Pidätkö itseäsi empaattisena? Asteikolla 1-10
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:15"]0[/quote]
Psykopaatti
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:19"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:15"]0[/quote]
Siis näin piti laittaa : Psykopaatti
Ulkoisesti vaikutan varmastikin noin 8/10. Tämä kuitenkin vain esittämistä 80% tapauksissa, saa helpommin oman tahtonsa läpi kun on olevinaan empaattinen.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:19"][quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:15"]0[/quote]
Psykopaatti
[/quote]
Luulen itse asiassa, että olen psykopaatti.
Psykopaatteja palstan täydeltä! No en yllättynyt toisaalta
Täällä kehtaa tunnustaa, ettei kovin korkeat pojot.. Ehkä 4, vaikka esitän muuta, ja ihmiset yleensä kuvailee mua empaattiseksi. Aito empatiani kohdistuu oikeastaan vain omaan lapseeni, vanhempiini ja eläimiin. Muuten ei juurikaan nappaa/tunnu missään lukea mitään kamalia murhajuttujakaan esim, toivon usein tutuille ihmisille pahaa ja olen aika vahinginiloinen. En ole mitenkään ylpeä tästä, mutta rehellinen vastaus.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 02:09"]Ja miten se ilmenee ja keneen kohdistat sen?
[/quote]
Kaikkiin 8
Olen toisaalta empaattinen vaikka yritän olla olematta ja usein vaikuttaa siltä ettei kiinnosta. Kavereille osoitan empaattisuuteni, tutuille joskus ja tuntemattomille harvemmin.
Tiettyjä ihmisiä kohtaan olen kuitenkin puheissani ja ajatuksissani säälimätön, jopa julma.
Ehkä empaattisuuteni on siinä seiskan maissa.
9. Tsemppaan ihmisiä tosielämässä ja täällä palstallakin ja mun mielestä on mukavaa tuottaa ihmisille hyvää oloa. Toisinaan herkistyn maailman pahuudesta. Silti on parannettavaa
ehkä 3-4. Monet pitävät mua todella empaattisena ja tunteellisena, mitä en kylläkään ole. Olen ilmeikäs ja eläytymiskykyinen, varsinkin mitä tulee musiikkiin ja elokuviin. Tunnen empatiaa lähinnä eläimiä, tärkeimpiä läheisiä kohtaan ja myös sellaisia ihmisiä kohtaan, joita pidän poikkeuksellisen hyväsydämisinä ja aitoina.
Minua ei kosketa tuntemattomien kuolemat ja kitumiset tai suuret katastrofit. En myöskään sure sukulaisten ja kavereiden kuolemia ollenkaan, eivätkä ne aiheuta minkäänlaisia tunteita. Pidän kuolemaa täysin luonnollisena asiana.
Minä ennen luulin olevani empaattinen. Mutta sitten tajusin, etten eläydy tunteilla vaan järjellä. En aina ymmärrä muitten tunteita, mutta kyllä minä esimerkiksi huolestun jos tiedän, että toisen tilanne on huono.
Normisti olen varmaan 8, mutta saan 0-tason vaihdettua päälle milloin haluan. Eli ehkä olenkin normaalisti 0 ja ympäristön "paineen" takia käyttäydyn kuin 8.
En ole kovin empaattinen vaikka minusta ehkä toisenlaisen käsityksen saa. Vain läheiseni ja ystäväni saavat minut käyttäytymään empaattisesti aidosti ja "suojelunhaluni" päälle, muut hyvin harvoin. Tosin niitäkin tilanteita on tullut. Osaan käyttäytyä tarvittaessa hyvin uskottavasti, mutta itseäni tilanne lähinnä tympii ja toivon pääseväni siitä nopeasti pois. Empaattisuuteni on ehkä keskiarvoltaan 5. Valitettavasti asia näkyy tällä palstalla kirjoituksissani aika hyvin, täällä ei tarvitse näytellä.
Varmaan 9, jos ei kymppikin. Minulla on hyvin voimakas oikeudentunto ja tunnen helposti (vähän liiankin helposti) myötätuntoa kaltoinkohdeltuja ja kärsineitä kohtaan. Esimerkiksi pikku Eerikan kohtalo järkytti minua syvästi ja mietin asiaa viikkokausia. En usko, että voisin koskaan työskennellä esimerkiksi sairaalassa. Luultavasti toisin työssä näkemäni surulliset kohtalot mukanani kotiin ja vatvoisin niitä yökaudet. Vaikka olen melko nuori, minä olen meidän suvusta se, että joka kantaa huolta suvun vanhimmista ja vierailee säännöllisesti tarkistamassa, että kaikki on hyvin. Jos toiseen ihmiseen sattuu, saatan myös itse tuntea fyysistä kipua.
0