Ero ja yhteisen asunnon kustannukset
Mies muutti alkukuusta pois kotoa, jäin lasteni (eivät yhteisiä) kanssa yhteiseen asuntoon. Avioeroa emme ole ainakaan vielä panneet vireille, katsellaan nyt jonkin aikaa näin. Tämän kuun asumiskustannukset menivät vanhaan malliin puoliksi emmekä eroasioiden ollessa epäselviä laita myöskään asuntoa vielä myyntiin. Mutta kuinka kustannusten kanssa olisi järkevintä toimia? Alustavasti hän ehdotti, että maksamme lainan puoliksi ja minä maksan vastikkeen ja sähkölaskun, mies saa asua ilmaiseksi/jollain nimellisellä summalla ystävämme isossa talossa. Asuntomme on isompi kuin minä ja lapset tarvittaisiin (miehen toiveesta tällainen) ja minusta alkoi tuntua vähän kohtuuttomalta että joudun nyt vastaamaan näin ison asunnon juoksevista kuluista yksin, kun voisin myös muuttaa vuokralle johonkin pienempään ja edullisempaan. Toki nyt maksamme omaa pois, mieluummin näin kuin vuokraa, ja käytännön syistä on toki järkevämpää että me jäämme asuntoon kuin mies, hänelle se vasta iso onkin, mutta kuinka maksujen suhteen olisi oikeudenmukaisinta toimia? Miehen mielestä vastike on yhtä kuin vuokra asunnosta, mutta kattaahan se myös menot yhteisen (!) asunnon kunnossapidon yms.
En ole loinen enkä halua hyötyä miehen lompakosta (palkka on aika lailla sama), mutta en halua myöskään hyvää hyvyyttäni maksella ylimääräisiä, vaan kuulisin mielelläni kuinka nämä järjestelyt muilla on menneet.
Kommentit (21)
No kuulostaa reilulta tuo miehesi ehdotus. Jos ei käy sinulle, muutatte itse pois ja mies joko tulee kotiinne tai laitatte sen myyntiin.
Lisäys, josvteillä on rahoitusvastiketta, se rinnastuu lainaan eikä juokseviin kuluihin eli siitä puolet mies.
Ei miehen tarvitse maksaa kuin lainaa. Hän ei siellä asu. Erotessa ei voi säilyttää samoja etuja
Kuulostaa ihan reilulta minustakin. Se joka asuu, maksaa. Vastike on kuitenkin pienempi kuin vuokra jossain muualla olisi.
Tosiaan miehellä olisi lainkin mukaan oikeus periä sinulta vuokraa asunnon puolikkaasta. Hän on siis ihan reilu, jos hänelle riittää että maksat koko vastikkeen.
Minustakin olisi ihan reilua, jos mies "perisi" vuokraa asunnon puolikkaasta, jolloin ynnäisimme vastikkeen (450) + tuon nimellisen "vuokran", joka on tyyliin 100, ja nämä maksaisimme puoliksi ja molemmille tulisi maksettavaksi asumiskuluja 275. Miehen ajatus oli koko poismuutto, tämä ihme erillään asumisen kokeilu sekä kuitenkin asunnon pitäminen, olen myös heittänyt ilmoille ehdotuksen, että hän jäisi tähän, mutta se nyt olisi kaikkein hulluinta.
Jep, lievän tympääntymisen tämmöisestä tilanteen pitkittämisestä voinee aistia...
ap
Minkä ihmeen nimellisen vuokran? Hänellä olisi oikeus periä sinulta ihan oikeaa vuokraa omistamastaan asunnon puolikkaasta, ei mitään nimellistä. Jos vastike on noin iso, niin kyseessä lie iso asunto jolloin vuokrakin olisi varmaan luokkaa 1000+ euroa kuussa. Tällöin hän voisi periä sinulta vuokraa 500 euroa (eli puolikkaan asunnon käyvästä vuokrasta), ja lisäksi maksaisit vastikkeen puolikkaan. Tällöin kulusi olisivat 725 euroa kuussa eli huomattavasti enemmän kuin nykyinen 450e.
Sinun laskutapasi oli siis täysin väärä. Laittakaa ero vireille ja asunto myyntiin jos tilanne ei sinua tyydytä.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:14"]
Ei miehen tarvitse maksaa kuin lainaa. Hän ei siellä asu. Erotessa ei voi säilyttää samoja etuja
[/quote]
Vastike ei ole yhtä kuin vuokra, se pitää tosiaankin sisällään myös kiinteistön kunnossapitokuluja, ja koska asunto on edelleen yhteinen ja ilmeisesti mies ei tässä tapauksessa halua sitä myytäväksi laittaa, niin olisi syytä hänenkin osallistua näihin kunnossapitokuluihin. Missä suhteessa, en osaa ottaa kantaa.
Ap voi yksinkin laittaa eron vireille ja omaisuuden jakoon. Se ei ole miehen päätettävissä ja turha piiloutua sen taakse että "mies ei halua asuntoa myyntiin".
Ja kyllä, asunnon vastike kattaa myös kunnossapitokuluja, MUTTA mies ei peri ap:lta puolikkaastaan vuokraa. Siten 450e/kk korvaus on pieni summa verrattuna siihen, mitä mies voisi ap:lta laskuttaa. Toki tuon voisi tehdä niinkin että mies maksaisi puolet vastikkeesta mutta perisi myös vuokraa... summa vaan olisi silloin huomattavasti isompi mitä ap nyt maksaa. Järjestely on siis ap:ta kohtaan hyvinkin reilu, mies häviää tuossa useamman satasen kuussa.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 08:56"]Mites nuo lasten kulut ja elatusmaksut?
[/quote] Lue ap:n viesti kunnolla, lapset eivät ole yhteisiä.
Asunto myyntiin samantien. Minkä takia pitää jäädä tuollaiseen välitilaan, joka ei tyydytä ja on kallis ratkaisu. Jos halutaan erota, niin sitten myös omaisuus jaetaan. Jos ap pitää tilannetta epäreiluna, niin sitten ap muuttaa pois ja asunto laitetaan myyntiin. Minkä takia miehen pitäisi mitään talon kuluista maksaa, kun ei kuitenkaan asu siellä. Laina maksetaan puoliski ja sillä sipuli.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:03"]
Asunto myyntiin samantien. Minkä takia pitää jäädä tuollaiseen välitilaan, joka ei tyydytä ja on kallis ratkaisu. Jos halutaan erota, niin sitten myös omaisuus jaetaan. Jos ap pitää tilannetta epäreiluna, niin sitten ap muuttaa pois ja asunto laitetaan myyntiin. Minkä takia miehen pitäisi mitään talon kuluista maksaa, kun ei kuitenkaan asu siellä. Laina maksetaan puoliski ja sillä sipuli.
[/quote]
Jos ap muuttaa muualle ja asunto laitetaan myyntiin, niin silloin asunnon kaikki kulut laitetaan puoliksi. Ja ap maksaa itse asmansa asunnon vuokran lisäksi.
Kiitos kommenteista. Itse tarkoitin nimellisellä vuokralla siis sitä mitä mies maksaa nykyisestä asumisestaan, anteeksi väärinkäsitys omalta puoleltani, sinä vastaaja tarkoititkin siis vuokraa meidän yhteisestä asunnosta. Onhan se ihan totta, että miehellä olisi siihen oikeus, en edes ajatellut tätä. En tiedä mitä siinä tapauksessa sitten tekisin, olkoon oikeus mutta ei se kohtuulliselta tuntuisi, kun en haluaisi asuntoon edes jäädä. Ei mikään tietysti velvoitakaan. Tästä syystä kuitenkin olikin kiva kuulla kuinka näissä yleensä toimitaan kun omat ajatukset junnaa lähinnä eron ympärillä käytännön asioiden sijaan, tähän asti olen vaan myötäillyt miehen ehdotuksia.
Ja joo, totta kai voin hakea avioeroa yksinkin, en piiloudu minkään taakse. Mieluiten jatkaisin avioliittoa ja hakisin apua ongelmiimme enkä lähtisi tällaiseen asumiserokokeiluun, koska en usko että tämä tekee meille mitään hyvää, mutta koitetaan nyt tätäkin. En haluaisi hätäillä avioeron kanssakaan.
ap
Minunkin mielestäni tilanne kuulostaa varsin reilulta, jos ap saat asua asunnossa puolikkaan vastikkeen hinnalla (lainanlyhennyksiä ei huomioida, ne ovat säästämistä). Itse suostuisin järjestelyyn mukisematta.
Eroasioissa puolestaan pitäisin huolta siitä, että en jää vastentahtoiseen mieheen turhaa roikkumaan. On hyvä antaa asioille aikaa, siitä olen samaa mieltä. Mutta pidäthän huolen siitä, että mies ymmärtää että et ole mikään aina valmis ja käytettävissä oleva varavaihtoehto, johon hän voi ilman muuta aina palata, jos ei muutakaan keksi? Sinuna antaisin tällaiselle erokokeilulle takarajan, mihin mennessä miehen on päätettävä mitä haluaa tai sinä lähdet ja tosiaan laitat sen talon myyntiin.
Voimia tilanteeseesi!
[quote author="Vierailija" time="23.06.2015 klo 09:27"] puolikkaan vastikkeen hinnalla
[/quote]
...tai siis kokonaisen vastikkeen + sähkön, ei vaikuta mielipiteeseeni siitä että kulut on reilusti jaettu.
17
Kiitos lämpimästä viestistäsi. Onhan tämä reilua, kyllä nyt sen ymmärrän eikä hävetä myöntää olleeni väärässä. Joku vastareaktio vaan taisi nousta, kun suostun, suostun, suostun, suostun, mitä tahansa mies on ehdottanut. Tekisi mieli polkea jalkaa maahan että etpäs muuta, vaan nyt pannaan ne asiat kuntoon, mutta sellainen vahvuus minusta puuttuu. Tuo takarajakin kuulostaa järkevältä, niin kipeää kuin tekeekin erota, mutta luulen että siihen tullaan menemään. Ehkä mieskin sen jo tietää, mutta haluaa vielä sulkea silmänsä siltä, joten koitetaan nyt vaikka kesän yli näin.
ap
Ota lyhennysvapaata tai lainaa mieheltäsi rahaa lyhennyksiin niin, että laina kuitataan mahdollisessa osituksessa aikanaan. Näin voitte miettiä, haluatteko erota ja missä haluat asua, jos eroatte.
Asuminen kuluttaa asuntoa ja asumisen aiheuttamiin kunnostus tarpeisiin mielestäni yhtiövastike on tarkoitettu. Ehdotus kuulostaa minusta reilulta.
Yksi vaihtoehto voisi olla muuttaa itse pienempään ja laittaa oma asunto vuokralle.
Mieshän voisi käsittääkseni periä sinulta vuokraa osuudestaan, joten ihan reilulta tuo minusta kuulostaa. Miten se tulisi sinulle halvemmaksi, jos maksaisit vuokraa vieraalle? Kyllähän se laina ja vastike silti pitää maksaa. Tai sitten teillä on tosi iso vastike.