Alakoululaisesta kiinnostunut kaveri
Mulla on alakoululainen lapsi, 9 v. Hänen samanikäinen kaverinsa on ilmeisesti ihastunut lapseeni, ei siinä mitään. Mietityttää silti miten suhtautua, kun ilmeisesti tämä toinen lähettelee välillä seksuaalissävytteisiä viestejä. En ehkä pidä siitä, tai että hän kiroilee paljon. Lapseni on halunnut pitää yksityisyyttä, eikä ole asiasta kauheasti kertonut, itse olen ohimennen kuullut asioita kun ovat esim soitelleet videopuheluita. Reagoidako asiaan vai ei.
Kommentit (6)
"Seksuaalissävytteisyys" on aina pieni riski.
Lapsesi voi olla kiusaamisen kohde tai alttiina hyväksikäytölle.
9-vuotiaasi saattaa olla suojelun tarpeessa.
Kai olet kertonut hänelle seksuaalisuudesta ja omasta terveydestä (kuten kuukautiset), niin, ettei tietämättömyyttään joudu ikävyyksiin. Esimerkiksi laita pyydettäessä (painostettaessa, uhkailtaessa, kiristettäessä) itsestään kuvia nettiin.
Toisaalla sanotaan että aihealue on herkkää, ja pitää puhua seksuaalisuudesta positiiviseen sävyyn. Tällöin asiaan puuttuminen ja jollain lailla kritisointi voitaisiin kokea negatiivisena eikä tarkoitus ole aiheuttaa häpeää tms. Toisaalta taas lasta on hyvä suojella liian varhaisilta ja ikään kuulumattomilta asioilta, etenkin omista rajoista ja netin käytöstä, omien kuvien lähettelystä ja yksityisyydestä kannattaa keskustella. Vaikea aihe, miten konkreettisesti toimia oikein.
Vierailija kirjoitti:
"Seksuaalissävytteisyys" on aina pieni riski.
Lapsesi voi olla kiusaamisen kohde tai alttiina hyväksikäytölle.
9-vuotiaasi saattaa olla suojelun tarpeessa.
Kai olet kertonut hänelle seksuaalisuudesta ja omasta terveydestä (kuten kuukautiset), niin, ettei tietämättömyyttään joudu ikävyyksiin. Esimerkiksi laita pyydettäessä (painostettaessa, uhkailtaessa, kiristettäessä) itsestään kuvia nettiin.
Olen kertonut kuukautisista ja puhunut esim. netin vaaroista. Ehkä on hyvä kerrata vielä, ettei mitä tahansa kuvia kannata lähetellä edes kavereille. Ap
Kyllä koittaisin ainakin jutella asiasta, että mikä kuvio. Sillei vähän kauttarantain.
Yritä luoda keskusteluyhteys lapseesi. Keskustelkaa asioista yleisellä tasolla. Yritä saada selville mitä hän ajattelee ahdistaako tms.
Silmiini sattui oman 10v ja hänen kaverinsa kirjoitelma tytön kirjoituspöydällä. Oli aika seksuaalissävytteisiä tapahtumia, mistä hätkähdin. Mulle he ovat pieniä lapsia, enkä osaa ajatella että murrosikä on ihan oven takana. Olen nyt systemaattisesti rakentanut puheyhteyttä tyttöön ja sillä tavalla pysyn paremmin perillä hänen ajatuksista ja tekemisistä.