Miksi ihmiset ovat aina niin kateellisia?
Aina ollaan piikitteleviä, vähätteleviä ja näytetään nyrpeää naamaa kun muilla menee hyvin. Tälläkin palstalla kateuden huomaa niin selvästi kun joku mainitsee jotain hyvää elämästään.
Kaikkien pitäisi aina vaan valittaa tai vähätellä itseään jotta muut olisivat tyytyväisiä.
Todella surullista!
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 12:11"] Yksi asia minkä olen huomannut mm.täällä av:llä ha toki se on yleistä muutenkin. Otetaan esim. vaikka bloggaaja jolla on upea kroppa, niin ihmiset alkavat aina syynätä tällaisen läpikotaisin että löytäisivät jonkun syyn millä lytätä tämä bloggaaja. Usein se on sitten kasvot. "Kyllä mäkin tolla hevosnaamalla esittelisin kroppaani". Sitten 80 muuta yläpeukuttaa kyseistä kommenttia. Onko tämä mielestänne jotain muuta kuin kateutta? [/quote] Läheskään kaikki ihmiset eivät lue blogeja. Läheskään kaikki blogien lukijat eivät lue näitä tiettyjä suosittuja muotiblogeja. Läheskään kaikki näiden tiettyjen suosittujen muotiblogien lukijat eivät ole kateellisia. Kaikki edellä mainitut eivät kommentoi missään mitään mistään hevosennaamoista eivätkä näistä blogeista yleensäkään mitään. Sitten se osa noista tiettyjen muotiblogien lukijoista, jotka ovat kateellisia, kommentoivat. Tästä syntyy epärealistinen mielikuva, että kaikki ihmiset olisivat kateellisia. [/quote] Väärin. Kaikki eivät tuo kateuttaan esille kuten jo aiemmin mainitsin. Kateus on inhimillistä. Epänormaalimpi ajatus on se että joku ei koskaan olisi ollut kateellinen. Harva vain haluaa sitä suoraan myöntää. Ja se on ymmärrettvää sillä se on ihmisten mielestä paha asia - vaikka se ei sitä oikeasti ole vaan ihmisen inhottava käytös on se mikä siitä pahan tekee. Vaikka minä olisin jokaikiselle vastaantulijalle jostain kateellinen mutta en toisi sitä esille pahansuopuutena, vähättelynä tai haukkuina esim vauvapalstalla, olisiko minun kateutena paha ja negatiivinen asia, kun en sillä ketään fyysisesti enkä henkisesti satuttaisi? Vain ihmisten yksilökohtainen käytös on antanut sanalle negatiivisen kaiun.
[/quote]
Me käsitetään kateus varmaan eri tavalla. Mulle kateus on epämiellyttävä tunne, joka kaihertaa mieltä. Tunne, jolloin ajattelen, että toisen onni olisi jotenkin pois omastani. Tai että olisi epäoikeudenmukaista, että toinen saa jotain, mitä itse en voi saavuttaa. Realistina kuitenkin olen jo aikoja sitten ymmärtänyt, että en voi saada kaikkea haluamaani. Nuorena olisin halunnut lentoemännäksi, mutta olen liian lyhyt. En kuitenkaan ole kateellinen lentoemännille, koska opiskelin ihan toiselle alalle ja mulla on nykyisin paljon paremmin palkatti työ kuin lentoemännillä. Voin matkustella ihan niin paljon kuin haluan ja nauttia niistä lennoista ihan eri tavalla kuin lentoemännät, koska olen koneessa asiakkaana enkä töissä. En ole kateellinen bloggareille, jotka alati ostavat uusia merkkitavaroita. Mua ei merkkivaatteet ja -laukut kiinnosta. Sen sijaan olen kiinnostunut vanhoista Arabian astioista, joita keräilen. Jos joku kaverini saisi yks kaks lahjoituksena valtavan määrän vanhoja Arabian astioita, en olisi siltikään kateellinen. Miksi en? Koska mulle se pelkkä esineen omistaminen ei tuo iloa vaan se ponnistelu, minkä olen joutunut esineen hankkimiseksi tekemään. Iloitsen yhdestä vanhasta soppakulhosta enemmän, kun olen sitä joutunut etsimään ja säästämään rahaa sitä varten. Jos yks kaks ovestani kannettaisiin sisään koko Arabian 40-luvun tuotanto, en ilahtuisi siitä yhtä paljon kuin yksittäisestä soppakulhosta, jonka saamiseksi olen joutunut näkemään vaivaa. Mitä suurempi vaiva, sitä suurempi ilo.
[/quote]
Ymmärrän kyllä sinun tapauksessa kun ajatusmaailmasi eroaa esim ulkonäköön keskittyvien ihmisten. Sellaiset ihmiset ovat yleensä kateellisempia tai ainakin osoittavat kateuttaan negatiivisemmin. Ulkonäköasioista naiset ovat herkemmin kateellisia kuin jostain mikä ei liity ulkonäköön.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:28"]Suomalainen kansantauti.
[/quote]
Tätä olen miettinyt itsekin. Mutta miten voimme todistaa että kateutta esiintyy juuri Suomessa niin paljon kuin jossain muissa maissa? Onko maata, jossa olisi yhtä paljon pahansuopaa kateutta kuin Suomessa tai sellaista maata, jossa pahansuopaa kateutta ei olisi ollenkaan tai vain hyvin vähän?
Btw, mielestäni kateudesta olisi hyvä puhua pahansuopana kateutena, sillä kateus ei automaattisesti ole paha asia vaan saanut ilkeiden ihmisten vuoksi sellaisen leiman.
Hoikkuus, hyvä kroppa, urheilullisuus, vauraus, omaisuus, perinnön saaminen, hyvännäköinen puoliso, hyvin käyttäytyvät lapset, hyvännäköiset lapset, helppo elämä eli rikas puoliso, netissä esim blogin tai instasivun runsas seuraajamäärä, hyvä työpaikka jossa viihtyy, ystäviä, omakotitalo, ... näistä jos edes pari osuu omalle kohdalle niin sinut lytätään.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 14:38"]Hoikkuus, hyvä kroppa, urheilullisuus, vauraus, omaisuus, perinnön saaminen, hyvännäköinen puoliso, hyvin käyttäytyvät lapset, hyvännäköiset lapset, helppo elämä eli rikas puoliso, netissä esim blogin tai instasivun runsas seuraajamäärä, hyvä työpaikka jossa viihtyy, ystäviä, omakotitalo, ... näistä jos edes pari osuu omalle kohdalle niin sinut lytätään.
[/quote]
Tällä tavalla. Kaikki pinnallinen aiheittaa ihmisissä pahansuopaa kateutta. Se kertoo enemmän itse ihmisestä yksilönö kuin itse kateudesta käsitteenä -pinnalliset ja materiakeskeiset ihmiset ovat henkisesti kehittymättömämpiä ja näin ollen ovat myös pahansuopia "parempien" lyttääjiä. Näin se vaan menee.
Ihminen jonka elämän prioriteetit ovat muualla kuin ulkoisen täydellisyyden tavoittelussa ovat älykkäämpiä, jotka tiedostavat että muita lyttäämällä ei omat puutteet poistu - päinvastoin vahvistavat negatiivista ominaisuuttaan - pahansuopaa kateutta
itse tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.
Suomi24 Keskustelut
https://keskustelu.suomi24.fi ncl...
Nclean palkka?
n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ... Semmonen tappaa Petra aseMinä myöhemmin soitetaan jutella
itse tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.
Suomi24 Keskustelut
https://keskustelu.suomi24.fi ncl...
Nclean palkka?
n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ...
Kuten yllä mainittiin. Jos tunnet kateutta niin paranna jotain aluetta elämässäsi. Kateus on hyvä ominaisuus, mutta se pitää tiedostaa.