Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lohikiusaus? Miten teet?

Vierailija
13.02.2022 |

Paistetaanko se lohi ensin vai laitetaanko perunoiden sekaan raakana. Minkä kokoisina paloina? Mitkä mausteet parhaat?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpointa ja nopeinta on käyttää kylmäsavulohta: on ”kypsää” ja suolattukin jo valmiiksi. Sitten vaan lohen kanssa perunasipulia ja (maustettua) kermaa vuokaan ja vuoka uuniin…

Jos käyttää raakaa lohta, joutuu enemmän miettimään maustamista ja lohen kypsymistä. Sitä vaan suikaloituna muiden aineksien kanssa vuokaan ja reipasta maustamista ettei jää mauttomaksi.

Vierailija
2/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpointa ja nopeinta on käyttää kylmäsavulohta: on ”kypsää” ja suolattukin jo valmiiksi. Sitten vaan lohen kanssa perunasipulia ja (maustettua) kermaa vuokaan ja vuoka uuniin…

Jos käyttää raakaa lohta, joutuu enemmän miettimään maustamista ja lohen kypsymistä. Sitä vaan suikaloituna muiden aineksien kanssa vuokaan ja reipasta maustamista ettei jää mauttomaksi.

Mulla on melempia lohia, kun aattelin että tuosta kylmäsavusta tulee makua enemmän. Mutta siis raakana siivuina voi tuon lohen laittaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunasipulisekoitusta pohjalle, raakaa merilohta kuutioina, loput perunoista päälle. Suolaa ja tilliä päälle ja sitten kermaa ja vähän juustoraastetta. Joskus laitan myös kalalientä kerman lisäksi.

Vierailija
4/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän "aitoja" perunoita. Siis kuorin ja pilkon itse. Sipuli samaten. Lohi kypentämättömänä sekaan. Voi toki käyttää myös lämminsavulohta, mut mun makuun tulee vähän tunkkainen maku. Sit suolaa, pippuria ja kermaa sekaan ja uuniin hautumaan.

Vierailija
5/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylmäsavu- tai graavilohta punalaputettuna, perunasipulisekoitus pakasteesta ja aitoa kermaa, valkopippuria ja tilliä, suola tulee kalasta.

Valmistuksen kannalta pikaruokaa, 5min ja uunissaolo.

Vierailija
6/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olin tulossa kirjoittamaan. Eli jos haluaa nopeammin sapuskan, niin kylmäsavulohta ja valmista perunasipulia sekaan. Itse laitan vielä kunnolla ruokakermaa ja mausteita tietenkin sen sekaan, päälle paljon juustoraastetta ja kaikki tykkäävät.

Vierailija
7/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylmäsavu- tai graavilohta punalaputettuna, perunasipulisekoitus pakasteesta ja aitoa kermaa, valkopippuria ja tilliä, suola tulee kalasta.

En osta ikinä kalaa punalaputettuna! Kerran ostin ja saimme koko perhe ruokamyrkytyksen. Jos kaupassa ei ole minun mieleeni tarpeeksi tuoretta kalaa, niin en osta sitä ollenkaan. Joissakin asioissa en tingi yhtään.

Vierailija
8/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on melempia lohia, kun aattelin että tuosta kylmäsavusta tulee makua enemmän. Mutta siis raakana siivuina voi tuon lohen laittaa?

Voi laittaa. Laitetaanhan kala uunipellillekin raakana juuresten kera, miksi ei perunoiden kanssa vuokaan?

Graavilohestakin saa laatikon. Tonnikalaa en ole kokeillut, millaista mahtaisi tulla. /sivusta

Vierailija
9/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta ikinä kalaa punalaputettuna! Kerran ostin ja saimme koko perhe ruokamyrkytyksen. Jos kaupassa ei ole minun mieleeni tarpeeksi tuoretta kalaa, niin en osta sitä ollenkaan. Joissakin asioissa en tingi yhtään.

Sama täällä, botulismia en halua ja jossain vaiheessa nuo pakattujen kalojen myyntipäivät eivät olleet ollenkaan realistiset vaan pilaantunutta kalaa oli myynnissä, vaikka päivämäärää oli vielä jäljellä.

Vierailija
10/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis se raaka lohihan kypsyy samalla kuin ne perunat! Kylmäsavulohi vaan kuivuu.

Vierailija
11/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suikaloin perunat itse, pilkon kylmäsavulohen. Kerroksittain vuokaan perunaa, lihta ja mausteita (pippuri, tilli, maltillisesti yrttisuolaa, koska kylmäsavulohi on suolaista). Päälle 2 dl kermaa ja purkillinen creme fraichea sekoitettuna.

Vierailija
12/12 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin vaikeaksi menee mietintä, niin kannattaa ostaa Kokkikartanon valmista lohikiusausta.