Tyttö 19 v BMI 17,7 - pitääkö puuttua?
Äiti ja isä alkavat olla huolestuneita. Tyttö syö kohtuullisen hyvin ja liikkuu säännöllisesti mutta ei mitenkään pakonomaisesti. Hän on erikoisen pitkä ja kovin hoikka. Rintoja ja lantiota ei ole nimeksikään, samoin luut ovat kovin ohuet. Luunmurtumia on usein urheiluharrastuksen seurauksena. Mustelmia tulee usein. Kuukautiset hyvin epäsäännölliset ja kivuliaat. Välillä valittaa huimausta ja väsymystä. On viime aikoina alkanut puhua mallintöihin hakeutumisesta. Ei kuitenkaan mitenkään sairaalloisen kiinnostunut ulkonäöstään. Erakkoluonne, ei juurikaan kavereita koulun ja urheiluharrastuksen ulkopuolelta. Olemme huolestuneita, koska tyttö painaa pituuteen nähden todella vähän. Vaikea tilanne eli mitä voisi tehdä? Emme halua lietsoa paniikkia tai saada tyttöä epävarmaksi ulkonäöstään. Miten pitäisi lähestyä, pitääkö olla yhteydessä esim terveyskeskukseen?
Kommentit (52)
Ap jatkaa vielä. Käytiin tytön kanssa periaatteellinen kahvipöytäkeskustelu aamulla. On hyvää aikaa jutella, mökillä kun ollaan. Tyttö lupaa syödä paremmin "jos se nyt on siitä kiinni". Kiistää kuitenkin että mitään ongelmaa olisi olemassa. Ehdoton mökille yhteistä kalorinkaskenta viikkoa. Syödään yhdessä ja lasketaan kumpikin ne kalorit, että tiedetään missä mennään. Ei innostunut yhtään. En toisaalta haluaisi ryhtyä tarkkailemaan syömistä :( Ei suostu lääkärille ainakaan nyt kesällä, ehkä voi harkita YTHS:ää syksyllä. Ei halua terveyskeskukseen. Päässään ei ole kuulemma mitään vikaa. Taustoista vielä sen verran, että tyttö kasvoi neljässä vuodessa hurjasti mutta paino nousi samana aika vain noin 3-4 kg. Kasvu päättyi pari-kolme vuotta sitten ja tyttö on silminnähden vielä vähän laihtunut tästä. En tiedä tarkkaan mitä painaa, tuo 17,7 BMI perustuu hänen omaan ilmoitukseensa. Urheiluharrastuksesta myös sen verran, että tyttö joutui pois edustusjoukkueesta juniorina, juuri jatkuvien loukkaantumisten takia joista harjoittelu kärsi. Harrastaa nyt toisessa seurassa opiskelupaikkakunnalla, mutta ilmeisesti sattumanvaraisemmin, ei puhu kilpailumatkoista tms. Käy joogassa ja lenkkeilee säännöllisesti. Mielestäni tytöllä in rento ja luonteva ote liikuntaan, kamalaa se hössötys "aktiiviaikoina" etenkin kun muut perheessä ei ole urheilijoita, päinvastoin. Koitan nyt saada tytön syömään kunnolla (annoskokoa väjän isommaksi ja välipaloja) kun kerran on meidän kanssa täällä mökillä. Ap
jos urheilee paljon niin silloin menkat yleensä epäsäännölliset ja muutenkin todella laihoja. mun sisko harrastaa voimistelua maajoukkueessa ja tosi laiha (myös minä oon laiha) ja menkat on epäsäännölliset.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:49"]Miten niin todella vähän? Normaaliahan tuo paino on. Ton ikäisillä se nyt on vähän mitä on. Ärsyttää, kun heti kun on lievää alipainoa, aletaan huudella a-sanaa. Fyysisen terveydentilan kannalta kannattaa mennä lääkäriin. Mutta ei se välttämättä painosta johdu.
[/quote]
Ei ole normaalia olla alipainoinen
Älä nyt mitään kalorien kyttäämisiä sille opeta.
Lievä masennus voi olla syynä ruokahaluttomuuteen.
Riippuu ihmisestä. Jos paino laskenut yllättäen ja kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi niin se on jo vakava merkki.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:41"]
Äiti ja isä alkavat olla huolestuneita. Tyttö syö kohtuullisen hyvin ja liikkuu säännöllisesti mutta ei mitenkään pakonomaisesti. Hän on erikoisen pitkä ja kovin hoikka. Rintoja ja lantiota ei ole nimeksikään, samoin luut ovat kovin ohuet. Luunmurtumia on usein urheiluharrastuksen seurauksena. Mustelmia tulee usein. Kuukautiset hyvin epäsäännölliset ja kivuliaat. Välillä valittaa huimausta ja väsymystä. On viime aikoina alkanut puhua mallintöihin hakeutumisesta. Ei kuitenkaan mitenkään sairaalloisen kiinnostunut ulkonäöstään. Erakkoluonne, ei juurikaan kavereita koulun ja urheiluharrastuksen ulkopuolelta. Olemme huolestuneita, koska tyttö painaa pituuteen nähden todella vähän. Vaikea tilanne eli mitä voisi tehdä? Emme halua lietsoa paniikkia tai saada tyttöä epävarmaksi ulkonäöstään. Miten pitäisi lähestyä, pitääkö olla yhteydessä esim terveyskeskukseen?
[/quote]
Minun tyttöystävä on BMI 16.8-17.0 eikä hän ole mikään heikkokuntoinen anorektikko; pelaa tennistä ja patikoi vuorilla säännöllisesti. Eli en olisi tuosta BMIstä huolissani, mutta jos on kovin sairaalloinen niin voisi tarkistaa ettei ruokavalio ole liian yksipuolinen
[/quote]
Hei, se että sun tyttöystävä on terve bmi 17:ssa ei tarkoita että kaikki muutkin ovat. Suurimmalla osalla naisista ei tulisi siinä painossa normaalisti edes kuukautiset.
[/quote]
Eikä ole terve tuokaan tyttö.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:09"]jos urheilee paljon niin silloin menkat yleensä epäsäännölliset ja muutenkin todella laihoja. mun sisko harrastaa voimistelua maajoukkueessa ja tosi laiha (myös minä oon laiha) ja menkat on epäsäännölliset.
[/quote]
Mutta kun ei enää urheile niin paljon, vakavampi harrastus katkesi pari vuotta sitten. Syy oli toistuvat luunmurtumat ja pitkät harjoittelemattomat jaksot niistä johtuen. Nyt en tiedä kuinka usein käy harkoissa jne. Ap
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:14"]Riippuu ihmisestä. Jos paino laskenut yllättäen ja kuukautiset muuttuneet epäsäännöllisiksi niin se on jo vakava merkki.
[/quote]
Paino ei ole laskenut yllättäen, vaan ei ole noussut juuri yhtään vaikka pituutta tuli lisää liki 20 cm. Ja kasvun pydähdyttyä paino alkanut laskea ilmeisesti. Tämä on siis tavallaan jatkunut jo kuusi tai seitsemän vuotta, mistä syystä niin huolissaan ollaankin. Ap
Tyttösi kuullostaa aivan minulta 19-vuotiaana. Olen myöskin pitkä, hoikka ja muodoton. 19-vuotiaana bmi kin oli varmasti jopa alle 17. Olin aivan neuroottinen ulkonäöstäni ja syömisestä, ihailin malleja ja lueskelin pro ana ja thinspiration foorumeita. En sitä silloin tajunnut mutta jälkeenpäin olen diagnosoinut itselläni syömishäiriön. Kunpa joku olisi asiaan silloin puuttunut tai kysynyt miten menee. Olisin varmasti kiistänyt kaiken, mutta tieto siitä, että joku välittää ja tukee on mahdollisessa kriisissä tärkeä. Voi myös olla, että tyttösi on terve ja vain kasvuvaiheen jälkeen luonnostaan kuikelo. Epäsäänölliset menkat ja luumurtumat eivät tosin kuullosta yhtäään hyvältä. Ne pitää tutkia!
Mikäs se urheiluharrastus nyt on, kun sitä ei voida paljastaa?
[quote author="Vierailija" time="26.06.2015 klo 15:34"]Mikäs se urheiluharrastus nyt on, kun sitä ei voida paljastaa?
[/quote]
Sen verran harvinainen, että haluan suojella henkilöllisyyttä. Ap
Sinuna pelastaisin itseni! Syömishäiriöinen vetää suohon tukijoukkonsa ja ankeuttaa heidän elämänsä. Hän tulee joka tapauksessa syyttämään sinua jossain vaiheessa kaikesta ja mahdollisesta, joten "teit niin tai näin, teit aina väärinpäin".
Ihan normaalilta kuulostaa, itsellä on BMI 16 ja olen ihan sopusuhtaisen näköinen ja terve 25v nainen, reisissä ja takamuksessa olisi jopa vähän kiinteyttämisen varaa mutta en jaksa välittää kun vihaan liikuntaa. Pointti on ettei kaikki ole heti anorektikoilta jos bmi on vähän alhainen. Varsinkin jos tyttö jaksaa urheilla ja syödä niin eihän hänellä ole mitään hätää. Hemoglobiini kantsii kuitenkin tarkastaa.
Epäsäännölliset menkat voi johtua ihan pelkästä stressistäkin ja voi olla ettei tuo painokaan ole niin alhainen etteikö voisi olla ihan normaalia.
Tosin syömishäiriöiset on taitavia peittelemään ja valehtelemaan. Itse ainakin teininä onnistuin "vahingossa" laihtumaan paljon vaikka asuin perheen tykönä. Oksensin ja liikuin AINA kun muut eivät olleet kotona ja jos kävin lenkillä niin sanoin vanhemmille käyväni kävelyllä ja oikeesti juoksin niin pitkään ettei jalat enää kantanut ja alkoi oksettaa. Ja vanhemmille tottakai kerrottiin paino jokunen kilo yläkanttiin.
Tuo kalorien laskenta ei minustakaan kyllä kuulosta hyvältä idealta, itseä ainakin olisi vaan ahdistanut.
Voimia sinulle, nämä on tosi herkkiä ja vaikeita asioita.
Oleellista on mielestäni se, onko tyttö ollut aina rakenteeltaan tuollainen, vai onko tähän tullut joku muutos?
Onhan rauta-arvot tarkistettu, jos huimaa ja väsyttää?
Nuo luun murtumat eivät kyllä kuulosta hyvältä...
Miten niin todella vähän? Normaaliahan tuo paino on. Ton ikäisillä se nyt on vähän mitä on. Ärsyttää, kun heti kun on lievää alipainoa, aletaan huudella a-sanaa. Fyysisen terveydentilan kannalta kannattaa mennä lääkäriin. Mutta ei se välttämättä painosta johdu.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2015 klo 19:45"]Oleellista on mielestäni se, onko tyttö ollut aina rakenteeltaan tuollainen, vai onko tähän tullut joku muutos?
Onhan rauta-arvot tarkistettu, jos huimaa ja väsyttää?
Nuo luun murtumat eivät kyllä kuulosta hyvältä...
[/quote]
On aina ollut samanlainen mutta viimeisten kasvupyrähdysten aikana painon nouseminen on vähentynyt. Kasvoi siis 18-vuotiaaksi asti mutta paino nousi 3 vuodessa vain pari kiloa. On perinyt isänsä pituuden ja vartalon ja minun luuston. Oken todella pieniluinen ja siro. Murtumia ollut 4-5 kolmen vuoden aikana. Joutui pois edustusjoukkueesta tästä syystä. Syö kaikkea mutta pieniä annoksia. Vatsaan myös usein " sattuu" ruokailun jälkeen. Juo paljon vettä. Alan huolestua tosissaan koska tyttö myös palelee koko ajan. Osti juuri itselleen toppatakin jota pitää vaikka kesä.
Veriarvot otettiin viime syksynä kun lääkärissä murtuman vuoksi. Ei anemiaa mutta muistaakseni rautaa ja mangaania ja kalkkia määrättiin ja syö kai edelleenkin.
Onko siis BMI 17,7 mielestänne liian laiha?
Siis tyttö pitäisi ainakin saada lääkäriin! Kiitos neuvoista! Onhan tuossa kaikkea tutkittavaa, vaikkei sitä painoa niin korostaisikaan.