Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi toiset laihtuu nopeammin ja pysyy hoikkina?

Vierailija
17.06.2015 |

Lihoin (tai turposivat lähinnä) raskauden aikana 20 kiloa. Olen aina ollut hoikka. BMI huidellut 17-21 väliä. Nyt 10 kk synnytyksestä olen lähtöpainossa. Ei siinä mitään, mutta olen syönyt koko ajan samoin. En ole vähentänyt herkkuja, liikkunut olen jonkin verran (4 km juoksulenkki 2 kertaa viikossa). Nyt alkaa taas lihaksetkin näkyä, en ole siis edes laiha läski. 

Miten on mahdollista, että jotkut joutuvat tekemään paljon töitä hoikan, kiinteän vartalon vuoksi, toiset tekee hyvin vähän? Ystäväni liikkuu paljon enemmän kuin minä ja on 20 kiloa ylipainoinen, ruoka melko samaa. 

Varastoiko toisten vartalot rasvaa vai mikä juttu tämä on? En ole edes nuori, vaan 35-vuotias. Hämmentää. Luulin, että jotain läskiä jäisi. Imetin vain 3 kk.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:43"]

Yksi sana: tahdonvoima. Kaikki muu on tekosyytä.

[/quote]

?? Mulla ei ole kovin mahtavaa tahdonvoimaa. Esim. eilen kävin kyllä lenkillä, mutta söin myös jäätelöä heti perään. 

Ap

Vierailija
22/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:50"]

[/quote]

?? Mulla ei ole kovin mahtavaa tahdonvoimaa. Esim. eilen kävin kyllä lenkillä, mutta söin myös jäätelöä heti perään. 

Ap

[/quote]Lihavat ihmiset aliarvioivat kuinka paljon syövät, laihat yliarvioivat. Taisi olla aivan tutkittua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:41"][quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:22"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:19"]

Unohdin muuten mainita, että siskoni on ylipainoinen, ei palautunut raskauksista. Samoja geenejä kuitenkin kantaa. 

[/quote]

Oletko hieman yksinkertainen? :-D Ei sulla ja siskollasi ole identtistä DNA:ta. Silloin olisi, jos olisitte identtisiä kaksosia.

[/quote]

En tarkoittanut samaa DNA:ta, tarkoitin samoja geenejä, joita on saanut vanhemmilta. Tietysti sisko on perinyt eri suhteessa eri asioita. Mutta on hän enemmän samaa perimää kuin esim. kaveri. :)

[/quote]

Sisarustenkin välillä on järjettömän suuria eroja. Jo ihan vakavien sairauksien esiintymisen kanssa, ei tule siis yllätyksenä, että myös kehon koostumuksessa ja lihomistaipumuksissa on suuria eroja.

[/quote]

Totta tämäkin. 

Ap
[/quote]
juuri tämä että sisarukset voivat olla täysin erillaisia. Itse olen lyhyt blondi, paljon allergioita, en liiku paljon, syön mutä sattuu, pysyn silti laihana=aineenvaihdunta on hyvä ja nopea. Sisko taas pitkä punapää, ei allergioita, liikkuu paljon, syö terveellisesti ja silti vaikeuksia pysyä normipainon rajoissa=hitaampi aineenvaihdunta. Eikä meitä kasvonpiirteiltäkään ikinä olla siskoksi uskottu.
kyllähän liikunta- ja ruokatottumukset vaikuttavat suuresti painoon, mutta aineenvaihdunta, ruumiinrakenne ja keholle ominainen paino ovat yksilöllisiä.

Vierailija
24/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toiset tulee raskaaksi heti ja toiset ei? Miksi toisella on paksut hiukset ja toisella ei? Miksi toisella on rahaa ja toisella ei? Miksi toinen on allerginen kaikelle ja toinen ei? Elämän mysteereja. 

Vierailija
25/25 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2015 klo 09:50"]

[/quote]

Ap

[/quote]Lihavat ihmiset aliarvioivat kuinka paljon syövät, laihat yliarvioivat. Taisi olla aivan tutkittua.

[/quote]Sama ilmiö tietenkin toimii myös normaalipainoisilla, ruumiinkuva jne. vaikuttaa siihen miten raportoivat syömisiään. Lisäksi arviointiin tottakai vaikuttaa ruumiinkuva, suhde syömiseen ja itseensä & painoonsa. Itseensä tyytyväisellä yli- tai alipainoisella ei ole mitään syytä kertoa muunneltua totuutta (eli huijata itseään).

Kannattaisi tukea tervettä itsetuntoa ja kohtuullisia, hyviä elämäntapoja jotka edistävät hyvinvointia ja terveyttä eikä kytätä yhtä osatekijää.