Köyhyysdokkari – pitäisikö nimen olla kuitenkin masennusdokkari?
Näen dokkarista masennusta, en niinkään köyhyyttä.
Olen itse yh-äiti, toimeentulotuella toimeentuleva yliopisto-opiskelija. Tulemme ihan hyvin toimeen, vaikka välillä on toki tiukkaa. Syömme paljon kaurapuuroa – mikä ei minusta ole mikään ongelma, vaan ennemminkin terveysetu. En osta koskaan leipää; leivon aina itse. Teen muunkin ruoan itse ja pidän kiinni säännöllisistä ruoka-ajoista. Lapsen harrastekuluja saa kuittia vastaan täydentävänä toimeentulotukena. Ostan lapselleni sekä itselleni paljon vaatteita torista ja kirppikseltä. Sen sijaan meillä ei ole autoa, eikä rivitaloasuntoa, vaan kaksio, jossa tulemme ihan välttävästi toimeen. Lähtökohtaisesti olen toiveikas tulevaisuuden suhteen. Lapsi pärjää hienosti koulussa ja itse valmistun pian maisteriksi, jonka jälkeen on mahdollista nostaa tulotasoa jopa puolella. Pidän itsestäni hyvää huolta: syön terveellisesti, liikun (välillä pakostakin) ja haen herkästi apua jos koen, että sellaista tarvitsemme.
Luulen siis, että dokkarin henkilöiden juuri syy on masennus, ei niinkään köyhyys. Onnellinen ihminen jaksaa tilapäistä köyhyyttä ja taistella paremman elämän puolesta.
Laajemmat mielenterveyspalvelut sekä elämänhallintakurssit osaksi Suomen yhteiskuntaa siis!
Kommentit (20)
Minkä takia on niin paljon masentuneita ihmisiä? Sekin on hyvä kysymys.
Itse itseään ruokkiva ketju. Paska työpaikka/yt-neuvottelut->masennut->potkut ja työttömäksi->masennut->et jaksa hakea töitä/kouluttautua->masennut lisää.
Lapsiperhe->masennut->erityislöapsi->masennut->rahapula->masennut lisää->jne.
9€/päivässä "työpaikka"->masennut->
Hatunnosto miehelle sitä, että ei dokaamaan ole ratkennut. 90% siihen kuitenkin jossain vaiheessa lankeaisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse itseään ruokkiva ketju. Paska työpaikka/yt-neuvottelut->masennut->potkut ja työttömäksi->masennut->et jaksa hakea töitä/kouluttautua->masennut lisää.
Hatunnosto miehelle sitä, että ei dokaamaan ole ratkennut. 90% siihen kuitenkin jossain vaiheessa lankeaisi.
Miksi miehet ryyppää?
Minä minä minä ja minä. Kun sinulla on kaikki hyvin, muilla pitää kanssa olla. Idiootti.
Niin, mies vaikutti masentuneelta, vaimo yksinkertaiselta. Vaimo ei varmaan edes tiennyt, että ulosotossa on velkoja. Mies tarvitsisi apua, koska vissiin on opiskellut ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Minä minä minä ja minä. Kun sinulla on kaikki hyvin, muilla pitää kanssa olla. Idiootti.
Ei ollut tarkoitus olla itsekäs vaan nähdä mekanismien taakse. Pahoittelut, jos aloituksesta tuli minä minä -viboja.
Näen siis, ettei köyhyys ole ongelma; ongelma on joku toinen syy, kenties masennus.
En siis ole painamassa alas dokkarin henkilöitä vaan yritän ymmärtää ja tiedostaa, mikä heitä oikeasti auttaisi. Niin olen toiminut itsenikin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet ryyppää?
Ovat tottuneet paapomiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi miehet ryyppää?
Masentaa liikaa ja ryyppääminen lisää masennusta, jolloin pitää ryypätä lisää ja taas masentaa entistä enemmän ja niin edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja yksinäisyys on globaali vitsaus. Huolestuttavaa jos päästetään vielä pahenemaan, tähän päälle vielä riippuvuudet niin huh. Tarttis tehdä jotain.
Syitä löytyy varmasn yksilöhistoriasta kansallisiin traumoihin ja globaaliin näköalattomuuteen ja arvoköyhyyteen. Yhteisöt hajotetaan kun pitää olla niin riippumaton individuaali.
Hulluutta tuotetaan elämäntavoilla.
Masennus on silti terveempi reaktio kuin psykopatia, jossa sitten vaan tuhotaan yhteistä hyvää. Masentuneet ehkä tajuavat tämän mutta ovat voimattomia sen edessä.
Joku nyt ei täsmää:
1. Toimeentulotukea ei myönnetä opintoihin, vaan opiskelijan etuus on opintolaina ja opintoraha
2.kuukausittain myönnettävää toimeentulotukea ei ole olemassakaan, eikä sitä kohdenneta varsinkaan harrastuksiin.
Joko olet keksinyt tuet päässäsi, tai olet sossun kaveri tai tuttu ja tukijärjestely on hoidettu ns. tiskin alta.
Vierailija kirjoitti:
Joku nyt ei täsmää:
1. Toimeentulotukea ei myönnetä opintoihin, vaan opiskelijan etuus on opintolaina ja opintoraha
2.kuukausittain myönnettävää toimeentulotukea ei ole olemassakaan, eikä sitä kohdenneta varsinkaan harrastuksiin.
Joko olet keksinyt tuet päässäsi, tai olet sossun kaveri tai tuttu ja tukijärjestely on hoidettu ns. tiskin alta.
Väärin. Opiskeluihin voi saada toimeentulotukea jos opintotukikuukaudet on käytetty. Minun kohdallani asia on juurikin niin. (Opiskelin aikoinani AMK-tutkinno, joka ei enää työllistä.)
Mistä sait päähäsi tuon kuukausittain myönnettävän tuen? Ja enkös nimenomaan sanonut, että täydentävä toimeentulotuki korvaa lapsen harrastuskulut.
Valitettavasti itse olet nyt tietämätön. Asenteesi on myös aika toksinen…
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus ja yksinäisyys on globaali vitsaus. Huolestuttavaa jos päästetään vielä pahenemaan, tähän päälle vielä riippuvuudet niin huh. Tarttis tehdä jotain.
Syitä löytyy varmasn yksilöhistoriasta kansallisiin traumoihin ja globaaliin näköalattomuuteen ja arvoköyhyyteen. Yhteisöt hajotetaan kun pitää olla niin riippumaton individuaali.Hulluutta tuotetaan elämäntavoilla.
Masennus on silti terveempi reaktio kuin psykopatia, jossa sitten vaan tuhotaan yhteistä hyvää. Masentuneet ehkä tajuavat tämän mutta ovat voimattomia sen edessä.
Näinhän se juuri on!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä dokkari? Linkki?
Perjantai-dokkari, areenasta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Johan reagoit rajusti!
Minusta tuo ei ollut lainkaan ylimielinen minäminä-kommentti vaan hyvinkin empaattinen ja hyvällä tavalla neuvoa antava.
T: Eri
Ennemmin perheen äiti voisi syödä vähemmän kuin isä.
En usko pelkkään masennukseen. Jossakin vaiheessa ei vaan enää jaksa taistella aivan kaikista & kaikesta - tämä ei liity masennukseen vaan siihen, että jotkut asiat ja niiden hoitaminen viranomaisten tai muiden tahojen kanssa on tehty hankaliksi ja jopa mahdottomiksi. Vaaditaan toimittamaan lisäselvityksiä ja papereita, jotka on jo kertaalleen toimitettu, hakijaa (ja vars. valituksen jostakin tehnyttä) ei uskota, hylkäävistä päätöksistä ei tule esim. valitusosoituksia mukana... Joskus pienenkin ongelman selvittäminen vaatisi kokopäiväistä työtä virka-aikana koneen ääressä, tulostamista, skannaamista jne. Usko tulevaisuuteen ja omiin oikeuksiin alkaa vähemmästäkin hiipua!
Dokkarissa perheen äiti ja ainakin kaksi lapsista ovat ylipainoisia, joten ruokaan kyllä riittää rahaa. Keittiön kaapissa näkyi myös sipsejä ja kallista mysliä. Perheen isä kertoi olleensa työtön pari kuukautta ja siitä alkoi velkakierre. Eli todella huonoa taloudenpitoa. Isä ilmeisesti nyt on kai töissä? Meni vähän ohi... Perheen äiti varmaan saa jotain työkyvyttömyyseläkettä tai vastaavaa. Ylipainon pudottaminen auttaisi sydämen vajaatoiminnassa, minkä kanssa varmasti voisi kevyttä toimistotyötä tehdä. 5 lapsesta saa lähes 700 euroa kuussa. Tatuointeihin on näemmä riittänyt rahaa. Ilmeisesti rahaa on myös pitää lemmikkiä?! Taustalla vilahti kissa. Muksut syövät myös täyslihaa jossain välissä. Onko auto mikään pakollinen? Riippuu tietty isän työpaikasta... Ei ole rahasta puutetta tuolla perheellä, eivät vain osaa käyttää sitä!
Vierailija kirjoitti:
Dokkarissa perheen äiti ja ainakin kaksi lapsista ovat ylipainoisia, joten ruokaan kyllä riittää rahaa. Keittiön kaapissa näkyi myös sipsejä ja kallista mysliä. Perheen isä kertoi olleensa työtön pari kuukautta ja siitä alkoi velkakierre. Eli todella huonoa taloudenpitoa. Isä ilmeisesti nyt on kai töissä? Meni vähän ohi... Perheen äiti varmaan saa jotain työkyvyttömyyseläkettä tai vastaavaa. Ylipainon pudottaminen auttaisi sydämen vajaatoiminnassa, minkä kanssa varmasti voisi kevyttä toimistotyötä tehdä. 5 lapsesta saa lähes 700 euroa kuussa. Tatuointeihin on näemmä riittänyt rahaa. Ilmeisesti rahaa on myös pitää lemmikkiä?! Taustalla vilahti kissa. Muksut syövät myös täyslihaa jossain välissä. Onko auto mikään pakollinen? Riippuu tietty isän työpaikasta... Ei ole rahasta puutetta tuolla perheellä, eivät vain osaa käyttää sitä!
Köyhät on lihavia, koska niillä ei ole vara terveelliseen ruokaan
Miksi lapsia on viisi?