Mies tunnusti pettäneensä. Mitä teen?
Tunnustin aviomiehelleni, että olen ihastunut toiseen mieheen. En kestänyt enää salailua ja toivoin näin pääseväni asiassa eteenpäin ja ihastuksen unohtumaan ja avioliiton taas toimimaan. Samassa yhteydessä mieheni sitten tunnusti pettäneensä minua harkitusti ja ennalta sovitusti tuntemattoman naisen kanssa kertaluontoisesti yli kymmenen vuotta sitten, kun olimme seurustelleet n. 1,5 vuotta.
Meillä on sellaista historiaa, että n. 7 vuoden seurustelun jälkeen mieheni jäi kiinni seksitreffien sopimisesta ja muusta epäasiallista keskustelusta netissä (joita ei ollut kuulemma tarkoitus toteuttaa). Tämän annoin anteeksi.
Hieman sen jälkeen kun menimme naimisiin (n. 9 vuoden seurustelun jälkeen), mieheni tunnusti painostuksen alla ihastuneensa työkaveriin. Päätimme jatkaa yhdessä ja mieheni lupasi unohtaa tämän yksipuolisen ihastuksen. Eikä tiettävästi olekaan ollut häneen yhteydessä.
Ostimme sitten kodin ja hankimme lapsia.
Nyt kun sain tietää mieheni pettämisestä niin tuntuu kuin koko elämä olisi rakennettu valheelle. Muutenkin on ollut avioliitossa ongelmia, joka on johtanut itsellänikin ulkopuoliseen yksipuoliseen ihastumiseen (josta olen nyt aika hyvin päässyt eroon), niin sitten vielä päälle tieto pettämisestä. Mies on muuten ihan hyvä tavallinen mies.
Miten tähän nyt pitäisi suhtautua? Pääsemmekin tästä yli? Mitä tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:51"]Et tee mitään. Nussiminen on miehen oikeus.
[/quote]
No kyllä se on kotona saanut nussia ihan tarpeeksi. Eniten loukkaa se, että ei kertonut asiaa vaan olen tehnyt kaikki elämän tärkeät päätökset valheen varassa. -ap-
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:51"]Et tee mitään. Nussiminen on miehen oikeus. [/quote] No kyllä se on kotona saanut nussia ihan tarpeeksi. Eniten loukkaa se, että ei kertonut asiaa vaan olen tehnyt kaikki elämän tärkeät päätökset valheen varassa. -ap-
[/quote]
:D loistava vastaus idiootille.
Aiheeseen. Muakin loukkaisi suunnattomasti tällaisen asian ilmitulo. En tiedä miten reagoisin. Luottamus mille parisuhde rakentuu, olisi mennyttä. En pystyisi enää koskaan luottamaan mieheeni, vaikka tapahtumasta olisi kulunut kuinka paljon tahansa aikaa. Luottamus on mulle niin tärkeä juttu, että meillä vastaava tilanne ajan kanssa päätyisi luultavasti eroon.
Ihastuminen ja kiinnostuminen on eri asia kuin toiminta. On lupa ihastua ja tunteilla, mutta jos on luvattu olla uskollisia, niin silloin se lupaus pitäisi pitää. Ihmisen erottaa eläimestä juuri se, että hän kykenee harkitsemaan toimintaansa eikä elä pelkkien vaistojensa varassa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:15"]
Valitettavasti luonto ei ole tarkoittanut että kaksi ihmistä nussii toisiaan elämänsä loppuun asti. Ihmisen luontoon kuuluu olla kiinnostunut muistakin ihmisistä seksuaalisesti. Avioliitto ja sitoutuminen ovat tuoreita ilmiöitä ihmisten historiassa, joten teidän molempien käyttäytyminen on täysin ymmärettävää(ihastumiset). Jos haluatte pysyä vielä avioliitossa niin teidän täytyy hyväksyä faktat faktoina.
[/quote]
Tämä on totta. Liittonne perustuu valheeseen jos ette voi hyväksyä itseänne sellaisina kuin olette. Teidän pitää kehittää uusi luottamus uudelle pohjalle.
Ukkos ei oo tainnut olla sulle ikinä uskollinen
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:19"]Ihastuminen ja kiinnostuminen on eri asia kuin toiminta. On lupa ihastua ja tunteilla, mutta jos on luvattu olla uskollisia, niin silloin se lupaus pitäisi pitää. Ihmisen erottaa eläimestä juuri se, että hän kykenee harkitsemaan toimintaansa eikä elä pelkkien vaistojensa varassa.
[/quote]
Niin ja siitä ihastumisesta ei kannattaisi kertoa. Eikä varsinkaan "ruokkia" ihastumista. Eli ei tosiaankaan hankkiutua tahallaan ihastuksen seuraan eikä pitää tähän yheyttä kuin "pakosta", esim jos työkaveri niin tämän kanssa vain työhön liittyvät asiat hoidetaan, mutta jos mahdollista niin jonkun toisen työkaverin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:08"][quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 15:51"]Et tee mitään. Nussiminen on miehen oikeus. [/quote] No kyllä se on kotona saanut nussia ihan tarpeeksi. Eniten loukkaa se, että ei kertonut asiaa vaan olen tehnyt kaikki elämän tärkeät päätökset valheen varassa. -ap-
[/quote]
:D loistava vastaus idiootille.
Aiheeseen. Muakin loukkaisi suunnattomasti tällaisen asian ilmitulo. En tiedä miten reagoisin. Luottamus mille parisuhde rakentuu, olisi mennyttä. En pystyisi enää koskaan luottamaan mieheeni, vaikka tapahtumasta olisi kulunut kuinka paljon tahansa aikaa. Luottamus on mulle niin tärkeä juttu, että meillä vastaava tilanne ajan kanssa päätyisi luultavasti eroon.
[/quote]
Kiitos hyvästä näkökulmasta. Toivottavasti saisin myös muiden näkemyksiä asiaan, vaikka toki päätös on lopulta omani. En usko, että mieheni enää pettäisi (ei sitä kyllä tällä historialla pysty varmasti sanomaan), mutta tilanne ja varsinkin asian salaaminen yli kymmenen vuoden ajan, jolloin olen tehnyt kaikki elämän suuret päätökset valheen varassa, on minua kovasti loukannut. Tästä on vaikea päästä yli. Ja toisaalta kun on yhteinen elämä ja lapsia niin ei sitä kotia haluaisi rikkoakaan jonkun vanhan asian takia. Mitähän tästäkin tulee... -ap-
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 16:15"]Valitettavasti luonto ei ole tarkoittanut että kaksi ihmistä nussii toisiaan elämänsä loppuun asti. Ihmisen luontoon kuuluu olla kiinnostunut muistakin ihmisistä seksuaalisesti. Avioliitto ja sitoutuminen ovat tuoreita ilmiöitä ihmisten historiassa, joten teidän molempien käyttäytyminen on täysin ymmärettävää(ihastumiset). Jos haluatte pysyä vielä avioliitossa niin teidän täytyy hyväksyä faktat faktoina.
[/quote]
Menkää nyt hiiteen teidän luontojenne kanssa. Ketään ei ole pakotettu yksiavoiseksi, avoin parisuhde ja polymikälie on keksitty. Hommatkaa sellainen parisuhde. Vai eikö ego kestä sitä, että nainenkin saa käydä vieraissa? Saatte kiksejä siitä, että selän takana käytte vieraissa? Aika monta asiaa, jotka olis ihan luonnollisia ihmiselle, kuten tappaminen suutuspäissä, mutta jotenkin se tahto riittää estämään ne luonnollisuudet. Itse en tarvi kuin yhden naisen, se on MINUN "luontoni".
Niin kyllä avioliitossa voi halutessaan sopia avoimesta suhteesta, jossa säännöt samat molemmille. Miehenikin olisi kuulemma tällaisesta jossain määrin kiinnostunut, mutta itse en oikein innostu asiasta sillä se olisi käytännössä hankalaa ja itse en niinkään ole satunnaisesta seksiseurasta kiinnostunut. Seksielämä minulla ja miehelläni on kunnossa. -ap-
Parisuhde on kokonaisuus. Jatkaako vai erota, päätös perustuu kokonaisuuteen, ei yksittäiseen tekoon. Itse antaisin anteeksi miehelle, jos suhteella on vielä toivoa. Kaikenlaista on tullut annettua anteeksi ja suhteemme on siitä vahvistunut. Ei varmaan ole yhtään parisuhdetta, jossa jompikumpi puolisoista ei olisi josssain vaiheessa ollut ihastunut toiseen.
Auttaisiko parisuhdeterapia? Saisitte ulkopuolista näkökulmaa asiaan.
Tsemppiä!
Vaikeaa. Nyt pitkän yhteisen, pääosin onnellisen taipaleen jälkeen tuntuisi kohtuuttomalta rikkoa perhe miehen menneisyyden virheen takia. Tai enemmän se on petos. Tuntuu kuin minut olisi huijattu tekemään kaikki tärkeät päätökset valheellisen tiedon perusteella. Jos annan anteeksi ja unohdan, jääkö minulle ainainen kauna? Pääseekö mies kuin koira veräjästä? Jos hän olisi kertonut asiasta aikanaan, olisin todennäköisesti eronnut hänestä. Tuntuu kuin salailu olisi lopulta koitunut miehelle hyödyksi jos nyt vuosien päästä annan anteeksi. Se tuntuu väärältä. Toisaalta kyllä rakastan häntä yhä. Mutta toisaalta tuntuu, että haluaisin "seuraukseksi" ottaa ainakin väliaikaisen eron ja katsoa miltä elämä näyttää ilman miestä...mutta siitä olisi lapsillekin haittaa, enkä tietenkään halua sitä. Yököttää se miehen teko. -ap-
Pidät kodin ehjänä ja aloitat salasuhteen ihastukseesi. Miehesi puolelta suhde on jo ollut avoin.
Kuinka mies suhtautuu tähän tilanteeseen? Ymmärtääkö sun tuntemukset, vai vähätteleekö tekonsa/vuosien salailun merkitystä?
Kyllä tuntuisi ymmärtävän. Ja on pahoillaan. -ap-
Et tee mitään. Nussiminen on miehen oikeus.