Pitääkö lapsiperheessä syödä päivällinen klo 16.30?
Meillä on vasta vauva, mutta mietin jo tätä rytmiä. Kaikissa tietämissäni lapsiperheissä ja suosituksissakin näkyy olevan päivällinen klo 16-17 ja sitten iltapala 19-20. Me miehen kanssa ollaan aina syöty päivän toinen pääruoka klo 19, koska mies tulee joka päivä töistä vasta 18 jälkeen. Mitään iltapalaa emme siis syö, iltapäivällä klo 15 kahvin kanssa jotain pientä välipalaa. Pitääkö lapsen takia muuttaa rytmiä? Millaisia ns suosituksista poikkeavia rytmejä teidän perheessä on?
Kommentit (35)
Syötte just sillon kuin huvittaa. Itse syön päivällisen klo 16-17, koska en syö välipaloja ja lounas on ollut klo 11. Emme yleensä syö enää mitään sen jälkeen.
Illallista syödään meillä aikaisintaan klo 18. Mitään iltapaloja ei harrasteta.
Minusta on ihan se ja sama, koska missäkin perheessä syödään. Silti käsken meiltä lapsen kaverit pois siinä vaiheessa, kun meillä on päivällisaika klo 17 tienoilla. Moni lapsi selittää, että äiti antoi luvan jäädä, heillä on ruoka vasta illalla ja minä vastaan ystävällisesti, että meillä on ruoka nyt omalle perheelle, meiltä ei saa välipalaa tähän aikaan, joten mars kotiin 100 m päähän. Syömisen jälkeen meiltä lähdetään harrastuksiin, joten nähdään huomenna.
Aluksi menin siihen halpaan, että tarjosin kavereille ruokaa, mutta hoksasin aika äkkiä, että minua käytettiin maksuttamana ravintolana. Lapsilla oli nälkä, kotona tarjolla korkeintaan hedelmiä ja meillä täysi ateria, joten ei ihme, että tänne haluttiin jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Illallista syödään meillä aikaisintaan klo 18. Mitään iltapaloja ei harrasteta.
Minkä ikäiset lapset? Kuinka usein syövät välipaloja?
Vähän nyt huvittaa tuo aloitus, anteeksi ap. Oikeasti et ole koskaan kuullutkaan siitä, että perheitä on erilaisia ja töitäkin on erilaisia ja herttilei, aika monessa perheessä ei edes olla vielä lapsen kanssa kotona klo 16.30.
Meillä on aina syöty päiväruoka vasta joskus 18-20 välillä. Kun lapset olivat päiväkodissa, haimme heidät ennen viittä ja kotona olimme viiden jälkeen. Sitten saivat leikkiä tunnin ja sillä välin tehtiin ruokaa ja huushollattiin. Sitten syötiin yhdessä, oleiltiin ja lapset menivät iltasadun jälkeen nukkumaan klo 21-22 välillä.
Aamulla saivat nukkua kahdeksaan, aamupala ja yhdeksän aikoihin päiväkotiin, juuri sopivasti aamun toimintatuokioon tai ulkoiluun, ryhmästä riippuen.
Vapaapäivinä nukuttiin pidempään, koska ei päiväunia.
Lapsilla EI tarvitse olla sekunnintarkasti samanlaisina joka päivä toistuvaa aikataulua. Ok, jos hänet on sellaiseen opetettu pienestä pitäen, yhtäkkinen muutos voi olla haastava. Mutta jos haluaa, lapsen voi opettaa ja totuttaa kyllä siihenkin, että vaikka päivän rakenne on about samankaltainen, ajat voivat vähän vaihdella.
Eli vaikka tämä nyt varmasti herättää vastalauseita, niin kyllä: joustavuutta voi opetella.
Jos minä sain sen sujumaan yhden add-lapsen ja yhden autismikirjolaisen kanssa hyvin, niin luulisi sujuvan ns. neurotyypillisten kanssakin.
Vierailija kirjoitti:
Mites ap meinaa toimia, kun lapsi on päiväkodissa tai kotona syönyt välipalan iltapäivällä ja silti klo 16 hänellä on kiljuva (todellakin kirjaimellisesti). Laitatko uutta välipalaa, niin että lapsi syö kaksi välipalaa putkeen ennen päivällistä. Vai annat lapsen itkeä ja huutaa? Entä jos lapsi haluaa mennä kaverille tai harrastukseen illaksi. Mites ruoan kanssa? Menee pelkällä välipalalla? Vai ei saa mennä illalla minnekään, koska ruoka? Ja kun sillä lapsella on taas illalla nälkä. Saako ruokaa vai meneekö nälkäisenä nukkumaan?
Nää, aika harva lapsi vaatii ruokaa kahden tunnin välein.
Jos on kiljuva nälkä, käteen omena tai leipä. Sillä malttaa odottaa pari h iltaruokaa.
Harrastusiltoina tein ruuan vähän aikaisemmin TAI syötiin harrastuksen jälkeen. Kts. edellinen. Kaverille sai mennä ja söi sitten siellä iltaruuan ja kaverit puolestaan meillä. Ei siitä koskaan mitään ongelmia ole tullut.
26
Jep, oman perheen malliin.
Mutta lapsi tarvitsee kyllä välipalan ja iltapalan.
Klo 17 on meillä hyväksi havaittu, lapsilla on nälkä siihen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Syötte just sillon kuin huvittaa. Itse syön päivällisen klo 16-17, koska en syö välipaloja ja lounas on ollut klo 11. Emme yleensä syö enää mitään sen jälkeen.
Aikuiselle ok, lapsi tarvitsee energiaa tasaisemmin.
Kuten niin moni muukin on sanonut, niin ei meilläkään oltu kotona edes puoli viisi, ei edes viideltä yleensä. Lapset söi aamupalan noin 6.30, yleensä jotain kevyttä, muroja tai paahtoleipää, koska sitten kahdeksalta söivät hoidossa taas uuden aamupalan. Päiväkodin välipala oli 14.0-14.30, ja olin siis hakemassa päiväkodin pihalta noin 16.59, kun pk meni kiinni viideltä. No, jos sattui olemaan punainen linja liikennevaloissa, niin sitten myöhästyin tuostakin, tai jos juna olikin myöhässä.
Että ei todellakaan ollut ruoka 16.30, ei edes 17.00. Silloin puoli kuuden aikaan pääsin juuri aloittamaan ruuanlaiton, ja jos ei ollut aikaisemmin tehtyä ruokaa, niin oli pakko mennä yli siitä missä aita oli matalin, eli pastaa, jauhelihaa, kanaa tms nopeasti kypsyvää. Lapsillahan oli tietenkin tuossa vaiheessa jo vähintään nälkä, niin kotiin tultua söivät banaania, omenaa, porkkanaa tai jukurttia, viiliä rahkaa, kiisseliä tms. Minkä olin valmiiksi edellisenä päivänä/aamulla katsonut.
Päivällinen oli siis yleensä seitsemän aikaan, eikä sen jälkeen kyllä tarvinnut enää mitään iltapalaa arkisin.
Nyt kun kaikki neljä kotona olevaa ovat teinejä, niin ruokaa saa olla tarjolla periaatteessa koko ajan. Kuitenkin iltaruokaa aloitan tekemään vasta töiden jälkeen, viiden jälkeen siis.
Viikonloppuna syödään sitten monimutkaisempia ruokia, ei minulla yleensä arkisin ole aikaa kuoria 40 perunaa perunamuussia varten (ja teinien kuoriessa menee sitten jo seuraavan päivän puolelle, kuorivat vain viikonloppuisin tai lomilla).
Vierailija kirjoitti:
Jep, oman perheen malliin.
Mutta lapsi tarvitsee kyllä välipalan ja iltapalan.
No ei tarvitse mitään iltapalaa jos päivällinen on vasta myöhemmin.
Meillä ei edes syödä yhteistä illallista. Mies on iltavuorossa usein ja syö kun tulee sieltä ja lapsilla on harrastuksia sekä kavereita eli ottavat jääkaapista ruokaa kun heillä on nälkä. Minä taas syön oman vauvani aikataulussa. T. 4 lapsen äiti.
Mun mielestä se päivällinen klo 16.30 on outo ruokajärjestys. Miten tuohon edes ehtii laittaa ruuan, jos on töissä?
Meillä on aina syöty ruoka klo 19.
Ei, eikä sitä ole pakko syödä yhdessä.
Lasun vaaran takia en lähtisi rikkomaan suosituksia mitä tulee lastenhoitoon ja -kasvatukseen. Jos haluaa välttyä vaikeuksilta niin paras on pitäytyä mahdollisimman tarkasti suositusten mukaisessa toiminnassa.
Päivällisellä on lisäksi syytä muistaa ruokaympyrä sekä se, ettei lapsille suositellaan annettavaksi rasvatonta maitoa.