ihanaa
, kannattaa kokeilla. Siis Vanilla Cafe -kerrosvanukas! Mitenhän meillä Terhoilla pyöriikin nämä jutut aina näitten herkkujen ympärillä... :)
[b]Ardisia[/b], voi teidän pientä raukkaa korvakipuineen. Muistan itsekin kuinka tuskaa oli yölliset kivut, aivan kamalat. Mulla leikattiin sitten kitarisat 9-vuotiaana ja siihen loppui. Muistona toinen tärykalvo ihan arpia täynnä kaikesta puhkomisesta, lääkärit aina kummastelee. En ole ajatellut töihinpaluuta juurikaan, pitäisi kai ilmoittaa sinne uuteen paikkaan jotakin... No, en ainakaan ennen kuin tammikuussa -08. Mieluiten oisin kotona vähän pidempäänkin. Juu, otan kuvan haalarista kun vaan muistaisin...
[b]Synnytysvalmennus[/b] alkaa meillä vasta joulukuussa.
[b]Zatu[/b], eikö ne kystat olekin tosiaan aika yleisiä? Itsekin otin asenteen rakenneultraan mennessä, että jos löytyy kystia, en ala stressaamaan jos muuta vakavaa ei löydy. Suurimmaksi osaksi ne häviää ajan myötä pois, ainakin ne
plexus choroides
kystat. Oliko se sellainen? Voihan sen käydä myöhemmin tarkistamassa ultrassa yksityisellä, jos vaivaa.
(.) Mulla oli eilen ihan kamala ilta! Jouduin lähteen töistäkin kesken päivän, mulla tuli tosi kamalat virtsatulehdusoireet päivällä. Viikonloppuna jo tunsin jotain ja eilen sitten päivällä voimistui ihan kamalaksi. Koko ajan kirvelee, paineen tunnetta, pitäisi juosta pissalla vaikka ei tuu mitään, päätteen edessä istuminen oli niin tuskaista että oli pakko lähteä kotiin. Ilta meni vaaka-asennossa makoillessa, join karpalomehua ja suihkuttelin lämpöisellä vedellä. Nyt aamulla vein näytteen labraan, saa nähdä mitä sanotaan. Oon ihan 100 % varma että on tosi paha tulehdus, mulla on ollut niitä niin paljon, kohta jo kroonisesti. Viime tulehdus oli heinäkuun lopulla, tuli vaan mieleen että veinköhän sen kontrollinäytteen liian hätäisesti kuurin jälkeen ja olisikin jäänyt sitä tulehdusta? Onneksi ei oo supistellut tmv. Mites [b]nenn[/b], onko sulla pysynyt infektiot kurissa? Toivottavasti tää olo helpottaa, oon kitannut taas aamusta lähtien karpalomehua. Eilen en uskaltanut ihan litratolkulla juoda, ettei huuhtoudu kaikki pöpöt pois ja tuu virheellistä tulosta. Kerran on niinkin käynyt...
:( Sinda rv 23+3
Jotenkin en osaa olla niin huolissani ensi kesästä (siis siitä ajasta kun pienempi on puolivuotias), kyllähän sitä kesällä aina ihminen selviää. Silloin paistaa aurinko ja voi käydä uimassa ja miehelläkin on lomaa. Niin ja pahimmassa paikassa voi lähteä mummolaan ja laittaa lapset mummon hoitoon ja itse lueskella laiturilla romaaneja.
Mutta siis KEVÄT ja SYKSY. Kun sataa, eikä voi imettää puistossa. Ja esikoiselle pitää pukea kurahaalareita ja huuhdella niitä ja vaunut on kurassa ja omat varpaat jäätyy kumppareissa. Sitä minä en kyllä odota mitenkään innolla. Muutenkin on kuiteskin pimeää ja on ankeaa ja mies on pitkillä työmatkoilla ja olen ihan mökkihöperöitynyt... (maalailee piruja seinille:))
Mutta senpä näkee sitten. Jos vaikka tulee sateinen kesä ja hyttysiä ;)
wei rv 22+1