Sukulaisten suhtautuminen lapseen
Meillä on 3v ja 1v lapset. Aina kehittyneet enemmän ja vähemmän "aikataulussa", kiinnostuneita oppimaan uutta ja kovia harjoittelemaan. Eivät kuitenkaan koskaan ole olleet virtuooseja missään, kävelemään oppivat 1-vuotiaina, potalle ei ole toinen vielä oppinutkaan ja puhumaan selkeästi kokonaisia lauseita 3-vuotiaskin aika vasta äskettäin jne jne. Lähisuvussamme kaikki muut lapset ovat jo vauvoista saakka kehittyneet ajoissa, kävelleet reilusti alle vuoden ikäisinä, puhuneet hyvissä ajoin, ajaneet polkupyörillä hyvin ajoissa jne. Mulle asialla ei todellakaan ole merkitystä, jokainen lapsi kehittyy omassa aikataulussa. Olen kuitenkin niin kyllästynyt sukulaisten jatkuvaan ja hyvin avoimeen vertailuun lapsista. Tätä jatkunut nyt niin pitkään kun meillä on ollut lapsia. Esim kun poikamme oppi potalle, sukulaiset (isovanhemmat, tädit, sedät jne) toivat heti esille miten se ja se lapsi oppi jo siinä ja siinä iässä. Lapsemme ovat aina näiden vertailujen kohteena, eikä heidän tekemisissään ole koskaan mitään hienoa, koska eivät opi asioita "hyvissä ajoin". Sukutapaamisissa lapsemme jäävät aina ilman (positiivista) huomiota kun muiden lapsia "ihaillaan". Onko muilla vastaavaa? Tiedän ettei pitäisi välittää, mutta ärsyttää.
Kommentit (14)
Mitä alempi koulutus sitä innokkaammin pitää mekkalaa lapsensa kehitysvaiheista, monesti tilanne rauhoittuu kun nämä varhaiskypsät tenavat menevät kouluun eivätkä siellä enää erotukaan mitenkään edukseen.
Itse joskus harmittelin miehelle, kun lapset ovat sitä keskitasoa. Kaikki taidot ovat oppineet ajoissa, mutta mitään pikkuneroja eivät ole. Mies siihen, että onko se nerojen elämä niin hienoa. Useisiin kohdistuu isoja paineita ja odotuksia, monet eivät tuota kestä ja mieli hajoaa tai heistä tulee alkoholisteja. Tasapainoisempia tuntuu yleensä tulevan niistä keskikastin tallaajista. Joten jätä sukulaisten taivastelut sikseen ja ole itse ylpeä lapsista! Lisäksi mitä lapset osaavat tuon ikäisinä ei kerro, miten elämässä aikuisena menee
Arvatkaapa mitä. suksulaiset eivät ollenkaan vertailisi teidän lapsia muihin lapsiin, jos te itse ette ensin selittäisi lapsenne jokaista saavutusta ainoana mahdollisena puheenaiheenanne. Jos ette puhuisi lapsistanne, eivät sukulapsetkaan vertailisi näitä mihinkään (ei olisi, mitä vertailla). Puhukaa vaikka säästä, niin ei tarvi harmmitella tämmöistä.
Ehkä ne sukulaiset eivät vaan sitte osaa kommunikoida fiksulla tavalla. Olen huomannut että monet alkavat kertoa kokemuksia muista lapsista, kun lapsen vanhemmat kertovat oman lapsensa kehityksestä. Olisko niin että jonkun toisen lapsi koetaan jotenkin vähän intiiminä asiana, ja että lapsen kehityksestä puhutaan kahvikekkereillä, niin ei ne osaa siihen mitään vastata muuta kuin kertoa että joku muu on myös oppinut saman asian (nuorempana esim. tai jollain toisella tavalla; esim. kävelemään suoraan ilman konttaamisvaihetta tms.).
Suomalaiset ovat ujoa ja herkästi hämmentyvää porukkaa. Viestintä on usein kömpelöä ja höpsähtävän tuntuista. Ja täytyy sanoa, puolin ja toisin. Jos on tädit ja sedät outoja kommenteissaan niin on ne nuoret äidit ja isätkin välillä...
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:55"]
Arvatkaapa mitä. suksulaiset eivät ollenkaan vertailisi teidän lapsia muihin lapsiin, jos te itse ette ensin selittäisi lapsenne jokaista saavutusta ainoana mahdollisena puheenaiheenanne. Jos ette puhuisi lapsistanne, eivät sukulapsetkaan vertailisi näitä mihinkään (ei olisi, mitä vertailla). Puhukaa vaikka säästä, niin ei tarvi harmmitella tämmöistä.
[/quote]
Ei kuule auta. Itselläni ei ole mitään tarvetta suitsuttaa lapsen erinomaisuutta miehen veljen perheelle, heillä taas jostain syystä on tarvetta suistsuttaa omaien lastensa tekemisiä, ei voisi vähempää kiinnostaa.
Tilanne on hieman rauhoittunut koulun alettua, kun piltit eivät enää olekaan priimuksia ja pojan huono käytösnumero aiheutti suorastaan kriisin perheessä :D Kyseinen poika ei odottele omaa vuoroaan, puhuu surutta muiden päälle kiinnosti kuulijaa tai ei... yllättäen käytös näkyi sitten myös koulun käytösnumerossa, tosin vanhemmat eivät voineet ymmärtää miksi... no en kertonut omaa näkemystäni :)
Eikös tuo ole ihan normaalia, johon myös lapsen omat vanhemmat osallistuvat. Ja itsehän vapaaehtoisesti annat siihen vielä aiheen, kertomalla lapsesi kehitysvaiheet ulkopuolisille.
Kukaan ei vertaisi lapsesi kehitysvaiheita, jos pitäisit suusi supussa ja omana tietona. Ja luulen, ettei vertailulla suinkaan tarkoiteta loukata tai olisitte huonoja vanhempia, vaan suku näkee lapsesi rakkaana, jolloin tulee muistoja muista pienistä ja nuo eri kehitysvaiheet ovat vain yksi yhdistävä tekijä lapsilla, ihan samalla tavalla kuin muutkin muistot.
Käsi sydämmelle ap. etkö itse koskaan vertaa lapsesi kehitysvaiheita toisiinsa? Luulen, sinun tehneesi niin ja tulet tekemään myös sitten kun sinulla on lastenlapsia. Miten siitä voi joku mielensä pahoittaa, sillä jokainen tietää (myös se vanha suku) lapsen kehittyvän omassa aikataulussaan.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 12:51"]
Itse joskus harmittelin miehelle, kun lapset ovat sitä keskitasoa. Kaikki taidot ovat oppineet ajoissa, mutta mitään pikkuneroja eivät ole. Mies siihen, että onko se nerojen elämä niin hienoa. Useisiin kohdistuu isoja paineita ja odotuksia, monet eivät tuota kestä ja mieli hajoaa tai heistä tulee alkoholisteja. Tasapainoisempia tuntuu yleensä tulevan niistä keskikastin tallaajista. Joten jätä sukulaisten taivastelut sikseen ja ole itse ylpeä lapsista! Lisäksi mitä lapset osaavat tuon ikäisinä ei kerro, miten elämässä aikuisena menee
[/quote]
Häh? Siis itse et ole keskitasoa?
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 13:24"]
Käsi sydämmelle ap. etkö itse koskaan vertaa lapsesi kehitysvaiheita toisiinsa? Luulen, sinun tehneesi niin ja tulet tekemään myös sitten kun sinulla on lastenlapsia. Miten siitä voi joku mielensä pahoittaa, sillä jokainen tietää (myös se vanha suku) lapsen kehittyvän omassa aikataulussaan.
[/quote]
Miksi ihmeessä vertailla ääneen? Omissa mietteissään voi tehdä ihan mitä lystää.
En ymmärrä ihmisiä, joita kiinnostavat muiden lapset. Tylsempää aihetta on vaikea keksiä.
[quote author="Vierailija" time="21.06.2015 klo 14:32"]
En ymmärrä ihmisiä, joita kiinnostavat muiden lapset. Tylsempää aihetta on vaikea keksiä.
[/quote]
Tästä ehkä kyse. Yritetään saada se äiti lopettamaan sen lapsensa esittelyn ja kehumisen. Antaa lapsen kasvaa rauhassa, kyllä ne kaikki oppii taidot aikanaan.
Minusta tuo on ihan normaalia. Parhaita ihaillaan, oli se sitten omaa ansiota tai geeniperimää. Hirmuhankala keksiä mitään kaunista sanottavaa kierosilmäisestä lattialla toljottavasta kuolaajasta, jos vieressä on sirkeä taapertaja.
.