Ero ja lasten turvallisuus
Päätimme mieheni kanssa tänään, että eroamme. Nyt iskikin sitten seuraava pelko, kun en eroakaan "salaa". Nimittäin pelkään, että mies kostaisi lasten kautta minulle, esim. tekemällä lapsille jotain ikävää. Ehkä olen liian epäluuloinen, mutta mieheni on todella outo joskus ja lisäksi häneltä puuttuu omatunto käytännössä (jos hänellä on tarpeeksi hyvä syy johonkin omasta mielestään, kaikenlainen julmuus on hänelle tuolloin hänen omasta mielestään sallittua). Mieheni on ilmeisesti persoonallisuushäiriöinen, mutta muuten hän ei ole "hullu" tai mieleltään järkkynyt. Hän vain tosiaan toimii erilaisella logiikalla kuin yleensä normaalit empaattiset ihmiset. Sinänsä miehen oman kertoman mukaan miestä huolettaa erossa eniten hänen rahansa ja se on hänelle se kaikkein tärkein motivaattori kaikessa.
Miehen logiikan tuntien hän voisi haluta jopa, että me muut joutuisimme esim. (lavastettuun?) onnettomuuteen, jotta hän välttyisi elatusmaksuilta yms. En siis edes ole vaatimassa mitään, sillä mies uhkasi tehdä mulle jotain todella pahaa (en viitsi sanoa sitä täällä), jos pyytäisin ositusta. Toisalta eipä minua muutenkaan kiinnosta toisten rahat, vaan terveys ja tasapainoinen elämä ovat itselleni tärkeämpää. Miten turvautuisin miehen mahdolliselta arvaamattomalta käytökseltä?
Kommentit (12)
Lisäystä vielä: todennäköisimmin hän ei siis ole edes vaaraksi, vaan olen vain itse liian pelokas ja epäluuloinen. Mutta ihan varmuuden vuoksi haluaisin ottaa varman päälle, sillä en pysty luottamaan häneen pätkääkään.
Tuollaiselta uhkailijalta ottaisin kyllä erossa joka pennin, joka irti lähtee.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:38"]
Tuollaiselta uhkailijalta ottaisin kyllä erossa joka pennin, joka irti lähtee.
[/quote]
Miten varmistuisin siitä, että hän ei toteuttaisi uhkauksiaan? Oikeasti pelkään häntä ja hän ei oikeasti tunne omatunnon kolkutusta normaali-ihmisen tapaan. Arvostan omaa ja läheisteni terveyttä sekä henkeä rahaa enemmän.
No etpä mitenkään. Pelkän mutun varassa kun ei voi toimia tai ainakaan syytellä. Asioita pitää pystyä todistamaan ja huoltajuus asioissa varsinkin.
Outoa sikäli että olet hankkinut lapsia tuollaisen henkilön kanssa vai alkoiko oirehdinta myöhemmin?
Mun pitäisi paeta ulkomaille ja sitä ennen saada lasten yksinhuoltajuus, jotta uskaltaisin vaatia häneltä senttiäkään. Lisäksi mun pitäisi varmistua, että esim. omat vanhempani olisivat hänen tavoittamattomissaan, sillä hän ei yksilöinyt uhkaustaan tarkemmin. Hän vain sanoi, että kaikki paha on mahdollista siinä vaiheessa, jos hänen omaisuuteensa uhataan kajota. Hän käytti erästä konkreettista sanaakin, mutta en sano sitä tässä.
Sun pitää pystyä todistamaan asia. Fakta.
Mene turvakotiin lastesi kanssa. Ota yhteys poliisiin ja kerro heille kaikki sanasta sanaan. Uhkailu on sairasta eikä kuulu normaaliin elämään.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:40"]
No etpä mitenkään. Pelkän mutun varassa kun ei voi toimia tai ainakaan syytellä. Asioita pitää pystyä todistamaan ja huoltajuus asioissa varsinkin.
Outoa sikäli että olet hankkinut lapsia tuollaisen henkilön kanssa vai alkoiko oirehdinta myöhemmin?
[/quote]
Tuo pahin oirehdinta alkoi myöhemmin. Aluksi luulin häntä tosi mukavaksi, kiltiksi ja rauhaa rakastavaksi (olin täysin väärässä, sillä hän on todella ilkeä, julma ja impulsiivinen sekä aggressiivinen). En olisi arvannut lainkaan sitä, mikä hän on oikeasti miehiään. Hän osaa myös valehdella silmät kirkkaina aivan päin naamaa sekä näytellä. Hän monesti myös luo vaikutelman, että ne muut ympärillä ovat niitä noloja ja vajavaisia -- esim. hän valehtelee minusta kaikkea paikkansapitämätöntä omille vanhemmilleen sekä kavereilleen ja tekee itsestään sen marttyyrin, vaikka oikeasti tilanne on täysin päinvastoin. Luultavasti monilla on sama käsitys hänestä kuin mikä minullakin oli aluksi.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:44"]
Sun pitää pystyä todistamaan asia. Fakta.
[/quote]
Tallensin yhden uhkauksen vanhaan kännykkääni (kännykän sanelukonesovellus). Täytynee taas alkaa ottaa niitä juttuja talteen. Olen vain niin kiltti nyhverö ja olen yleensä luottanut ihmisiin, että tuntuu vaikealta ruveta "hankalaksi" ja ovelaksi näissä jutuissa. Mieheni on kyllä niin kova luu, että mun pitää osata skarpata.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:46"]
[/quote]
Tuo pahin oirehdinta alkoi myöhemmin. Aluksi luulin häntä tosi mukavaksi, kiltiksi ja rauhaa rakastavaksi (olin täysin väärässä, sillä hän on todella ilkeä, julma ja impulsiivinen sekä aggressiivinen). En olisi arvannut lainkaan sitä, mikä hän on oikeasti miehiään. Hän osaa myös valehdella silmät kirkkaina aivan päin naamaa sekä näytellä. Hän monesti myös luo vaikutelman, että ne muut ympärillä ovat niitä noloja ja vajavaisia -- esim. hän valehtelee minusta kaikkea paikkansapitämätöntä omille vanhemmilleen sekä kavereilleen ja tekee itsestään sen marttyyrin, vaikka oikeasti tilanne on täysin päinvastoin. Luultavasti monilla on sama käsitys hänestä kuin mikä minullakin oli aluksi.
[/quote]
Auts. Narsistinen?
Kamala tilanne. Itse lähtisin lapsien kanssa jonnekin. Turvakotiin esim. Tuo esiin pelko. Ja niin kauan kun tapaamissopimusta eu ole, sun ei lapsia tarvitse hänelle antaa. Kurjaa tässä on se, että ei voi vaan kertoa musta tuntuu, mä luulen juttuja vaan pitää olla kylmää faktaa, todisteita pöydässä. Ja tosiasiahan on, että tapaamis- ja huoltosopimus tehdään ennen pitkään. Ellette pääse sopuun, oikeus hoitaa asian. Siinä tosin tutkitaan kummankin taustat. Ja ellei tuleva ex-puolisosi ole oikeasti tehnyt jotain minkä voit todistaa, olet sinä aika heikoilla. Voimia.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 23:46"]
[/quote]
[/quote]
Auts. Narsistinen?
Kamala tilanne. Itse lähtisin lapsien kanssa jonnekin. Turvakotiin esim. Tuo esiin pelko. Ja niin kauan kun tapaamissopimusta eu ole, sun ei lapsia tarvitse hänelle antaa. Kurjaa tässä on se, että ei voi vaan kertoa musta tuntuu, mä luulen juttuja vaan pitää olla kylmää faktaa, todisteita pöydässä. Ja tosiasiahan on, että tapaamis- ja huoltosopimus tehdään ennen pitkään. Ellette pääse sopuun, oikeus hoitaa asian. Siinä tosin tutkitaan kummankin taustat. Ja ellei tuleva ex-puolisosi ole oikeasti tehnyt jotain minkä voit todistaa, olet sinä aika heikoilla. Voimia.
[/quote]
Ok, näyttää siis siltä, että mun pitää tallentaa niitä miehen juttuja ja mahdollisesti jopa kuvata sitä käytöstä (heittelee tavaroilla yms.). Mulla on ihan hyvä koulutus ja työpaikka, mutta miehelläni on enemmän varallisuutta sekä parempipalkkainen ammatti sekä parempi yhteiskunnallinen asema muuten, joten todennäköisesti mieheni ilman niitä todisteita vaikuttaa "paperilla" oikein moitteettomalta vanhemmalta. Itse olen myös paljon rauhallisempi ja varovaisempi, enkä osaa puhua ihmisiä samalla tavalla pyörryksiin kuin supliikkitaitoinen ja itsevarma mieheni, joten siltäkin osin olen heikoilla ilman niitä todisteita.
Lähdet lasten kanssa turvakotiin.