Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

opetuksettoman ajan palkka

Vierailija
19.06.2015 |

olisiko joku kansakynttilä vielä kerran niin ystävällinen ja selittäisi seuraavan logiikan.

Aina selitetään, että opettajien valtavat lomat (kesäloma, syysloma,joululoma ja talviloma) tasoittuvat sillä, että palkka ansaitaan lukuvuoden varrella ja se tasataan esim. 2.5 kk kesälomalle sitten.

Miten sitten opettaja, joka on jo viidettä vuotta hoitovapaalla, voi aina vaan palata "töihin" seuraavana päivänä kun koulu loppuu ja palata hoitovapaalle taas kun koulu lapsila alkaa??? Siis työttömäksi palkallislla vapaalla. Miten hän on ansainnut tämän tasattavan palkan? Lupaan, etten ikinä enää osallistu näihin keskusteluihin, kun joku ope selittää tämän?

"Puolet lomasta menee siivotessa luokkaa..." Joo, mutta meneekö se viranhaltija sinne koko kesäksi siivoamaan vai miten?

Ei, pitäkää lomanne, mutta jättäkäätämä selitys pois. Koulu tyhjenee autiomaaksi, kun todistukset on jaettu. Yksikään muu, kuin siivooja siellä ei tee mitään sen suvivirren jälkeen Asun koulun naapurissa.

Mistä tämä vuosien palkkakertymä muodostuu, kun opetustyötä ei kuitenkaan olla tehty kuuteen vuoteen, mutta joka ikinen kesä ollaan "töissä". Kun eihän muillakaan mmm. eläke eikä lomapäivät kerry hoitovapailta?

Näin kuvailtu tuttu ope vaahtosi tänään. No, saavutetuista eduista on paha luopua....

"kyllä yhteiskunnalla on tähän varaa!! Työttömät vaan töihin lojumasta"!!!

Ymmärrän vielä äitiyslomie yms. taktikoinnin, mutta eihän hoitovapaa millekään muullekaan ammattiryhmälle lomaa kerrytä.

Miten esim. neljä vuotta vapaita viettänyt opettaja on vuoden opetustyöllä kerrytänyt sen 2,5 opetuksettoman ajan palkkansa, joka hänelle mukisematta maksetaan ja sijainen palaa taas työttömän kesän jälkeen opettamaan tätä samaa luokkJa juu, olen palkkatöisssä, olen pitänyt hoitovapaita ja tyytynytvasemaani, nyt olen taas töisä ja kaikki on ihan ok.

Mutta toi "kyllä kuule yhteiskunnalla on tähän varaa"... 4 lasta kolmen vuoden välein tällä opella ja joka ikinen kesä "töissä".

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se nyt noin monen vuoden jälkeen ole mahdollista, äitiysloman jälkeen vain. (Mutta mä sain viran vasta lapset tehtyäni, joten enpä ole ollut tarpeessa mistään kikkailuista ottamaan selkoakaan.)

Vierailija
2/5 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 18:03"]

Ei kai se nyt noin monen vuoden jälkeen ole mahdollista, äitiysloman jälkeen vain. (Mutta mä sain viran vasta lapset tehtyäni, joten enpä ole ollut tarpeessa mistään kikkailuista ottamaan selkoakaan.)

[/quote]

Tottakai se on , niin kauan kun pysyy sen kolmen vuoden hoitovapaan piirissä, eli vaikka 10 vuotta ja "tekee" ne lapset sopivasti ja on virka. Toki osa on sitten vanhempainvapaata ja siitä loma ja palkka ok, mutta tuttavapiirissäni kaksi näitä opeja oikein naureskelee sillä, että taas pääsee töihin... Just. Samalla sijainen saa persauksiin kengän kuvan. Ja sitten itketään: miksi et mene töihin, sinä loinen, työttömyyskorbaus pitää lakkautta heti!

Ei, en ole opetusalalla, enkä edes ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että tätä vapauden ihanuutta! 11 viikkoa palkallista vapaata!! Enkä todellakaan edes kuse kouluun päin!
Hyvää kesää kolleegat!

Vierailija
4/5 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole yhtään kateellinen opettajien lomista, mutta musta se on oikeusmurha, että viranhaltija voi tulla kesäksi "töihin " ja sijainen jää työttömäksi tai lomautetaan, mitä termiä siinä nyt käytetäänkin..

Vierailija
5/5 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin juuri töihin hoitovapaalta. Jatkan kyllä töitä myös syksyllä. Tyhmä olisin ollut, jos en olisi palannut, vai mitä? Olisin menettänyt kahden ja puolen kuukauden palkan, joka minun kohdallani tarkoittaa bruttona hieman alle 9000 euroa. Samoin olisin menettänyt eläkekertymää ja seuraavaan määrävuosikorotukseen kertyvää aikaa. Systeemi on tämä, totta kai käytän sitä hyväkseni. Kaupunki, jossa työskentelen palkkaa ensi syksystä alkaen uudet opettajat elokuun puolivälistä, tasan siitä päivästä kuin koulu alkaa. Luuletteko, että sijaisille maksettaisiin palkkaa kesällä, vaikka minä en sitä nostaisi? 

Ensi kesänä säästän siinä, että otan lapset pois päiväkodista kahdeksi kuukaudeksi. Kotikunnassamme on tehty hieno uudistus, että koulujen loma-ajoilta saa alennusta päivähoitomaksuista, jos lapset ovat pois hoidosta. Kahden lapsen maksuista säästämme yli tuhat euroa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän