Yläluokka ja kenkien pitäminen sisällä
Täällä oli joskus keskustelua yläluokan kodeista, ja tuli ilmi, että yläluokka pitää kenkiä sisällä.
Onko täällä ketään jolla on asiasta kokemusta ja voisi selventää muutaman asian?
1. Pidetäänkö sisällä siis ulkokenkiä, vai vaihdetaanko sisänkenkiin?
2. Millaiset ovat sisäkengät?
3. Miten lattiat pysyvät puhtaana? Eikö tällainen touhu ole epähygieenistä?
Kommentit (66)
Amerikassa ja Kanadassahan pidetään kenkiä aina sisällä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 22:18"]Amerikassa ja Kanadassahan pidetään kenkiä aina sisällä.
[/quote]
Onneksi en asu kummassakaan maassa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:24"]
Hyi helvetti, mun kotiin ei ainakaan sukkasillaan tulla. Sama kun vetäis kalsarit pois ja hinkkais sohvaan peräreikäänsä.
Ei kyllä Suomessakaan ylemmän tason väki koskaan ota kenkiä pois. En onneksi joudu tekemisiin Wt-kansan kanssa edes työni puolesta saati yksityiselämässä.
[/quote]
Onpa todella sivistyneen oloinen kommentti!
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 22:18"]
[/quote] Ei pidä paikkaansa. Kanadassa enimmäkseen ei käytetä kenkiä sisällä. Ja tuskin USASsakaan pohjoisissa osavaltioissa.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 22:18"]Amerikassa ja Kanadassahan pidetään kenkiä aina sisällä. [/quote] Onneksi en asu kummassakaan maassa.
[/quote] Tuo onni toimii molemmin pain.
[/quote]
Kaikkialla muualla paitsi Suomessa ja Japanissa tehdään näin. Jopa Ruotsissa on yleisempää pitää kenkiä jalassa sisällä.
Mä olen asunut kahdessa eri oerheessä ranskassa ja kummassakin pidettiin kotona sisäkenkiä, eikä todellakaan ulkokengissä marssittu ympäriinsä. Talot siellä myös usein vanhoja ja vetoisia niin sisäkengät pitää lämpöä.
Mun mielestä esim. japanilaisten tapa käyttää sisäkenkiä tuntuu vieraillessa kätevimmiltä, mutta kotona on kivempi olla ilman mitään kenkiä. Jotkut mukavat tossut kyllä kävisivät. Ulkonkenkien käyttöä sisällä en oikein ymmärrä, paitsi juhlissa ja yleensä melko pikaisesti vieraillessa. Tosin tavallaan ymmärtää, että hygieniafriikkien amerikkalaisten mielestä pelkkien sukkien peittämät jalat ovat kamalan epähygieeniset.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 22:25"]
[/quote] Ei pidä paikkaansa. Kanadassa enimmäkseen ei käytetä kenkiä sisällä. Ja tuskin USASsakaan pohjoisissa osavaltioissa.
[/quote]
Ihme porukkaa te kanukit. Itse olen asunut jenkeissä ja kenkiä piti kyllä kaikki tutut sisällä, ehkä jotkut nykin cityhipsterit ei välttämättä aina. Kuka sitä nyt sukkia likaisilla lattioilla haluaa sotkea..?
Olen yläluokkaa. Ulkona Nokian Kontiot, sisällä Aino-tossut.
Tuli tästä vaan mieleen kun asuttiin Espanjassa, niin siellä ihmiset oli ihan hysteerisiä siitä että varmasti sairastuu jos yhtään kävelee sisällä sukkasillaan, tai mikä vielä kamalampaa, antaa lasten kävellä...
Ruotsin kuningas aateloi aikanaan esi-isäni, muuten olen ihan perusbönde. Meillä käytetään kotona tohveleita, koska talo on varsinkin talvisin melko viileä, etteivät jalat palele. Vieraita kehotamme jättämään kengät jalkaan, koska lattialla voi olla hiekkaa, jyviä tai lämmityspuista pudonneita hitusia, jotka voivat tarttua sukkiin.
Vaihdetaan sisäkenkiin. Nehän on puhtaat.
Meillä pidetään kurakeleillä sisäkenkiä, kesällä ja kuivaan aikaan tavan kenkiä. Talossamme on kolme kerrosta, alakerta on seurustelutila, ylhäällä harvemmin olemme kenkien kanssa tai muutenkaan päivällä.
Hygienia? Kodinhoitaja pesee lattiat pari kertaa viikossa ja ovimatot on käytössä. Lattialta emme syö vaan käytämme astiastoa. Selvyyden vuoksi, emme myöskään kävele pöydillä.
Meneehän mattoihin pölyä ja hiekkaa kengistä. Eikö se haittaa, varsinkin jos on joku kallis aito itämainen matto joka pitää pesulassa pestä?
Otetaanko kengät pois sohvalla istuttaessa? (jos haluaa laittaa jalat sohvalle)
Mitä ajattelette ihmisistä jotka ovat sukkasilteen kotonaan?
Ulkokengät koko ajan jalassa. No ei ole epähygienista, vai nuoletko lattioita?
T.15v
Minun isäni veljineen ovat pitäneet kenkiä kyläpaikoissa. Samoja kuin ulkona.
.
Menin serkulleni ja mokasin. Sanoi, että pidä kengät vaan ja silti risuimme miehen kanssa. En enää tee, jos kehotetaan pitämään kengät. .
.
Nuo kaikki ovat parempaa luokkaa. Oma perheeni työttömiä taviksia. (Olen luokkaputoaja.)
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:07"]Ulkokengät koko ajan jalassa. No ei ole epähygienista, vai nuoletko lattioita?
T.15v
[/quote]
Hetkinen..tarkoitatko edes yläastetta?
T.15v
Eikö siinä hikoa jalat jos on koko päivän kengät jalassa?
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 19:29"]
Kyllä itse koen kengättömyyden sivistyneemmäksi kuin ulkokenkien kanssa sotkemisen.
[/quote] En ole koskaan kokenut Suomea miksikaan etiketin ja sivistyksen edellakavijamaaksi joten tama kengattomyys ei nouse miksikaan kaytoksen kultaiseksi standardiksi.