Lue keskustelun säännöt.
Häpeä
22.06.2015 |
Ärsyttää jatkuva häpeän tunne! Ihan sama mitä teen, niin saan siitä sellaisen epävarmuuden tunteen, että hävettää ja nolottaa. Ärsyttää! Välillä tosin tunnen ihan hyviäki tunteita, mutta eikö tuo väisty ikinä. Mistä se johtuu? On kyllä paljon ikäviä juttuja takana, ja oon niitä käsitellyt. Tosi turhauttavaa ja uuvuttavaa.
Kommentit (3)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tutustu nyt ekana vaikka häpeää käsittelevään kirjallisuuteen niin saat selville mistä ongelmasi voivat johtua ja mitkä tekijät aiheuttavat joillekin häpeää.
Itse taistellut pitkään mm. juuri tämän ongelman kanssa.
Tapaukset vaihtelevat, mutta olen itse ajatellut, että taustalla on itsetunto-ongelmien lisäksi ankara asenne itseäsi kohtaan sekä miellyttämisen halua. Häpeähän kuitenkin liittyy melkeinpä aina muihin ihmisiin. Haluat esiintyä eduksesi ja rankaiset itseäsi sosiaalisista kämmeistä, keskustelussa lipsauttamistasi sammakoista (vaikkapa jonkun edessä, johon haluat tehdä vaikutuksen) ja virhearvioinneista. Siis muun muassa.
Itsetunnon kohotus on auttanut. Onneksi siinä auttanut ihminen eksyi elämääni. Ainahan voi vaihtoehtoisesti vaan lyödä päälle kuuluisan hälläväliä-vaihteen.