Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuudesta kärsivä, miten olet saanut parannettua unen laatua?

Vierailija
12.02.2022 |

Mulla on ollut oikeastaan koko elämäni vaikeuksia nukahtaa ja pysyä unessa. Laadukasta untahan ei tähän yhtälöön kovin paljoa mahdu. Nukahtaminen saattaa kestää tunteja ja herään hetken päästä säpsähtäen. Nyt olen ottanut iltaisin pienen määrän Doxepin-nimistä lääkettä ja jonkun verran on ehkä auttanut. Pitääköhän nyt jatkuvasti nukkua unilääkkeiden avulla, jos tahtoo mielenterveyden pysyvän reilassa, mulle todettiin syksyllä myös vaikea masennus. Sairaslomalla olen ollut puoli vuotta, eikä lääkäri ole kovin toiveikas työkuntoisuuteni paranemisen suhteen.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon koko ikäni ollut herkkäuninen ja erilaisia nukahtamis/ liian aikaisin heräämisjaksoja on ollut paljon. En kestä yhtään stressiä, en kofeiinia (edes teetä) klo 15 jälkeen. Kaikkia mahdollisia unilääkkeitä on nuorena kokeiltu, eikä mikään auttanut siten ettei seuraavana päivänä ollut tokkuraa.

Täysin stressitön elämä ja ehdottoman säännöllinen rytmi ja ruokavalio on ainoa keino nukkua kohtalaisesti. Ainoa lääke, joka on auttanut nukahtamaan ilman tokkuraa on Atarax, jota sain allergian vuoksi ja se auttoikin samalla vahingossa unettomuuteen.

Tsemppiä sinulle, toivottavasti saat apua.

Vierailija
2/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on sellaista tasapainoilua jos alla on masennus/ahdistus. Voi keikahtaa helposti ylivireydeksi.

Mulla on lohduttanut ajatus että unettomuus on useimmiten jakso joka taittuu kun väsymys kertakaikkiaan ajaa uneen. Tuskallista kyllä kun on siinä kohtaa että on useampi liki läpivalvottu (silmät kiinni maattu) yö alla.

Oletko kokeillut mirtatsapiinia? Useimpia tuo väsyttää mutta ikävästi myös väsymys (raskas tahmea unelias olo) jatkuu seuraavana päivänä. Mutta jos olet saikulla nuku ehdottomasti silloin kun uni tulee.

Pahoina unettomuusjaksoinahan homma menee sellaiseksi että just päivällä voikin olla jo niin poikki että kykeneekin rentoutumaan. En jaksanut kuunnella tätä "on nukuttava vain öisin".

On nukuttava silloin kun se vihdoin onnistuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murhasin naapurini, mutta nyt tarvitsen tulpat nenään.

Vierailija
4/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekä veljeni etä poikani ovat saneet apua painopeitosta. Veli nukkuu lisäksi talonsa kuistilla ympäri vuoden, tarvittaessa teltassa. Unen laatu parani ratkaisevasti.

Vierailija
5/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sirdalud iltaisin. Pitää lihasjäykkyyden poissa ja väsyttävästä sivuvaikutuksesta tulee hyödyllinen.

Vierailija
6/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiinia kokeilin, mutta ei auttanut tuohon nukahtamis-ongelmaan, silti valvoin useita tunteja odottaen unta, kokeilin eri määrillä. Sitten alkoi älyttömästi suuta kuivattaa yöllä, kun taas muuten hiki valui niin, että lakanat oli märät. Mulla on uusi, hyvä sänky ja tyyny, vaihdan lakanat viikottain, tuuletan joka päivä makuuhuoneen ja makuuhuone on mukavan viileä ja pimeä. Nukkumisolosuhteissa ei pitäisi olla mitään vikaa, uni ei vaan tule. Kahvia tai teetä en ole ikinä edes juonut säännöllisesti, alkoa menee kohtuullisesti. Syöminen on ollut nyt vähän niin ja näin, ei ole oikein jaksanut keskittyä säännölliseen syömiseen ja tullut välillä ihan fyysisesti huono olo, kun yrittänyt syödä. Kaikenlaisen säännöllisen rytmin ylläpito on vaan niin vaikeaa, kun on kokoajan väsynyt ja voimaton olo.

ap

Vierailija
7/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä sitä täytyy nukkua, mikäli ei ilman pysty. Unentarve toki vaihtelee ihmisillä, mutta jokainen sitä unta tarvitsee, ei se ole mikään valintakysymys. Kannattaa vaan kysyä lääkäriltä tarkat ohjeet, miten lääkkeitä syödä.

Itse syön rauhoittavaksi luokiteltua lääkettä, maksimiannosta en ikinä ylitä ja viikossa pidän aina vähintään kaksi lääkkeetöntä yötä. Näin ei toleranssi kasva eikä myöskään tule riippuvuutta. Näin olen mennyt jo kohta 20 vuotta. Annostusta juuri laskettiin, koska olen jo eläkeiän kynnyksellä (ikä vaikuttaa lääkkeen imeytymiseen) mutta muuten annos on pysynyt samana ja toimivana ja olen kyennyt koko ajan käymään töissä.

Vierailija
8/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin kroonisesta unettomuudesta joten konsteja on vaikka millaisia. Tässä itselleni merkityksellisemmät:

- kunnon nukahtamislääkkeet sellaisena kombona joka toimii esim nukahtamislääke + ketipinor (nukahtamislääke auttaa nukahtamaan ja ketipinor pysymään unessa). En ole koskaan pääsemässä näistä eroon ja ei se näin 10v jälkeen enää hetkauta. Sitä edelliset 10v oli hirvittävää etsimistä ja säätämistä ja kammottavaa unettomuutta ennen kuin löytyi oikea lääke.

- painopeitto

- viileä makuuhuone

- kunnon korvatulpat. Ei sellaiset vaahtokumiset vaan kunnon silikoniset, itselläni Loop earplugit

- kunnon unimaski kuten Manta sleep mask, itselleni sopi se max-panta ja siihen silkkiset silmäkupit

- samanlainen rytmi arkena ja vapaalla

Vierailija
9/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeillä sitä täytyy nukkua, mikäli ei ilman pysty. Unentarve toki vaihtelee ihmisillä, mutta jokainen sitä unta tarvitsee, ei se ole mikään valintakysymys. Kannattaa vaan kysyä lääkäriltä tarkat ohjeet, miten lääkkeitä syödä.

Itse syön rauhoittavaksi luokiteltua lääkettä, maksimiannosta en ikinä ylitä ja viikossa pidän aina vähintään kaksi lääkkeetöntä yötä. Näin ei toleranssi kasva eikä myöskään tule riippuvuutta. Näin olen mennyt jo kohta 20 vuotta. Annostusta juuri laskettiin, koska olen jo eläkeiän kynnyksellä (ikä vaikuttaa lääkkeen imeytymiseen) mutta muuten annos on pysynyt samana ja toimivana ja olen kyennyt koko ajan käymään töissä.

Pystytkö nukkumaan noilla kahdella lääkkeettömällä yöllä? Itse sain valvomisen seurauksena kouristuskohtauksen ja en vapaaehtoisesti enää koskaan uskalla valvoa edes yhtä yötä.

Vierailija
10/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän eri osien tarkka erottelu helpottaa kehon rytmiä:

Aamulla heräämiseen sarastusvalo, ja pimennysverhot auki. Kirkasta. Kiskaisu ylös vaikkei huvita. Värikäs aamupala, vaikka vain kolme mandariiniviipaletta.

Päivällä valoa ja ääntä ja liikettä. Ei mitään hiipimistä. Lämmin ruoka.

Illalla kuuden jälkeen ei kattovaloja. Pöytälamput vain. Iltapalaa. Rauhalliset äänet, ei meteliä. Ei sinivaloa, kännykän/tietokoneen näytössä blue light filter

Nukkumaan mennessä: iltapesut, pimennysverho, viileä huone, peittokasat päälle. Jos ajatuksia pyörii päässä, niiden listaaminen paperille rauhoittaa mielen. Unisukat. Kaksi muotoiltua tyynyä, joiden välillä vaihdan jos "lämpenee liikaa".

Rutiinit on itselleni tärkeitä. Alkaa haukotuttaa jo kun tekee ensimmäisen osan iltarutiineista. Silti yöheräilyä tapahtuu välillä. Mutta nykyään aina tiedän saavani unen illalla, ja usein vielä aamulla vaikka olisin valvonut 03-06.

Vierailija
11/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor 12,5 mg puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Isompaa annosta ei tarvita. Töysän apteekki tekee näitä pienillä annoksilla, muut ovat 25 mg, joiden puolittaminen on haastavaa ilman apteekista ostettavaa laitetta. Pyydä lääkäriltä resepti, kyllä ne apteekit tilaa Töysan apteekilta, jos ei ole valikoimissa.

Vierailija
12/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jatkamaan sopivan lääkkeen etsimistä lääkärin kanssa. Ketipinoria en itse missään nimessä suosittele kokeilemaan, se aiheuttaa todella monille pahoja sivuoireita ja pitkällä aikavälillä muutoksia aivojen rakenteeseen. Eräs psykiatri totesi minulle, että hänen mielestään kyseessä on täysin epäsopiva lääke unettomuuteen, mutta sitä määrätään vain koska siitä tulee ihmisille niin kauhea olo etteivät ne ainakaan jää siihen koukkuun. Ehkä vähän mutkia vedetty suoriksi, mutta kuvaa ehkä sitä että asiasta käydään psykiatriankin kentällä paljon debattia.

Kuten sanoit, on vaikea korjata rytmiä ja tehdä elämänmuutoksia jos on jatkuvasti väsymyksestä sekaisin. Siksi se lääke olisi hyvä löytää ensihätään, silläkin uhalla että tilanne pitkittyy. Masennus vaikuttaa tietysti unettomuuteen myös, ja toisinpäin, senkin hoito siis olisi oleellisessa osassa. On hyvä pyrkiä lisäämään unipainetta nousemalla vuoteesta silloinkin kun ei jaksaisi, ylipäänsä vaaka-asennossa ajan viettämistä pitäisi pyrkiä välttämään. Säännöllinen uni- ja valverytmi. Kaikki tuo on äärimmäisen raskasta unettomana, joten ole kuitenkin lempeä itsellesi. Teet parhaasi ja se riittää. Vaadi kuitenkin itsellesi apua, on paljon lääkkeitä mitä unettomuuten käytetään, joten ei kannata heti antaa periksi niiden suhteen.

Vierailija
13/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee itsellesi testi: "älä ajattele vaaleanpunaista elefanttia minuuttiin". Aika alkaa nyt. Miten meni, ajattelitko norsua?

Pointti on tuossa harjoituksessa, että jos ihminen kieltää ajattelemasta jotain, niin hän varmasti sitä ajattelee entistä kiivaammin. Eli jos päätät tehdä uniongelmasta asian, jota et ajattele, niin varmasti ongelma pahenee ja muuttuu pakkomielteiseksi. Noidankehä on valmis. Hyväksymisharjoitukset ja mindfulness voivat auttaa.

Huolipäiväkirja on hyvä neuvo, mutta täytä sitä päivällä. Älä juuri ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
14/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirtatsapiini voi auttaa vahvistamaan varsinaista nukahtamislääkettä ja pitämään unta + melatoniini. Nämä otettuna oikeaan aikaan ja sopivana yhdistelmänä. Heti ei saa luovuttaa vaan on pyrittävä etsimään toimiva yhdistelmä.

Jos valvotuttaa niin valvoo. Armollinen asenne auttaa, ei hermoilu. Kirja käteen ja stressi pois. Äänikirjakin voisi toimia. Ajattelen sitten että aina yhden päivän jaksaa nukkumattakin ja on jaksanut. Töihin on menty vaikka ei olisi nukkunut ollenkaan.

Hyvin viileä makuuhuone ja lämmin peitto ja hyvä tyyny. En ole tykännyt unimaskia käyttää niin käytän ihan kaksinkerroin taitettua tyynyliinaa silmien päällä.

Kissan, koiran, lapsen, kumppanin tai vaikka tyynyn tai pehmolelun halailu yöllä rauhoittaa.

Ja tärkein on aktiivinen päivä,suht säännöllinen rytmi, mielekästä tekemistä ja paljon ulkoilmaa.

Jos yöllä herää eikä saa nukuttua niin joskus voi auttaa sängyn pääpuolen vaihto, näin saa aivot huijattua nukahtamaan.

Vierailija
15/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun unettomuus on kestänyt tarpeeksi kauan, voi kroppa ja mieli olla niin ylivirittynyt, ettei nukahtaminen enää onnistu. Kerran olin ensin nukkunut pari viikkoa aivan olemattoman vähän, sitten en muutamaan vuorokauteen enää yhtään. Olisiko ollut hiukan yli neljä vuorokautta. Olo oli kaamea ja tiesin etten saa omin voimin enää nukahdettua. Menin sitten päivystykseen kun en enää keksinyt muuta. Sain mirtatsapiinireseptin ja seuraavana yönä nukuin ehkä tunnin ja näin karmeita painajaisia. Ei lääke auttanut paljoa, mutta se että ylipäätään pystyi hiukan nukkumaan oli tärkeintä. 

Olin lääkärissä varmaan niin sekavan oloinen, että minut otettiin senkin takia vakavasti.

Vierailija
16/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukahtamislääkkeellä, melatoniinilla ja rauhoittavalla. Myös fyysinen työ ja päivittäinen liikunta auttavat. Ja kun elämässä on merkitystä ja tarkoitusta, se tuo unta.

Vierailija
17/20 |
12.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö nukkumaan noilla kahdella lääkkeettömällä yöllä? Itse sain valvomisen seurauksena kouristuskohtauksen ja en vapaaehtoisesti enää koskaan uskalla valvoa edes yhtä yötä.

Joskus saan ihan hyvin, joskus valvon aamuun. Mutta pidän ne aina vapaapäivinä, niin ei ole sitä painetta että pakko saada nyt unta, kun kello soi seitsemältä. Välillä on siis ollut viikkoja/kuukausiakin, etten ole tarvinnut lääkettä mutta ei noita pätkiä montaa ole ollut.

Ja nuo lääkkeettömät yöt on vähän pakko pitää. Olen kokeillut lähes kaikki mahdolliset pillerit ja tuo rauhoittava on ainut, mistä en ole aamulla tokkurassa. Jos siihen kehittyy toleranssi eikä se lopulta toimi, niin olen tilanteessa ettei toimivaa lääkettä enää ole. Nyt voin elää normaalia elämää mitä nyt viikonloppuisin unet jää välillä lyhyiksi, niin parempi näin.

Vierailija
18/20 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärsin kroonisesta unettomuudesta joten konsteja on vaikka millaisia. Tässä itselleni merkityksellisemmät:

- kunnon nukahtamislääkkeet sellaisena kombona joka toimii esim nukahtamislääke + ketipinor (nukahtamislääke auttaa nukahtamaan ja ketipinor pysymään unessa). En ole koskaan pääsemässä näistä eroon ja ei se näin 10v jälkeen enää hetkauta. Sitä edelliset 10v oli hirvittävää etsimistä ja säätämistä ja kammottavaa unettomuutta ennen kuin löytyi oikea lääke.

- painopeitto

- viileä makuuhuone

- kunnon korvatulpat. Ei sellaiset vaahtokumiset vaan kunnon silikoniset, itselläni Loop earplugit

- kunnon unimaski kuten Manta sleep mask, itselleni sopi se max-panta ja siihen silkkiset silmäkupit

Onko sinulla Loopeista Quiet-malli käytössä? Itsekin katselin noita, mutten vielä osannut päättää mitä tilata. Minulla on pienet korvakäytävät ja olen kokeillut naisten korvatulppia, mutta kyljellään nukkujana myös pienemmät korvatulpat alkavat jossain vaiheessa yötä vaivaamaan.

Vierailija
19/20 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- painopeitto

- viileä makuuhuone

Onko sinulla Loopeista Quiet-malli käytössä? Itsekin katselin noita, mutten vielä osannut päättää mitä tilata. Minulla on pienet korvakäytävät ja olen kokeillut naisten korvatulppia, mutta kyljellään nukkujana myös pienemmät korvatulpat alkavat jossain vaiheessa yötä vaivaamaan.

Quiet-malli juurikin. Minullakin on pienet korvakäytävät, mutta noista se pienin tulppa on ollut sopiva.

Vierailija
20/20 |
13.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla samoja keinoja, mitä on jo mainittu

- ei kofeiinia mihinkään vuorokauden aikaan

- viileä makuuhuone

- painopeitto

- pimennysverhot

- ylimääräiset valot pois (esim. jatkojohdon painike)

- illalla ei liikaa hiilihydraatteja (karkkia iltapalaksi on ehkä pahinta mitä voi tehdä)

Eilen illalla nukahdin yhtäkkiä enkä muistanut laittaa patteria pois päältä ja heräilin pitkin yötä, söin tosin myös leivoksen illalla.. Painopeitto on kyllä ollut ratkaisevin tekijä ainakin mulle, helpotti myös levottomia jalkoja eikä tarvitse enää villasukkiakaan yöksi. Levoton pyöriminen loppui kokonaan enkä ole kertaakaan herännyt luullen, että kuolen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi