Taaperoiden äidit
Miten usein viette lapsen ulos leikkimään? Käymme 2-vuotiaan kanssa pihalla n.3 kertaa viikossa ja olen saanut siitä kuittailua, että liian vähän. Lapseni saa kuitenkin juosta sisällä ja liikkua mielestäni tarpeeksi.
Kommentit (46)
Aika vähän, ehkä kerran viikossa, jos lapsi on päiväkodissa viitenä päivänä viikossa. Jos on lomalla, ehkä 2-5 kertaa viikossa. Usein vierailemme sukulaisilla, käymme kirjastossa jne. koiran kanssa ulkona, mutta emme läheskään aina puistoile. Lapsi 2v6kk.
Itse kävin taaperon kanssa pari kertaa päivässä ulkona satoi, paistoi tai oli pakkasta. Nyt minulla on 12 vuotias joka viettää päivät ulkona leikkien, pelaten ulkopelejä eikä viihdy pelikonsoleiden parissa. Ei pelikonsoleissa ole vikaa, mutta moni valittaa lasten viettävän aikaa niiden parissa liikaa. Luultavasti lapseni ulkoaktiivinen elämä on pienenä opittu. En tiedä kostaantuuko se sitten teininä. Eli lapsi viettää aikansa kaupungilla eikä kotona.
2x päivässä. Tuntuu että pääsen itsekin helpommalla kun lasta ei tarvi koko ajan viihdyttää vaan tutkii ja puuhaile omiaan. Vahdin toki koko ajan. Ja samalla saadaan molemmat raitista ilmaa ja ruokahalu kasvaa.
Kerran pari ei olla ulkoiltu koko päivänä ja sellaista päivää ei enää tule, iltaan mennessä oli kaikilla mennä hermo kun lapsi ei saanut loputonta tarmoaan mihinkään purettua.
Päivittäin. Meillä ei nimittäin sisällä oteta juoksuaskelia, pompita sohvalla tai sängyssä, leikitä / pelata minkäänlaisilla palloilla tai muutenkaan riehuta tai telmitä. Piha on tuollaisia puuhia varten ja siellä käydään moiset puuhat toimittamassa. Aika usein täytyy käydä, että lapset saavat liikuntaa.
Mitä ulkoilu lasten kanssa pitää teillä sisällään? Meillä ammottaa täällä leikkipuistot päivisin tyhjyyttään ja lapset ovat päiväkodissa myöhään. Viikonloppuisin vasta löytyy muitakin leikkipaikoilta ja silloinkin vain jos on hyvä sää.
t. ulkkarimamma