Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkiksen ja lääkärin ammatin huonot puolet nyt ja tulevaisuudessa?

Vierailija
24.06.2015 |

Kokemusta tai mielipiteitä? Kannattaako hakea? Usein puhutaan vaan hyvistä puolista ja ammatin arvostuksesta, mutta kun kyseessä on koko "paketti" niin mitä mahdollisia epämiellyttäviä yllätyksiä siihen sisältyy? Vai sisältyykö ollenkaan? :D

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ainakaan haluaisi olla kertomassa
Potilaalle huonoja uutisia, että on paha sairaus, tai kuolemassa. Tai keskustelemassa omaisien kanssa DNR-päätöksestä. Nämä nyt esimerkiksi.

Vierailija
2/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin työssä ei ole huonoja puolia. Mitään todellista vastuuta ei ole, palkka törkeän hyvä ja työllistyminen 100 %:n varmaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Kiminkiseltä.

Vierailija
4/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:59"]Kysy Kiminkiseltä.
[/quote]

Vois :D
Ap

Vierailija
5/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:02"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:59"]Kysy Kiminkiseltä. [/quote] Vois :D Ap

[/quote] Luv ya

Vierailija
6/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärihän on käytännössä ihmismekaanikko. Siitä miettii voiko työhön liittyä ikäviä puolia ihan käytännön tasolla. Saattaahan siinä erilaisissa eritteissä ainakin olla kädet ja vaatteet välillä...

Vierailija
7/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miinukset: äärimmäisen vastuullinen työ, oma riittämättömyyyden tunne, moniongelmaiset potilaat joiden asioita ei välttämättä pysty edistämään, lisääntyvä byrokratia jonka mukana on välillä vaikea pysyä, työajan kuluminen turhiin asioihin (paperityöt, tietotekniikkaongelmat jne. jne.) jolloin vastaanotot ruuhkautuvat, toimiminen (ajoittain) oman jaksamisen äärirajoilla, tuen puute (ei toki kaikissa työpaikoissa tätä ongelmaa),

Plussat: mielenkiintoinen ja ihmisläheinen työ, monipuolinen työnkuva, hyvät erikoistumis- ja etenemismahdollisuudet, palkka, työllisyystilanne, jatkuva itsensä kehittäminen

PELKÄN RAHAN JA/TAI STATUKSEN VUOKSI LÄÄKÄRIN TYÖTÄ EI JAKSA KOVIN KAUAA. Se kannattaa pitää mielessä. Sen verran raskas ammatti, että jonkinlainen "palo" (tai kutsumus...) tätä ammattia kohtaan on oltava.

Vierailija
8/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin työ voi olla koulutukseen nähden joskus aika yksipuolista rutiinityötä kun sitä hetken on tehnyt. 

Asiakkaat on usein rasittavia, on päihdeongelmaisia mankumassa rauhottavia ja väärentämässä reseptejä, on itsemurhalla uhkailevia häirikköjä, tikkausta odottavia spurguja, yksinäisiä vanhuksia jotka hakeutuvat ruuhkaiseen päivystykseen muuten vain jutustelemaan, odottavia äitejä jotka ryyppäävät ja tupakoivat sikiönsä sairaaksi. On aina kiire, ja perusterveydenhuollossa pääsee harvoin kehittämään sitä tieteellistä ajattelua jonka lääkiksessä oppi. 

Vierailija
9/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin on osattava sietää stressiä ja yllättäviä tilanteita. Paineensietokyky on yksi ammatin edellytys. Samoin on oltava sinut oman vajavaisuutensa kanssa. Pitää hyväksyä se ettei kaikkia potilaita välttämättä pystytä auttamaan.

Kaikki ihmiset tekevät virheitä työssään, niin myös lääkärit. On siis hyväksyttävä se vastuun tuoma taakka, jos lääkäri tekee työssään virheen niin pahimmassa tapauksessa ihminen menettää henkensä. Jos näitä asioita ei pysty hyväksymään on valittava jokin muu ammatti.

Vierailija
10/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas ammatti. Vuorotyö usen. Vaativa koulutus. Kyllä paperimiehen (nomenomaa MIEHEN) kelpaa. Jos haluat hyvän liksan ja helpon duunin, hakeudu paperityöntekijäksi.  Miten? Jos sukusi on siellä töissä. Ei tarvitse koulutusta, ei mitään muuta, kuin katsoa valvontakopissa tissikuvia. Nähty on.

Vierailija
11/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmillaan lääkärin työ on aika paskaista, raskasta ja turhauttavaa.

Vierailija
12/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:58"]

Lääkärin työssä ei ole huonoja puolia. Mitään todellista vastuuta ei ole, palkka törkeän hyvä ja työllistyminen 100 %:n varmaa.

[/quote]

Voi sinua tietämätöntä. Olen seurannut lapseni lääkäriopintoja ja voin sanoa, että paljon työlämpää on kuin minun huamistimaisteriopinnot olivat. Mun koulutus ei vaatinut kuin sisälukutaitoa.

Vierailija
13/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:57"]

Itse en ainakaan haluaisi olla kertomassa Potilaalle huonoja uutisia, että on paha sairaus, tai kuolemassa. Tai keskustelemassa omaisien kanssa DNR-päätöksestä. Nämä nyt esimerkiksi.

[/quote]Tämä on minulle ihan luontevaa lääkärin työssä. Jonkunhan nämä asiat on otettava puheeksi. Ehkä sinusta ei ole lääkäriksi. 

Vierailija
14/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:51"]

Pahimmillaan lääkärin työ on aika paskaista, raskasta ja turhauttavaa.

[/quote]

Jep, monelle tulee yllätyksenä se lääkärin työn arkipäiväisyys kun ne ainoat mielikuvat ammatista on saatu telkkarin sairaalasarjoista.

Vierailija
15/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:52"]

Voi sinua tietämätöntä. Olen seurannut lapseni lääkäriopintoja ja voin sanoa, että paljon työlämpää on kuin minun huamistimaisteriopinnot olivat. Mun koulutus ei vaatinut kuin sisälukutaitoa.

[/quote]

Totta, puhumattakaan jostain KTM:n tutkinnosta.

Vierailija
16/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketiede kiinnostaa ja mietin joskus lääkärin ammattia mutta en kestäisi, jos pitää päivästä toiseen olla tekemisissä narkkareiden, elämämkoululaisten, juoppojen ym. heikomman aineksen kanssa. Menin sitten teknilliseen ja oon nyt suunnittelemassa lääketieteellistä tekniikkaa

Vierailija
17/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 21:01"]

Lääketiede kiinnostaa ja mietin joskus lääkärin ammattia mutta en kestäisi, jos pitää päivästä toiseen olla tekemisissä narkkareiden, elämämkoululaisten, juoppojen ym. heikomman aineksen kanssa. Menin sitten teknilliseen ja oon nyt suunnittelemassa lääketieteellistä tekniikkaa

[/quote]Olisit voinut ruveta ihotautilääkäriksi, gynekologiksi tai vaikka neurokirurgiksi. 

Vierailija
18/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:58"]

[/quote]

[/quote]
Lääkärien koulutus ei ole tieteelliseltä sisällöltään vaativa, pelkällä ulkoaluvulla pärjää hyvin. Toki opeteltavaa on paljon, mutta omaa ajattelua ei vaadita. Toki lisäksi vaaditaan kaikenlaisia työläästi opeteltavia taitoja, joten koulutus on raskas.

Vierailija
19/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 19:58"]Lääkärin työssä ei ole huonoja puolia. Mitään todellista vastuuta ei ole, palkka törkeän hyvä ja työllistyminen 100 %:n varmaa.
[/quote]
Peruspalkka on sairaalassa 3000€ hujakoilla ja lisät nostavat palkkaa paremmaks. Toisin sanoen paskat työajat.

Vierailija
20/22 |
24.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa ehkä ilmaista tätä täysin korrektisti, mutta oman alani lääkärinä raskainta on olla koko päivä tekemisissä ihmisten kanssa, jotka ovat vähintään jollain asteella irtautuneita todellisuudesta. On raskasta olla se ns. ainoa "normaali". Työkavereiden kanssa ei kauheasti ehdi kahvitella ja purkaa asioita. Pitää aktiivisesti koittaa vapaa-ajalla tavata kavereita ja olla sosiaalinen, kun töissä sitä tarvetta ei pysty samalla tavalla täyttämään. Välillä kaipaan sitä ilmapiiriä, joka monessa toimistossa vallitsee: keskusteluja, ideointia ja ajatusten vaihtoa kollegojen kanssa.
*
En siis missään tapauksessa valita, Tässä vaan kysyttiin nyt niitä huonoja puolia.