Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyään koulussa rankempaa kuin ennen?

Vierailija
08.02.2022 |

Aiheesta on lähiaikoina ainakin omiin silmiini osunut useampi artikkeli tai juttu. Kuinka jo nuoretkin koululaiset uupuvat ja eivät jaksa, stressaavat.

Mistä tuo koululaisten jaksamisen puute johtuu? Olen miettinyt, ja ainakin mitä omiin kouluvuosiin vertaa, niin omilla lapsilla on huomattavasti helpompaa ainakin osittain. Olen itse vähän reilu kolmekymppinen. Meillä ala-asteella koulupäivät olivat pääsääntöisesti niin, että kouluun mentiin klo 8-9 ja koulusta päästiin 13-14. Läksyjä tuli paljon joka päivä. Yläasteella kouluun menttin myös klo 8-9 ja koulusta päästiin 14-15, useimmiten 15. Läksyjä tuli myös joka päivä paljon. Läksyjä tuli myös silloin kun jäätiin vaikka hiihtolomalle.

Omilla lapsilla koulupäivät yläasteellakin alkavat vasta 9-10, ja päättyvät useimmiten 13-14. Läksyjä ei tule paljoa, eikä oikeastaan ollenkaan silloin kun jäädään lomalle. Eli tältä osin on kevyempää.

Onko jotain muita asioita, jotka tekevät koululaisten koulunkäynnistä aiempaa raskaampaa? Omilla lapsilla koulunkäynti ei tunnu raskaalta ja toivon toki että ei jatkossakaan tuntuisi. Siksikin kysyn, että mitä ne asiat voisivat olla, jotka muuttaisivat asian? Onko jokin muuttunut kovasti tässä viimeisen 15 vuoden aikana?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän