Olen ylipainoinen, mutta en koskaan herkuttele
En ole makeannälkäinen, kaapista löytyy esim joululahjaksi saatuja karkkeja joista päiväys vanhentunut, ostan karkkia pari kolme kertaa vuodessa, samoin jäätelöä paitsi kesällä mehujäätä... juon kahvin yleensä paljaaltaan, en ota leivoksia kahvin kanssa kuin kyläreissuilla. Omaan ja lasteni ruokaan kuuluu esim. Uunilohi, perunamuusi, salaatti tai erilaiset keittoruoat ja salaattia päivittäin, rasvatonta maitoa, ruisleipää jossa juusto ja tomaattia ja kurkkua. Kuitenkin liikuntaakin harrastan, lastenrattaita lykkään lähes päivittäin.
Kommentit (54)
Niin mitä siitä?
Kai sulla riittää ymmärrys edes sen verran ravintoasioihin, että ei se mistä kalorit tulee vaan niiden määrä. Mä olen onnistunut laihduttamaan pelkällä karkilla, revi kuule siitä.
Ei ne herkut välttämättä olekaan ne mitkä lihottaa, itselläkin jonkun verran ylipainoa enkä oikeastaan koskaan "herkuttele". Syy minun ylipainoon on yksinkertaisesti liian suuret ateria-annokset tavallista kotiruokaa suhteessa minun kulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:38"]
Ei se laatu vaan määrä.....;)
[/quote]
No aamupalaksi syön pari leipäpalaa ja kahvikupin, päivällä esim. 3 keskikokoista perunaa, yhden possupihvin kermakastikkeessa, salaattia, iltapäivällä kahvikuppi ja illalla maitoa ja joku leipäpala. Ap
Niin minäkin olen. Mutta satun vain tykkäämään liian suurista annoksista, liiasta öljystä ruuanlaitossa, juustosta, pähkinöistä, jyväisisitä leivistä jne. En liho huonolaatuisella ja ns.epäterveellisellä ruualla, vaan liian suurella määrällä. Syön kasviksia ja kalaa, en lainkaan punaista enkä vaaleata lihaa. Siksi varmaan kolesterolitkin ovat aina hyvissä lukemissa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:42"]
[/quote]
No aamupalaksi syön pari leipäpalaa ja kahvikupin, päivällä esim. 3 keskikokoista perunaa, yhden possupihvin kermakastikkeessa, salaattia, iltapäivällä kahvikuppi ja illalla maitoa ja joku leipäpala. Ap
[/quote]
Tässähän näkee syyn ylipainoon.
Juuri lihavan tapaista pitää liikuntana lastenrattaiden kanssa kävelyä pari kilsaa (jos sitäkään).
Ja herkutteluna pitää joptain täytekakkuja. Lohellakin voi herkutella ja niillä juustovoileivillä. Herkku on sitä, mistä itse pitää, ei ole mitään erityistä herkun määritelmää.
Itse esim. en pidä juuri mistään makeasta. Eivät ne silloin minulle mitään herkkuja ole.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:41"]
Ei ne herkut välttämättä olekaan ne mitkä lihottaa, itselläkin jonkun verran ylipainoa enkä oikeastaan koskaan "herkuttele". Syy minun ylipainoon on yksinkertaisesti liian suuret ateria-annokset tavallista kotiruokaa suhteessa minun kulutukseen.
[/quote]
Mies mättää samasta ruoasta 5-6 perunaa, monta pihviä, salaattia ja syö herkkuja, ei edes liiku ja on silti hoikka.
[/quote]
Päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:40"]
Niin mitä siitä?
Kai sulla riittää ymmärrys edes sen verran ravintoasioihin, että ei se mistä kalorit tulee vaan niiden määrä. Mä olen onnistunut laihduttamaan pelkällä karkilla, revi kuule siitä.
[/quote]
Sillä on suurikin merkitys mistä ne kalorit tulee. Että sullekaan ymmärrys ei tekis pahaa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mielestäni vaikka syön vain kerran päivässä syön todella vähän ja näläntunne on jo muutaman tunnin päästä syömisen jälkeen mutta en silti syö ennenkuin illalla. Ja olen 165/75. Ap
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:42"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:38"]
[/quote]
[/quote]
No ruokatottumuksesi ovat ihan surkeat. Suosittelen syömään aamiaisen lisäksi kaksi pientä lämmintä ateriaa ja välipalan ja iltapalan. Säännöllinen rytmi, pienet annokset. Paljon vettä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin vähättelee omia syömisiään.
Vaikka kermakastiketta olisi runsaasti ja possupihvi parisataa grammaa, ei tuosta kokoon saa millään edes 1500 kilokaloria. Normaalissa leipäpalassa on 80 kcal. Se ei tässä paina, vaan se mitä leivän päällä on.
Kyllä se laatu ja se määrä. Uusi suomalainen sananlasku, olkaa hyvä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mielestäni vaikka syön vain kerran päivässä syön todella vähän ja näläntunne on jo muutaman tunnin päästä syömisen jälkeen mutta en silti syö ennenkuin illalla. Ja olen 165/75. Ap
[/quote]
Vaikka sanot syöväsi vähän, niin ruokasi laatu näyttää olevan sellainen, että ei auta painonhallinnassa.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:47"][quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 10:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi et syö? Mitä järkeä? Ja onhan tuossa nyt jotain mitä et kerro koska kyllähän tuosta laihtua jo pitäisi. Nälässä oleminen altistaa ahmimiselle joten jos vaikkapa 5 päivää eläisit niukasti, ei se hirveästi lohduta jos parissa päivässä ahmit ne menetetyt kalorit takaisin. Ja ehdotan sykemittaria ja jotain kalorinkulutusohjelmaa siihen rinnalle jos laihtua haluaa. Itse olin ihan varma että kulutan paljon koiralenkeillä, mutta kappas, ei se vajaa tunti kuluta kuin 200-300 kaloria ja sehän on helppo syödä takaisin muutamalla voileivällä.
Energiaa voi myös saada liian vähän suhteessa omaan tarpeeseen, eikä tämäkään ole hyvä. Jotta lahtuisi pitää tietenkin syödä vähemmän kuin kuluttaa, mitta ei liian vähän.