Miten kertoa lapselle, että hän sai alkunsa raiskauksesta?
Eli siis nyt 3-vuotiaalle lapselleni on tähän asti riittänyt, että "kaikilla lapsilla ei ole isää, joillain ei ole äitiä ja joillain voi olla vaikka kaksi äitiä". Tiedän kuitenkin, että joskus minun on pakko puhua lapsen "isästä" hänelle :(
Vajaa 4v sitten olin lomamatkalla tyttöporukalla ja suomalainen mies raiskasi minut. Tein rikosilmoituksen, mutta kyseisessä maassa poliisit eivät uskoneet minua ja Suomessa ilmoituksen tekemisestä ei olisi ollut hyötyä myöskään, koska en tiennyt kyseisestä ihmisestä kuin etunimen...
Joka tapauksessa päätin pitää lapsen, koska en hyväksyisi aborttia omalla kohdallani. Lapsi on alustaan huolimatta minulle rakas, mutta miten ja milloin kertoisin lapselleni siitä, miten hän sai alkunsa...?
Kommentit (32)
Mitä helvettiä? Et todellakaan kerro lapselle. Ikinä. !!! Kuka tuollaisen haluaisi tietää? Tai tuollaisen taakan kanssa haluaisi elää? Lapsi ei ole valmis käsittelemään tuollaista tietoa, ehkä yli 20-vuotias nuori voisi jo pystyä sulattamaan ajatuksen, vaikka shokki se silloinkin olisi. Jos lapsi kyselee, niin voit sanoa että isä oli yhden illan juttu ulkomailla mutta et tiedä hänen nimeään.
En ikimaailmassa kertoisi lapselle totuutta taustastaa vastaavassa tilanteessa! Valehtelisin kertomalla lyhyestä romanssista isänsä kanssa. Jokainen lapsi on oikeutettu kokemaan olevansa toivottu ja rakkaudesta alulle pantu.
Kun lapsi on riittävän vanha (ei vielä vuosiin), kerrot vain, että näit lapsen isää vain sen yhden kerran. Ja että rakastat lasta kahden ihmisen edestä. Raiskauksesta ET KERRO.
Aiot kertoa 3-vuotiaalle että hän on saanut alkunsa raiskauksesta??? Ymmärtäisin jos lapsesi olisi jo aikuinen tai vähintäänkin teini-iässä...Huhhuh!!
Onko itselläsi asia kenties noin pahasti käsittelemättä kun edes kuvittelet voivasi kertoa lapselle moista? Olet päättänyt elää asian kanssa, joten elä, mutta tee lapselle palvelus ja jätä likaiset yksityiskohdat pihumatta. Ne voit puhua terapeutille.
Lapselle voit kertoa että et ollut suunnitellut hänen saamistaan mutta kun sitten olitkin äidin mahassa niin tiesit heti että haluat olla äiti juuri hänelle tai jotain muuta ympäripyöreää mikä saa lapsen tuntemaan itsensä halutuksi ja toivotuksi. Isästä voit sanoa että isää ei ole, ja ikätason mukaisesti tulevaisuudessa kertoa enemmän kuten että isäsi ei halunnut olla isä jne.
Tarviiko tätä edes sanoa edellisesti tehnyt asian varsin selväksi. Ei tuollaista voi vaan lapselle kertoa!
Et kerro MITÄÄN. IKINÄ.
Et edes sitten kun hän on aikuinen. Kenekään ei tarvitse kuulla noin kamalaa asiaa, hyvänä äitinä pidät asian itselläsi.
Mitä vittua mä just luin? Harvoin todella toivon että joku aloitus täällä on provo mutta nyt liki rukoilen että on.
En kertoisi koskaan raiskauksesta! Pakkohan se alkuperä on tietysti jossain vaiheessa jotenkin kertoa, niin sanoisin, että isä on tuntematon. Ikävä juttu sekin, mutta raiskaus tekee jotenkin oudosti lapsesta syyllisen... alitajuisesti näin voi käydä hänen päässään.
Kysy neuvoa joltain ammattipsykologilta, jos et minua usko. Oletan, että vastaus on tämän kaltainen.
Jos kerrot, kerro vasta lapsen ollessa aikuinen. Pieni lapsi ei pysty käsittelemään asiaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:16"]
Eli siis nyt 3-vuotiaalle lapselleni on tähän asti riittänyt, että "kaikilla lapsilla ei ole isää, joillain ei ole äitiä ja joillain voi olla vaikka kaksi äitiä". Tiedän kuitenkin, että joskus minun on pakko puhua lapsen "isästä" hänelle :(
Vajaa 4v sitten olin lomamatkalla tyttöporukalla ja suomalainen mies raiskasi minut. Tein rikosilmoituksen, mutta kyseisessä maassa poliisit eivät uskoneet minua ja Suomessa ilmoituksen tekemisestä ei olisi ollut hyötyä myöskään, koska en tiennyt kyseisestä ihmisestä kuin etunimen...
Joka tapauksessa päätin pitää lapsen, koska en hyväksyisi aborttia omalla kohdallani. Lapsi on alustaan huolimatta minulle rakas, mutta miten ja milloin kertoisin lapselleni siitä, miten hän sai alkunsa...?
[/quote] Kerroin koululaiselle asian tullessa esiin. Hyvin suhtautui, vaikka tietää ettei voi koskaan saada tietää biologista isäänsä (joukkoraiskaus).
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:40"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 15:16"]
[/quote] Kerroin koululaiselle asian tullessa esiin. Hyvin suhtautui, vaikka tietää ettei voi koskaan saada tietää biologista isäänsä (joukkoraiskaus).
[/quote]
Mitä vit.....
Älä kerro? Ettei ala pitää itseään ei-toivottuna jne.