Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oulu ja Seinäjoki. Mitä samaa, mitä eroja?

Vierailija
25.06.2015 |

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaxuhalit Ouluun, lestadiolaisten pääkaupunkiin.

Ei ole vielä häirinneet. Jehovia on joskus käynyt oven takana.

Vierailija
42/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oulu huomattavasti isompi, oikea kaupunki. seinäjoki maalaispitäjän keskusta.

oulussa on paljon lestadiolaisia, en tiedä onko seinäjoella uskonnollisuutta sillä tavalla?

Paljon helluntailaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

oulu huomattavasti isompi, oikea kaupunki. seinäjoki maalaispitäjän keskusta.

oulussa on paljon lestadiolaisia, en tiedä onko seinäjoella uskonnollisuutta sillä tavalla?

Paljon helluntailaisia.

Asun Seinäjoella enkä tunne yhtäkään hellaria.

Vierailija
44/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki

Vierailija
45/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa jyllää lesta mafia. Hirveä mesta.

Vierailija
46/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmissa asuneena:

Seinäjoki sopivan pieni paikka, mutta sielä on silti kaikki tarpeellinen. Helpot liikennejärjestelyt myös (paitsi hittona liikenneympyröitä). Kätevästi myös pääjunanradan varrella.

Oulussa tuulee pirusti, sataa vettä koko syksyn, haisee paskalta kun tuulen suunta on sopiva, mutta talvisin teiden kunnossapito toimii yllättävän hyvin. Ihan mukava paikka tämä Oulu, jos osaa vältellä pahimmat narkkialueet :)

Vierailija
47/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoki on sopivan kokoinen, kaikki toimii.

Vierailija
48/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella on isompi Ideapark.

Vierailija
49/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella ei montaa yönmustaa ole 👍

Vierailija
50/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistokaupunki on aina piirun verran elävämpi ja nuorekkaampi landelaiskaupunkeihin verrattuna.

Vierailija
51/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjoella on Suomen hienoin leffateatteri.

Vierailija
52/93 |
26.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmista pääsee nopeasti Kokkolaan 😃

Vierailija
53/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juntteja molemmissa, Seinäjoella enemmän väkilukuun suhteutettuna. Seinäjoki ei ole mikään oikea kaupunki vaan maakuntakeskus, joka on hemmetin ruma ja ankea paikka. Ja pieni. Kaikki tuntevat toisensa. Jos tykkää eteläpohjalaisesta punaniskameiningistä, kannattaa suunnata sinne. Ja uskovaisia on kyllä sielläkin, körttejä ja muitakin herätysliikkeitä, hellareita myös. Seinäjoella ei ole mitään tekemistä eikä näkemistä. No hyviä keikkoja ja festareita siellä sentään on.

Oulukin on ahdasmielinen kepulaisten ja uskovaisten maalaiskaupunki, jossa on kuitenkin enemmän kaupungin tuntua. Asukkaita on enemmän, ja siellä on sentään yliopisto, joka tuo kaupunkiin muitakin kuin lähiseudun kasvatteja. Ei sielläkään ole oikein mitään tekemistä, kun kaikki paikat suljetaan, koska mikään ei kannata. Keikkoja ei ole. Keskustasta siirretään kaikki johonkin laitakaupungilla sijaitsevaan ostoshelvettiin, jonne pääsee vain omalla autolla. Ja lestojen vaikutusvalta näkyy kyllä Oulun ankeutena. Keskusta on jatkuvasti revittynä auki, koska tyhjenevä keskusta tarvitsee ilmeisesti valtavan parkkihallin.

Keskusta-alueet on molemmissa kaupungeissa aika hajanaiset. Molemmissa paikoissa puhutaan myös vahvaa ja kamalaa murretta. Ja molemmissa ihmiset kyräilevät toisiaan.

Ai, minä taas tykkään Oulun murteesta. Se on kyllä tosi tarttuvaa. Jos hetkenkin kuuntelen jonkun sitä puhuvan, huomaan pian itsekin puhuvani kuin oululainen. :D

Vierailija
54/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulun "laitakauoungin ostoshelvetteihin" pääsee kylläkin busseilla. Yliopisto ei ole keskustassa, mutta yliopistolle on hyvät bussiyhteydet. Myös pyörällä pääsee helposti ympäri vuoden, siitä kiitos hyvälle talvikunnossapidolle.

Oulussa ei aina tuule, eikä aina ole kylmä.

Oulussa on kaikki mitä tarvitsee. Liikenneyhteydet hyvät. Asunnot halvempia kuin muissa isoissa kaupungeissa.

Lestoja on, mutta on paljon enemmän ei-lestoja. Itse en esim. tunne yhtään periteistä lestaperhettä (n. 10-15 lasta), vaikka olen asunut täällä vuodesta -03.

En minä täältä enää muuta pois, kun täällä on kaikki mitä tarvitsee.

Vierailija
55/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 5 vuotta Oulussa, muutin 3 v. sitten työn perässä muualle. Tykkäsin asua, enkä ymmärrä sitä, että muka paska haisee aina. Asuin kolmessa eri osoitteessa ja vain satunnaisia kertoja oli sellu-/paperitehtaan hajua. Eikä siellä aina tuullut.

Lestoja tunsin muutamia, ei ollut mulle haittaa.

Vierailija
56/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa hyvää:

1) Juna-asema

2) Lentokenttä

3) Kuusamontie, Kainuuntie ja Pohjantie

4) Muuttofirmat ja pakuvuokraamot

Seinäjoesta ei kokemusta mutta yhtä ankean oloisia mestoja. Seinäjoella saattaa tuurilla olla vähemmän pirivietereitä ja pyörävarkaita.

Vierailija
57/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä "siellä tuulee", "on kylmä" jne. valitusta. Tuulee Helsingissä, Turussa ja kaikissa muissakin rannikon kaupungeissa. Ja kylmempi on tänä talvena ollut keskimäärin Etelä-Suomessa kuin Oulussa :D

Yrittäkää keksiä perusteluja, jotka ei ole tasoa "siellä sataa".

Vierailija
58/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon Seinäjoelta ja halusin pois kun on niin köppäänen ja ankea paikka. Ei mitään nättiä eikä kivaa, tylsä ja ruma paikka. Aina moititaan kuinka me etelä-pohjalaaset oomme nuivia ja omahyväisiä, se ei pidä paikkaansa. Ei täällä sen kummemmin ärsyttäviä ihmisiä ole kuin muuallakaan. Tottakai sekaan mahtuu itseriittoista ja tylsää porukkaa mutta ihan kivoja me oomma ja meidän kanssa tulee juttuun.

Mutta joo, jos ei sulla ole oikiaa asiaa Seinäjoelle niin ei kannata mennä. Mistään et jää paitsi.

Vierailija
59/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululle plussaa merellisyydestä ja hienoista joki- ja koskimaisemista siltoineen keskellä kaupunkia. Miinusta sijainnista liian pohjoisessa (=pitkät talvet). Seinäjoelle plussaa keskeisestä sijainnista junalla liikkumista ajatellen, miinusta lentoyhteyksien puuttumisesta ja ennen kaikkea tylsästä "kauppalamaisuudesta" ja Suomen rumimmasta kirkosta (anteeksi).

Kummassakin asunut, en tykkäisi enää.

Vierailija
60/93 |
27.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäjokiset osaa olla aika juntteja, vaikka on siellä fiksuakin porukkaa. Oulussa taas hajoaa pää siihen niiden murteeseen. Eihä sitä jaksa kuunnella.