Punkin irrotus
Ylöspäin vetämällä vai kiertämällä? Molempia ohjeistukisa löytyy, riippuu mistä lukee.
Kommentit (14)
Punkkilasso on ihan ehdoton väline. Nipistää punkkia juuri oikeasta paikasta. Sitä sitten kierretään niin punkki irtoaa suosiolla. Monasti olen tätä käyttänyt.
Koirasta joskus yritetty ottaa punkkeja pinseteillä ja aivan toivotonta touhua. Hosu nyt jollakin teräväpäisellä piikillä kun koiraa kiinnostaa mitä olet tekemässä. Punkkilassolla ei mitään ongelmaa eli olipa sitten lapsi tai koira kohteena tätä suosittelen!
Punkin poistamisessa tarkoituksena on välttää sitä, 1) punkin pää irtoaisi ja jäisi ihon sisään (seuraa tulehdus!) tai 2) punkki ehtisi oksentaa borrelioosia ja aivokuumetta irrotusvaiheessa ihon sisään (tapahtuu jos puristat punkin peräosaa).
Vetämällä se pää usein jää sisään ja aiheuttaa kurjuuksia, kannattaa aina kiertää niin irtoaa koko punkki.
Punk ei oikein tahdo lähteä kun kerran on pesiytynyt perheeseen. Viinahanojen kiinnilaitto karkottaa kuitenkin takuuvarmasti. Seuraa kuitenkin, ilmestyykö renkulan ympärille isoa A:ta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 18:37"]Punk ei oikein tahdo lähteä kun kerran on pesiytynyt perheeseen. Viinahanojen kiinnilaitto karkottaa kuitenkin takuuvarmasti. Seuraa kuitenkin, ilmestyykö renkulan ympärille isoa A:ta.
[/quote]
:D
Olen niitä satoja (valehtelematta) poistanut koirista, joten ehdottomasti kiertäen.
Kiertäen. Vetämällä voi pää jäädä ihoon, eikä tämä ole suositeltavaa.
Kierrä korkki kiinni, punkki lähtee kuin hauki rannasta.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 19:02"]Kiertäen. Vetämällä voi pää jäädä ihoon, eikä tämä ole suositeltavaa.
[/quote]
Näin juuri, kiertäen on oikea tapa. En ymmärrä miksi se pitäisi kiskoa, helpommin jää pää sisään. Kiertäen siis!
Kiertäminen on vanha ohje, nykyään suositellaan vetämistä.
Älä ala punkkia vetelemään, et pääse ikinä eroon!
Mun käsittääkseni ihan vain vetämällä ylös. Ehkä vähän "nitkuttaen" samalla.