Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateemiset työttömät saavat olla turvassa työkkärin "avulta"!

Vierailija
18.06.2015 |

Olen ollut kohta vuoden työttömänä. Minulla on maisterin tutkinto ja kymmenen vuotta työkokemusta omalta alalta. Työkkäristä on tullut yksi työtarjous tänä aikana ja sekin heti puhelun jälkeen, jossa halusin selvittää osa-aikaista opiskelua. Eli työvoimatoimiston tätsy havahtui olemassaolooni, kun ensin pyysin heitä ottamaan minuun yhteyttä. Olen saanut kyllä olla kuin Ellun kana, soittopäivääkin siirretään puolen vuoden välein ilman, että kukaan oikeasti soittaa. Mitä järkeä koko puljussa oikein on?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 20:51"]Hmm mä oon sitä mieltä et työkkärit yksityisiksi ja rahoitusta sen mukaan miten hyvin onnistuvat tehtävässään. Mulle ihan sopisi ettei sieltä soitella tai kiusata niillä älyttömillä työtarjouksilla, joista ei ole mitään hyötyä kellekään. Valitetaan resurssipulaa siellä mut aikaa on klikutella niitä työtarjouksia ihmisille. Äly hoi...
[/quote]

Äly hoi ministeriön ja hallituksen suuntaan. Sieltä ne linjaukset ja käskyt tulee. Jos tuottavuutta mitataaan työtarjouksilla, niin sitten niitä tehdään.

Vierailija
2/17 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi äskeisestä viestistä se, että monilla paikkakunnilla on erilaisia malleja joissa yksityisille palveluntarjoajille maksetaan palkkioita kun löytävät työpaikan / työllistävät työttömän. Ei ole valtaisaa huomiota saanuta varmaan sen takia kun tulokset on ihan +-0. Yksityistä työnvälitystä on jo runsain mitoin, joten siitä vain ilmoittautumaan vuokrafirman listoille. Ai, mutta sehän onkin riistäjäkapitalisti ja työläisen oikeuksien polkija. Kaikkea ei vain voi saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 20:32"]

Voisin vaikka lyödä vetoa, että ne joilla on joku järkevä tutkinto yliopistosta, esim. lääkäri, juristi tai ktm, eivät niputa itseään saman nimikkeen alle jonkun naistutkimusta opiskelleen humanistiroskan kanssa. 

[/quote]

Tuo KTM kannattaa kyllä jättää listasta pois. Monien kyseisen tutkinnon suorittaneiden taidot rajoittuvat lähinnä kahvinkeittoon, ja kahvinkeittotehtävissä monet heistä työskentelevätkin. Lääkärin ja juristin tutkinnot ovat jo ihan eri juttu.

Vierailija
4/17 |
19.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humanistiroska? Taitaa olla taas amisroskamies kommentoimassa :-D

Vierailija
5/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse olla akateeminen työtön ollakseen "turvassa" työkkärin avulta.

Vierailija
6/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisten taso on laskenut, jos joku akateeminen yleistää itseään koskevan asian koskemaan koko ihmisryhmää. Tai no, humanisti tää taitaa ollakin.

Vierailija
7/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ammatti (koulutus) suoja ole kuin 3kk nykyään? Vai?

Vierailija
8/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on tullut ~7kk aikana 8 työtarjousta. En oo "akateeminen". Miten niin mitä järkeä, luuletko tosissasi että muita kuin "akateemisia" autetaan enemmän? Ei noi työtarjoukset ketään auta, ne on paikkoja jotka Mol.fi:ssa on kaikkien nähtävillä.

On mullakin soittoaikaa siirretty. En tosin ihan ymmärrä, mitä hyötyä siitä on. Kerran mulle on sieltä soitettu, akka kyseli vaan mitä oon tehny ja mikä on tilanne. Jos jostain haluavat resursseja irrottaa niin tuosta naurettavasta soittelusta voisivat aloittaa. Ihan yhtä tyhjän kanssa.

Työtarjousten todellinen funktio on lähinnä kiusata työttömiä ja keksiä joku syy antaa karenssi. Ei niillä ole mitään virkaa töiden saamisessa.

Vierailija
9/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko hakenut töitä ilman työkkärin apua?

Vai alatko hakea vasta sitten, kun ansiosidonnainen on loppumassa. 

Vierailija
10/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole tullut ainuttakaan tarjousta koskaan työkkärin kautta.

Vierailija
11/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on arvioitu että pärjäät omin avuin työnhaussa ja todennäköisesti siitä syystä, että olet itse kertonut niin. Jos osut hakuihin voi sinulle tulla paljonkin työtarjouksia, jos taas et niin ei tule. Täällä yleensä ollaan käärmeissään siitä miten aikuiselle ihmiselle lähetetään tarjouksia työpaikkoihin, joihin osaa omatoimisestikin hakea. Sieltä harvemmin soitetaan ellei niillä ole sulle jotain ehdotettavaa ja olisitko nyt sitten iloinen jos saisit puhelun, missä kysytään kiinnostaisiko xx-koulutus? Jos kaipaat tukea työnhakuun, ota itse yhteyttä.

Vierailija
12/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 20:08"]

Mulle on tullut ~7kk aikana 8 työtarjousta. En oo "akateeminen". Miten niin mitä järkeä, luuletko tosissasi että muita kuin "akateemisia" autetaan enemmän? Ei noi työtarjoukset ketään auta, ne on paikkoja jotka Mol.fi:ssa on kaikkien nähtävillä.

On mullakin soittoaikaa siirretty. En tosin ihan ymmärrä, mitä hyötyä siitä on. Kerran mulle on sieltä soitettu, akka kyseli vaan mitä oon tehny ja mikä on tilanne. Jos jostain haluavat resursseja irrottaa niin tuosta naurettavasta soittelusta voisivat aloittaa. Ihan yhtä tyhjän kanssa.

Työtarjousten todellinen funktio on lähinnä kiusata työttömiä ja keksiä joku syy antaa karenssi. Ei niillä ole mitään virkaa töiden saamisessa.

[/quote]

Alkuviestin luetun ymmärtäminen auttaa.

Vierailija
13/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 20:08"]Mulle on tullut ~7kk aikana 8 työtarjousta. En oo "akateeminen". Miten niin mitä järkeä, luuletko tosissasi että muita kuin "akateemisia" autetaan enemmän? Ei noi työtarjoukset ketään auta, ne on paikkoja jotka Mol.fi:ssa on kaikkien nähtävillä.

[/quote]

Voi perkele. Ongelmahan on just se, että järjestelmä tekee tuosta yhteydenottopäivästä muistutuksen virkailijalle, joka sitten priorisoi että soittaako tälle vai ei. Jos ei soiteta (kuten ap), ollaan pahoillaan ja jos soitetaan, niin inistään että on turhaa. Ei voi tietää, mitä kukakin nyt arvostaisi. Toiset tykkää olla rauhassa ja hakea itsekseen töitä, toiset haluaisi keskustella jonkun kanssa. Mistä ihmeestä sen voi tietää? Jokaisella on varmaan toimistosta ja palvelulinjasta riippuen 300-1200 asiakasta. Kyllä siitä on henkilökohtainen palvelu aika kaukana.

Vierailija
14/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin akateemisia työpaikkoja on myös mollissa vähemmän, monethan menevät piilotyöpaikkoina tai toisia kanavia. Lisäksi työkkärillä ei ole enää akateemisen työelämän osaajiakaan saati että järjestäisivät akateemisille sopivia työvoimpoliittisia koulutuksia.

Siksi olettaisin että työtarjouksia tulee enemmän amk-laisille, ja esim. kaupallisella alalla sekä teknisellä alalla voi olla jotain kurssejakin.

Työhallinnon työllisyyspalvelut akateemiselle ovat se, että laittavat kassaan päätöksen siitä että ansiopäivärahan maksulle ei ole estettä. Joskus voi löytyä jokin palkkatukipaikka.

Työtarjoukset tulevat sen mukaan mitä koodeja olet valinnut itse eli minkä alan paikkoja etsit, silloin kuin ne on merkitty työhallinon asiakasjärjeselmään. 

Vierailija
15/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:hän on iloinen, kun saa olla rauhassa "avulta", jos nyt oikein ymmärsin.

Vierailija
16/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2015 klo 20:24"]

Niin akateemisia työpaikkoja on myös mollissa vähemmän, monethan menevät piilotyöpaikkoina tai toisia kanavia. Lisäksi työkkärillä ei ole enää akateemisen työelämän osaajiakaan saati että järjestäisivät akateemisille sopivia työvoimpoliittisia koulutuksia.

Siksi olettaisin että työtarjouksia tulee enemmän amk-laisille, ja esim. kaupallisella alalla sekä teknisellä alalla voi olla jotain kurssejakin.

Työhallinnon työllisyyspalvelut akateemiselle ovat se, että laittavat kassaan päätöksen siitä että ansiopäivärahan maksulle ei ole estettä. Joskus voi löytyä jokin palkkatukipaikka.

Työtarjoukset tulevat sen mukaan mitä koodeja olet valinnut itse eli minkä alan paikkoja etsit, silloin kuin ne on merkitty työhallinon asiakasjärjeselmään. 

[/quote]

Kyllä niitä paikkoja akateemisillekin on julkisissa hakukanavissa vaikka kuinka, tosin ei "akateemiset" yleensä tarvitse ikinä työkkärin palveluita ellei koulutusala ole joku vitun naistutkimus. Tällä palstalla tuntuu joka toinen kirjoittaja esittelevänsä itsensä akateemiseksi.

Voisin vaikka lyödä vetoa, että ne joilla on joku järkevä tutkinto yliopistosta, esim. lääkäri, juristi tai ktm, eivät niputa itseään saman nimikkeen alle jonkun naistutkimusta opiskelleen humanistiroskan kanssa. Niillä ei myöskään koskaan tule olemaan ongelmia löytää töitä, siihen ei työkkärin apua kaivata.

Vierailija
17/17 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm mä oon sitä mieltä et työkkärit yksityisiksi ja rahoitusta sen mukaan miten hyvin onnistuvat tehtävässään. Mulle ihan sopisi ettei sieltä soitella tai kiusata niillä älyttömillä työtarjouksilla, joista ei ole mitään hyötyä kellekään. Valitetaan resurssipulaa siellä mut aikaa on klikutella niitä työtarjouksia ihmisille. Äly hoi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän