Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Haluan ryhtyä vegaaniksi.

Vierailija
20.06.2015 |

Mielellään gluteenittomaksi vegaaniksi. Mitäs siihen sanotte? Onko vinkkejä näin alkuun?

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä. Kyllä sellasen vinkin antaisin, et kannattaa lihansyönti jättää. Helpottaa tuota vegaanina elämistä huomattavasti!

Vierailija
2/31 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvimaidoista Rainbown kaura on mielestäni paras ja gramlettuja suosittelen testaamaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jo kasvissyöjä? Siitä on helpompi jatkaa

Vierailija
4/31 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlen käyttö liian vaikeaa? Vegaanifoorumeilta löydät helposti asialliset vastaukset.

Vierailija
5/31 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita vähän kerrallaan niin helpompaa, parilla kaverilla into lopahtanut parin kuukauden jälkeen kun ovat haukanneet kerralla liian ison palan. Älä myöskään ole liian ankara itsellesi, vaikka olisit vegaani niin jos nyt tekee ihan älyttömästi mieli vaikka pizzaa juustolla niin siitä vaan, ei se vegaanius pariin horjahdukseen kaadu. :)

Vierailija
6/31 |
20.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aiemmin kuusi vuotta putkeen kasvissyöjä, nyt parivuotta sekasyöntiä, mutta olen jo pitkään halunnut kokeilla kokonaan vegaania ruokavaliota :)

ap

Vierailija
7/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minoon ollu vegaani 10 vuotta. Mun ruokapäivä koostuu usein 

aamiainen: hedelmiä/pähkinöitä

päivällä: proteiini-marjasmoothie

illalla: lämmin ateria salaatteineen

otan B12-vitamiinin pillerinä/oluthiivassa/kasvimaidossa

D-vit purkista

jos epävarma kalsiumista niin pillerinä tai kasvimaidossa, itselläni ei puutosta viime verikokeessa

jodinsaannista myös kannattaa pitää huoli, jodioitu suola tai kelp

proteiinia tulee itselläni ainakin tarpeeksi helposti, samoin rautaa ja omega 3:ta vaikka niistä varoitellaankin.

Itse en välitä vehnästä mutta ruisleipä silloin tällöin ja puurot ja riisit ja kvinoat sopivat omalle kropalleni. Lihankorvikkeina voi käyttää soijarouheita ym. mutta suosittelen tutustumaan myös papuihin ja linsseihin. Itselläni tulee käytettyä paljon linssejä, kikherneitä ja kidneypapuja.

tuo oluthiiva on suositeltavaa, maistuu sellaisenaan tai siitä saa juustonkorviketta esim. pitsan päälle kaurakermaan sotkettuna

hyviä ryhmiä löytyy facebookista esim. vegaani ja vegaanin ruokapäiväkirja

netistä vegaanihaaste, chocochilli ym.

ruokavalion muutos on iso opettelu omaan ajatteluun ja tapoihin, älä huoli vaikka se tuntuisi vaikealle ja vaikka ei heti onnistuisi. Ole iloinen ja nauti jokaisesta vegaanisesta ateriasta jonka syöt. Älä ajattele että menetät jotain tai luovut jostain, vaan tutki uusia ruokamahdollisuuksia uteliaana. Ehkä et enää halua syödä jotain vanhaa lempiruokaasi kuten juustopitsaa, älä ajattele sitä kieltäymyksen kautta vaan kehitä uusia herkkuruokiasi ja koe ilo siitä että saat herkullista ruokaa jonka eteen luonto tai eläimet eivät ole joutuneet kärsimään. 

Vierailija
8/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

B12-vitamiinia ei saa muista kuin eläintuotteista, tuossa oluthiivassa ei ole, vaikka se yleinen harhaluulo onkin.

Olen itse kasvissyöjä veganismi lisäainesääntöineen (vaikka millä viini on kirkastettu ja mistä leivän rasvahappojen mono- ja diglyseridit ovat, liivatetta en syö) pahentaa syömishäiriöoireiluani huomattavasti, lisäksi vegaanipiirit ovat ahdistavia. Olen saatanaakin pahempi kun en ole täysvegaani ja minulla on rescuekatti, joka syö lihaa (vaikkakin yritän suosia riistaa ym.)

Vierailija
9/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:36"]

Mitäs siihen sanotte?

[/quote]

Oho.

Vierailija
10/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vegaani ja keliaakikko. Rainbow-kaurajuoma kannattaa jättää väliin, samoin kuin muut kauratuotteet, jos niitä ei kestä. Osa maustetuista / marinoiduista tofuista sisältää vehnäjuoksutetta, jotkut kestää ja toiset ei. Kannattaa suosia omalle keholle sopivia papuja (incl. soija), pähkinöitä ja mm. quinoasta saa hyvin ravinteita. Olut-/ravintohiivaa kannattaa syödä, sillä se on ravintorikasta, mutta ellei siihen ole lisätty B12-vitamiinia, sitä ei siitä saa ja silloinkaan ei tarpeeksi. Esim apteekista saatava Betolvex on vegaaninen, nappi päivässä riittää. Muista syödä myös riittävästi tuoretta vihannesta - ja gluteenittomana on syytä huolehtia kuidusta (pellava, psyllium liotettuna esim jogurttiin).

Vierailija
11/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullun touhua.

Vierailija
12/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gluteeniton vegaani on aika hankala yhdistelmä riippuen siitä kuinka tiukka aiot olla.

Vierailija
13/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa, syön siis pääosin vegaanista ruokaa ja olen myös gluteeniton. Kauratuotteista käsittääkseni Oatly on gluteeniton (Keliakialiiton sivuilla oli muistaakseni listaus näistä!), mutta kauramaidosta ei kyllä pahemmin proteiinia saa, suosittelen soijatuotteita jos ne käyvät. Mulla on ollut vaikeuksia saada tarpeeksi proteiinia kun en soijaa pystynyt syömään, mutta nyt saatuani laajennettua ruokavaliota on muuttunut paljon helpommaksi (tykkään syödä jogurttia, kaurapohjaisissa ei ole ollenkaan, gluteeniton leipä on myös hyvin proteiinitonta). Yksi syistä siihen, etten ole vegaani, on gluteenittomien tuotteiden munat ja maidot. Eli olen niin itsekäs, että arvostan kahvilassa kakku- tai pullamahdollisuutta, kotona yritin leipoa vegaanisesti.

Vierailija
15/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:05"]

http://kauppa.ruohonjuuri.fi/oluthiivahiutaleita/VALIOR-6416227020815/dp

Rikas oluthiiva sisältää b12:sta.

[/quote]

En luottaisi ehkä Ruohonjuuren mainostekstiin, vaan tieteelliseen tutkimukseen (joka on ollut sitä mieltä, että B12-vitamiinia ei saa hiivasta). Itse otan B12-vitamiinin piikkinä kolmen kuukauden jälkeen, olen niin toivoton muistamaan pillereiden syömistä.

Vierailija
16/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos Oatly on tehty puhtaasta kaurasta, eli on _erittäin vähägluteeninen_. Prosessissa saattaa jäädä jämiä muista viljoista, vaikka valvonta on tarkkaa, ja tämän vuoksi esim minä en sitä kestä. Keliakialiitto mainitsee myös sen, etteivät kauratuotteet sovi herkimmille. -11

Vierailija
17/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä, itseasiassa Suomesta taitaa olla vaikea löytää oluthiivaa johon ei olisi lisätty B12:sta. Suosittelen sitä ihan maunkin vuoksi, myös lihaaneille b-lisät ei ole pahitteksi. Itselleni se on maukas tuote jota voi laittaa juuston tilalle pizzaan ja lasagneen. 

Itselleni vegaanisuuteen siirtymisen jälkeen on jääneet kaikki syömishäiriöiden vinkeet pois, sillä ruokanihan perustuu tällä hetkellä pelkkiin hyvisaineisiin, mistään ei tarvi tuntea syyllisyyttä, vain kiitollisuutta.

Mullakin on kissoja, jos joku vegaani tai lihaani siitä huomauttaisi niin sanoisin että höpsis :)

minusta taas lihaanipiirit ovat ahdistavia.

nro 8

Vierailija
18/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkistä palkokasveista ei saa kaikkia essentiellejä aminohappoja vaan tarviit kyllä sitä gluteenia myös(tai maitotuotteita/kalaa/kananmunaa)

Vierailija
19/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki essentiellit aminohapot saa esim. suomalaisesta hampusta.

Oluthiiva ei itsessään sisällä B12sta vaan se on rikastettu kyseisellä vitamiinilla. Moniin tuotteisiin kuten lehmänmaitoon, mehuihin, margariiniin, suolaan, ym. lisätään vitskuja esim. maitoon deeta, suolaan jodia. Jos epäilee näitä valheellisiksi/mahdottomiksi asioiksi niin olisikohan kyseessä jonkinasteen vainoharhaisuus? :)

Vierailija
20/31 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 11:33"]

Kaikki essentiellit aminohapot saa esim. suomalaisesta hampusta.

Oluthiiva ei itsessään sisällä B12sta vaan se on rikastettu kyseisellä vitamiinilla. Moniin tuotteisiin kuten lehmänmaitoon, mehuihin, margariiniin, suolaan, ym. lisätään vitskuja esim. maitoon deeta, suolaan jodia. Jos epäilee näitä valheellisiksi/mahdottomiksi asioiksi niin olisikohan kyseessä jonkinasteen vainoharhaisuus? :)

[/quote]

Hoh taas, en puhunut mitään vitaminoiduista tuotteista, vaan siitä sisältääkö se sitä luonnostaan. Rikastettujen tuotteiden vitamiinipitoisuudet ovat usein myös hyvin pieniä kaikki vitamiini kun ei ikinä imeydy. Että jos jätettäisiin nämä ad hominemit tästä keskustelusta pois? Se ei tee hyvää vegaani-imagolle.