Minkä takia joillakin ihmisillä on ihan epärealistinen kuvitelma, että 95 vuotias ei saisi /voisi koskaan kuolla?
Pitäisi elää loputtomiin ja aina on niin kaaaaaauhea yllätys kun joku lähes sata vuotias kuolee. Miten tämä voi olla niin käsittämätöntä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä yli 70 vuotiaita ei tarvitsisi tehohoitoa, tai elvyttää. Ja jos on elintasosairauksia niin ikäraja voisi olla vielä tuosta alempikin.
Eikä kaikkia päävikoja tarttis hoitaa ollenkaan? Kuten sun tapauksessa?
Kyllä minusta kaikkien elämän pitää olla yhtä arvokasta.
Heikoimpia pitää myös suojella.
Moni iäkäs elää normaalia merkityksellistä elämääm
Englannin kuningatar esimerkiksi täyttää kohta jo 96 vuotta.
Nykyisinkin kuolema on jonkinasteinen tabu eikä siitä hirveästi puhuta ihmisten arjessa. Sitä ei kuitenkaan käy kieltäminen et kyseessä on iso juttu ja on ymmärrettävää et esimerkiks läheisen kuolema ahdistaa ja pelottaa. Kun aiheesta ei kuitenkaan puhuta, tuntuu se näiden lisäks vielä vieraalta ja epärealistiselta, tuntemattomalta asialta. Ihmisen lähestyvän kuoleman käsittely on silloin paitsi pelottavaa, mutta myös todella vaikeaa, joillekin jopa mahdotonta. Tällöin ihmismieli sitten muinaisine vaistoineen kääntyy "helpoimpaan" suuntaan ja toteaa että "liian vaikeeta, ei voi tapahtua, piste."
Onneks aiheesta sentään puhutaan ja kirjotetaan koko ajan enemmän mediassakin, tai ainakin siltä vaikuttaa, jospa kuoleman käsittelystä vielä tulisi arkipäivää.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä yli 70 vuotiaita ei tarvitsisi tehohoitoa, tai elvyttää. Ja jos on elintasosairauksia niin ikäraja voisi olla vielä tuosta alempikin.
Mihin kirjaisit nämä säännöt?
Kyllä, tätä tulee todella paljon nähtyä omassa työssä vuodeosastolla.
Halutaan tehohoitaa 96-vuotiasta mummoa, ettei se vaan kuole! Vaikka mummon elimet eivät enää ota hoitoa vastaan: antibiootit eivät tehoa keuhkokuumeeseen vaikka kokeillaan useampaa, nestettä kertyy elimistöön eikä se poistu, suonet ovat jo niin heikot että puhkeavat kanyyleista.
Mummolle ei ruoka maistu ja sitten syytetään kun tapetaan nälkään, eikä mummo saa nieltyä tabletteja vaan aspiroi kaiken mitä suuhun laittaa. Tiedoksi, että ketään ei pakkosyötetä, ehkä vielä muutama vuosikymmen sitten sitä harrastettiin, mutta nykyään ymmärretään että se ei ole inhimillistä vaan ihmisen kiduttamista!
Mummon vointi on heikko, mutta kävelyttää pitäisi vaikka tasapaino ei enää pysy ja jaloista ei voimaa löydy.
Tottakai kaikki ihmiset pitää hoitaa ikään katsomatta. Mutta ihmistä ei ole kuolemattomaksi luotu. Mitään ihmettä ei ole vielä keksitty. Jossain vaiheessa elimistö vaan lopettaa toimintojaan. Jostain luin, että vaikka 80-vuotias olisi hyvässä kunnossa päällepäin, on sisäisesti jo elinten elinvoima alkanut hiipumaan. Esimerkiksi elvyttämisestä ei olisi mitään hyötyä, sillä niin iäkkään elimistö ei sitä kestäisi, vaikka olisi hyvässä kunnossa.
Juu, näitä elämästä ja kuolemasta vieraantuneita on tällä palstalla. Vakioulisijat ilmoittautui heti kuin kärpäset raadolle. Etenkin kuningatarhullu.
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret eivät pääse edes eläkkeelle vielä 70 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Ap kuulostaa n a t s l t a
Na t si sika han se on , jos myöntää lähes satavuotiaan olevan lähellä kuolemaa juujuu
Luultavasti 95-vuotias on itse menettänyt monta läheistä aivan liian nuorena, ja osaa suhtautua lähestyvään kuolemaansa luonnollisemmin kuin nuoremmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoret eivät pääse edes eläkkeelle vielä 70 vuotiaana.
No sehän on hyvän kansalaisen merkki, että kuolee heti päästessään eläkkeelle.
Mun mummit on 90-vuotiaita ja molemmat ovat sitä mieltä, että olisi jo ollut aika päästä katselemaan uusia laitumia. Ei kaikki vanhuksetkaan halua elää ikuisesti.
Olipa kerran vastaanotolla eräs lähempänä yhdeksääkymmentä oleva pappa, jolla todettiin keuhkossa kasvain, käytännössä varma syöpä. Pappa sanoi vastaanotolla heti, että jätetään sikseen - ei jatkotutkimuksia eikä hoitoja, elämä ollut jo riittävän pitkä. Tähän mielipiteeseen oli helppo yhtyä.
Kaipa se kuolintapa kauhistuttaa, ei itse siirtyminen toiselle puolelle. Onko iäkäs hyvinvoiva, saako tarpeeksi lepoa.
Mummoni kuoli 95-vuotiaana ja kyllä siitä jo osattiin olla "iloisia". Heikko oli ja muistisairas. Hautajaiset olivat ihan iloinen tapahtuma. Tietysti surtiin ja haudalla itkettiin, mutta elämä voitti jo muistotilaisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Ennemminkin yli 100 vuotiaita. /0 vuotias on vielä nuori.
Ei oleta mitään tuollaista, mistä ap kirjoittaa.
Vaan se vanhakin ihminen on läheisille rakas ja tärkeä.
Eikä ketään yli 90-vuotiasta hoideta mitenkään turhaan, heitä hoidetaan sairauksiensa puolesta niin hyvin kuin voidaan.
Mutta jokainen terve järkinen ihminenhän sen käsittää, ettei haurastunut keho enää edes elvytystä kestä.
Puhuttamakaan raskaasta tehohoidosta.
On täysin käsittämätöntä, että niin moni ei tiedä, miten rankkaa ja vaativaa ihmiselle on tehohoito.
Hänhän hengittää silloin letkujen varasssa, kurkusta letku henkitorveen ja kaikki muukin toimii täysin letkujen varassa.
90 vuotiaat ihmiset eivät enää kestä tuollaista hoitoa, joten turhaa huutaa siitä että heitä väkisin hengissä pidettäisiin.
Vois ottaa asiosta selvää, ennenkuin alkaa täällä turpaansa soitella vanhusten hoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Ei oleta mitään tuollaista, mistä ap kirjoittaa.
Vaan se vanhakin ihminen on läheisille rakas ja tärkeä.
Eikä ketään yli 90-vuotiasta hoideta mitenkään turhaan, heitä hoidetaan sairauksiensa puolesta niin hyvin kuin voidaan.Mutta jokainen terve järkinen ihminenhän sen käsittää, ettei haurastunut keho enää edes elvytystä kestä.
Puhuttamakaan raskaasta tehohoidosta.
On täysin käsittämätöntä, että niin moni ei tiedä, miten rankkaa ja vaativaa ihmiselle on tehohoito.
Hänhän hengittää silloin letkujen varasssa, kurkusta letku henkitorveen ja kaikki muukin toimii täysin letkujen varassa.
90 vuotiaat ihmiset eivät enää kestä tuollaista hoitoa, joten turhaa huutaa siitä että heitä väkisin hengissä pidettäisiin.
Vois ottaa asiosta selvää, ennenkuin alkaa täällä turpaansa soitella vanhusten hoidosta.
Tämä. Elvytyksessä ihmisten kylkiluut murtuvat useilta ja vanhat luut hitaasti ja tuskallisesti.
Ihminen hoidetaan kyllä viimeisen päälle hyvin kaikissa ikäluokissa, mutta mitään väksin elämän ylläpitoa ei hyvin iäkkäille ihmisille enää tehdä.
Se on lääkärien prioriteetti. Ja tämän tiedän tasan tarkkaan.