Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 3-vuotiaan pitäisi osata?

Vierailija
22.06.2015 |

Otsikko

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on tullut paljonkin jo! Päiväkodin työntekijän näkövinkkelistä useimmat 3-vuotiaat osaavat jo paljon: pukea suurinpiirtein itse (tarvitsevat apua lenksuissa ja muissa vaikeissa), hoitavat vessa-asiansa omatoimisesti (pyllynpyyhkimisessä tosin apua), ovat päiväkuivia, tietävät hyvin päivärytmin ja osaavat toimia sen mukaisesti ainakin pienellä muistutuksella, syödä haarukalla sotkematta, juoda kahvattomasta mukista, omaavat jo laajan sanavaraston ja etenkin ymmärtävät erittäin hyvin mitä heille sanotaan, käsitellä palloa (potkia, heittää, ottaa vastaan), hyppiä tasajalkaa ja osa jo yhdellä jalalla, ottaa itse keinussa vauhtia (opetuksen jälkeen), leikata saksilla, käyttää kyniä sohimatta.. Listaa voisi jatkaa ties kuinka kauan. Monet 3-vuotiaat osaavat jo pyöräillä (apupyörillä tai ilman tai potkutellen) vauhdikkaasti, kiipeillä ketterästi, seurata rytmiä, laulaa oikeaoppisesti, soittaa rytmisoittimia rytmissä ja pysyä luistimilla ja suksilla pystyssä, osa päästen jo sujuvasti eteenpäinkin. 

Vierailija
2/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävellä, puhua lauseita, syödä itse, harjoitella oukemista ja vessakäyntejä, olla ilman vaippoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 09:27"]Kävellä, puhua lauseita, syödä itse, harjoitella oukemista ja vessakäyntejä, olla ilman vaippoja.
[/quote]

Siinäkö kaikki?

Vierailija
4/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lausetasoista puhetta, ymmärtää selkeitä kysymyksiä ja ohjeita, juosta, potkia ja heittää palloa, syödä itse. Päiväkuivuus olisi hyvä olla melko lailla hallinnassa.

Vierailija
5/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v osaa puhua selviä lauseita, tunnistaa valokuvista tutut ihmiset/ kirjoista tuttuja sanoja. Nimeää tuttuja asioita: pallo, lautanen..tuntee värit. On päivä- ja yökuiva. Syö itse ja hoitapottaa-asioinnit omatoimisesti. Pukee itse sekä napittaa. Vetoketjun kanssa tarvitsee hieman apua. Esittelee itsensä, saa kavereita pk:ssa.. tossa nyt jotain. Mutta lapset on niin erilaisia.. tutun 3v osaa (kuulemma) lukea..

Vierailija
6/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3v osaa ajaa ruohonleikkurilla törmäilemättä.
Mutta ei tajua polkea polkupyörällä, aina pitäisi vaan työntää.

Vierailija
7/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmevuotias käy yksin paskalla ja lukee siellä sujuvasti Aku ankkaa.

Vierailija
8/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukee ja kirjoittaa (joskus tylsyyksissään esseitä eri aiheista, jotka minun pitää arvostella), juoksee puolimaratoneja, ansaitsee omat viikkorahansa pesemällä autoja ja sängyssä ennen nukkumaanmenoa suunnittelee uutta puhelinsovellusta.

Vierailija
9/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmen vanha Hjördis-Syphilia integroi ja derivoi sekä käy baletissa. Harmonikalla vetää Säkkijärven polkan komeasti.

Vierailija
10/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme juuri 2-vuotisneuvolassa ja th ihmetteli, kun lapsemme on niin paljon edellä kehityksessä. Kuulemma vasta kolmevuotiaan kuuluu osata avata vetoketju (meidän lapsi saa sen itse kiinnikin), kävellä portaita alaspäin nenä edellä, osata värit, osata syödä itse, saada pallosta koppi ja piirtää mallista kuvioita (ympyrä, kolmio, neliö). Toisaalta meidän lapsi ei vielä puhu ja käyttää vaippoja. Ehkä ne asiat muuttuvat, kun lapsi aloittaa päiväkodin.

Vierailija
11/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän muutaman kuukauden päästä 3v täyttävä osaa nämä: puhuu kolmen sanan lauseita, yksi nelisanainenkin tuli jo, osaa ja nimeää kaikki värit ja ruumiinosat, laskee seitsemään, käsittää numerot ja lukumäärät kolmeen asti, juoksee, hyppää tasajalkaa, syö itse, pääasiassa sormilla, on vaipoissa täysin, leikkiminen jäljessä.

Vierailija
12/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:14"]Meidän kolmen vanha Hjördis-Syphilia integroi ja derivoi sekä käy baletissa. Harmonikalla vetää Säkkijärven polkan komeasti.
[/quote]
Onpa kaunis ja persoonallinen nimi.

Vierailija
13/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa sanottiin, että meidän 3v on 10vuotiaan tasolla.

Vierailija
14/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 2.5 v. On päiväkuiva, osaa puhua ihan kunnolla, leikkii keittiötä ja nuken hoitoa, syö itse, juoksee, hyppää, kiipeilee. Piirtää ympyrän. Tekee kuperkeikan

Vierailija
15/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.06.2015 klo 10:41"]Meidän muutaman kuukauden päästä 3v täyttävä osaa nämä: puhuu kolmen sanan lauseita, yksi nelisanainenkin tuli jo, osaa ja nimeää kaikki värit ja ruumiinosat, laskee seitsemään, käsittää numerot ja lukumäärät kolmeen asti, juoksee, hyppää tasajalkaa, syö itse, pääasiassa sormilla, on vaipoissa täysin, leikkiminen jäljessä.
[/quote]
piirtää ympyrän suht hyvin, heittää palloa, ei halua potkia.

Vierailija
16/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöystävän 3v osaa sujuvasti tehdä ulkopuolisten elämästä helvetin.

Vierailija
17/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 3-vee osaa aakkoset ja tunnistaa sanoja kirjoitettuna ja osaa tavata nimensä, numerot 1-20 ja tunnistaa joitain suurempiakin numeroita. Piirtäessä alkaa pikkuhiljaa tekemään tunnistettavia hahmoja pelkän tuhertamisen sijaan.
Osaa myös värit, eläimet ja planeetat.

Pyörällä ei osaa ajaa eikä ole siitä yhtään kiinnostunut mutta pitkään laudalla kulkee sujuvasti. Kiipeilee vielä aika arastellen mutta hyppii taitavasti. Päiväkuiva muttei suostu kakkaamaan pottaan tai pönttöön vaan panttaa niin kauan että laitetaan vaippa.

Osaa leikkiä nätisti muiden lasten kanssa ja on erityisen lempeä ja empaattinen pienemille laosille.

Syö itse haarukalla, osaa avata vetoketjun muttei sulkea, riisuu itse muttei pue.

Vierailija
18/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyrkkisääntö on, että kaikki kolmevuotiaat on vanhempiensa mielestä kehityksessä ikätasoaan edellä, lapsettomien mielestä ikätasoaan jäljessä, ja tarkastuksissa ja vasukeskusteluissa ammattikasvattajalla ja terkalla joka tapauksessa  "herää huoli" jostain, jota lapsi ei osaa, ja joka tulee vanhemmille aina vähän puskan takaa (mitä helvettiä, olisitte kertoneet että kolmevuotiaan pitää itse voidella leipänsä, niin olisin tajunnut sen olevan joku elintärkeän kehitysvaiheen ilmentymä eikä vaan leivän voitelua). 

Kyse on vaan näkökulmasta. Vanhemman mielestä on tärkeintä, että lapsi voi hyvin. Lapsettoman mielestä on tärkeintä, että lapsen kanssa on edes jokseenkin siedettävää olla. Ammattilaisen mielestä on tärkeää saada lapsi käppyrälle oikeaan kohtaan. Ja kuitenkin kaikista lapsista kasvaa aikuisia, jotka elävät omannäköisensä elämän. Joten ihan lepo vaan. ;)

Vierailija
19/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina nettikeskusteluissa, joissa joku kertoo lapsensa olevan ikätasoisensa tai paljon edellä, muut tulevat vähättelemään ja haukkumaan? Lapsia nyt vaan on niin eritasoisia, kuten aikuisiakin. Osa on tyhmempiä ja osa selvästi älykkäämpiä, se nyt vaan täytyy kestää. Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia.

Vierailija
20/22 |
22.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmevuotias osaa kyllä jo kaiken minkä 5 vuotias veljensäkin..ei noissa enää kovasti ole eroa.Puhuuu melki täydellisesti ja on kädentaidoiltaan jopa veljeään taitavampi mutta onkin tyttö.Ei osaa vielä esim. pelata pelikoneella eikä aina saa kenkiä oikeisiin jalkoihin mutta muutoi hoitaa kaiken jo itse.Hienoista säätöä niin on melki täydellinen pikku ihminen.

Nyt opetellaan kengän nauhojen sitomista ja hienoista säätöä pukemisessa.Numerot tulee 10 asti ja melki paremmin englanniksi kuin suomeksi.Kirjaimet osaa luetella kun näyttää.

Osaa pyöräillä ja liikkuu muutenkin täydellisesti,ei enää kömpsähtele.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi